bekövetkezett baleset ismertetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
NYÍREGYHÁZI VASVÁRI PÁL GIMNÁZIUM
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Várpalota elkerülő építése
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
A GYSEV Zrt. vasútbiztonsági stratégiája
A közúti közlekedést érintő változások július 1-től
Munkavédelmi képviselők fóruma
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések a GYSEV Zrt
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
Az M44 sorozatú, rádiótávirányítású tolatómozdony bemutatása
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
Előadó: Dávid Béla – GYSEV Zrt május 7
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
Történelmi visszatekintés
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Elektromos kéziszerszámok, kisgépek érintésvédelmi ellenőrzése
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Előadás másolata:

bekövetkezett baleset ismertetése 2009.11.19-én Rábapatonán, az AS137 jelű sorompónál bekövetkezett baleset ismertetése Derdák Péter GYSEV Zrt.

GYSEV 8.sz. vonal bemutatása

GYSEV 8.sz. vonal bemutatása Egyvágányú pálya, állomástávolságú közlekedés KÖFI vonal (központok), Általános fékúttávolság 1000 méter, Vasúti pályára engedélyezett sebessége 120 km/h, 450mHz mozdonyrádió (A72 csat.), pályatelefon,

Kapuvár KÖFI Központ KÖFI állomások

Rendkívüli esemény 2009. november 19-én 07:04 órakor a Sopron-Győr viszonylatú 999 sz. gyorsvonat Rábapatona megállóhelyen az AS 137 (137+15 szelvény) fény + félsorompóval biztosított vasúti átjáróban elütötte az útátjáróba – a megállás nélkül – behajtó Skoda Fabia személygépkocsit. A mozdonyvezető kb.150 méter távolságból észlelte az átjáró felé nagy sebességgel közeledő személygépkocsit. Hangjelzést adott és gyorsfékezett, de az ütközést elkerülni nem tudta. Ütközést követően a vonat 450 m hosszan tolta maga előtt a személygépkocsit. Balesetkor a sorompó „zavar” állapotban volt, a közút felé sötét jelzést adott, a csapórudak nyitott, függőleges helyzetben voltak.

Rendkívüli esemény +4OC, Köd, páralecsapódás, Időjárás, látási viszonyok: +4OC, Köd, páralecsapódás, Látótávolság kb. 150 méter volt.

Vizsgálatban részt vettek GYSEV Zrt, KBSZ, Győr Városi Rendőrkapitányság. A Győri Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály 6078/2009.bü szám alatt nyomozást rendelt el közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség miatt.

Vonatadatok 999 sz. gyorsvonat: 24 tengely, 6 kocsi, 227 t, előírt fék %=103%, tényleges fék %=132%, sebesség: 100/120 km/h. 1047 505 mozdony: fedélzeti és értekezési berendezései jól működtek. Utolsó napi vizsga 2009.november 14-én 07:00-09:00 óra volt. Menetadat rögzítő: DEUTA-DSK20 Gyorsfékezés 119km/h sebességnél, -1,1 m/s2 átlagos lassulással, Gyorsfékezés megkezdése előtt „Figyelj!” jelzés, A fékezéstől a megállásig megtett távolság 511 m volt.

AS 137 fénysorompó berendezés 1994. április 06. Üzembe helyezés. 2008. február 26. Baleset következtében megsemmisült. 2008.március 10. Helyreállítás megtörtént. 2009. október 06. Fénysorompó optikák LED optikára cserélve, félsorompóval kiegészítés.

AS 137 fénysorompó berendezés Útátjáró jellemzői: 84128 számú Rábapatonai bekötő út. Hossza 8,40 méter, szabad űrszelvénye 6.0méter. Burkolata STRAIL. Közút és vasút merőlegesen keresztezi egymást. Teljes rálátási háromszög biztosított.

Vizsgálat AS 137 sorompó berendezés működése: A biztosítóberendezés videófunkció értékelése szerint vonat 07.04.08 órakor lépett a sorompó behatási pontjára, 1 másodpercig a sorompó piros volt, majd 07.04.09 órakor „zavar” visszajelentést adott. Korábbi zavar jelzések: November 01-18 között 6 esetben volt zavarjelzés.

Érdekességek Az AS 137 a 8 vasútvonal egyetlen olyan sorompója, ahol a teljes rálátási háromszög biztosított. Ennek ellenére minden évben van súlyos baleset. Utolsó hat évben 4 db. 2006 évtől bekerül a veszélyességi rangsorba. A technika hátrányai (videoüzem értékelése, visszanézhetősége, azonnali meggyőződés.), háttérbe szorítja a helyszíni vizsgálatot. Pedig a figyelmeztetés adott. Akkor veszélyes a helyzet, ha nincs a közelben vonat.

Érdekességek Kivitelezői felelősség. Átvétel után, bizonyos hibaszázalék után a szerződésben kikötni, hogy fennáll a kivitelezői felelősség. Frissen telepített sorompónál a vizsgálatba azonnal bevonni a kivitelezőt. Távvezérelt vonalon a távolbalátás korlátozottság bevezetése. Sorompóőr berendezés használata a hibakeresésben.

KRESZ előírása „39. § (1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A közúti jármű vezetője köteles a jármű sebességét a vasúti átjáró előtt elhelyezett - 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerint - veszélyt jelző táblánál lakott területen legfeljebb 30 km/órára, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órára csökkenteni, és a vasúti átjáróig ezzel a csökkentett sebességgel kell haladni.”

Táblázás

Intézkedések A balesetet követően azonnal – KBSZ részvételével – sorompó teljes felülvizsgálata megtörtént (vonattal próbálva). Hibajelenség nem volt tapasztalható. 2009. november 21-én szakértő bevonásával a DOMINOCOM Kft a sorompó teljes felülvizsgálatát elvégezte. A sorompóba R3 jelfogó beépítése („vörös hosszabbítás”). Belső vizsgálat elrendelése a sorompó berendezési hibák kezelése tárgyában.

Köszönöm figyelmüket! Derdák Péter GYSEV Zrt. 06-99/517-321 pderdak@gysev.hu