Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
Nyilvántartásra nem kötelezett »» NEM KELL KÉPESÍTÉS SEM »» Nincs tudásismeret a szabályokkal kapcsolatban. Hajókázás »» szórakozás »» felelősség hiánya.
Csónakok, vízi sporteszközök és egyéb nyilvántartásra nem kötelezett vízijármű összeütközéseinek tapasztalatairól: Nyilvántartásra nem kötelezett csónakok és vízi sporteszközök esetében a hajózási szabályok ismereteinek hiánya okozza a legtöbb bajt a vízen. ( találkozás, keresztezés előzés szabályai, éjszakai jelzések…)
Vitorlázás nem tilos de veszélyes lehet. A vitorlás csónak és kishajó közlekedési szabályainak ismerete nem annyira elégséges, mint a motorcsónak vagy kisgéphajó szabályainak ismerete. Folyókon nincs elég széles hely a vitorlás manőverekhez, és arra is számolni kell, hogy másik vízijármű nem tudja a vitorlással való találkozás szabályait.
A szél ismerete, valamint a vitorlás vízijármű gyakorlott vezetése itt nagyon fontos. Ha felborul a hajó itt visz a víz tovább nem úgy, mit a tavainkon. Ezért nagyon fontos az előrelátás, a haladási irány jó megválasztása. El kell kerülni azokat a helyeket amik a sodrás miatt veszélyessé válhatnak. ( kikötő közelsége, úszómunkagép közelsége, úszómű közelsége…)
Hullámkeltés Víziközlekedés veszélyeztetése Az utóbbi években a legtöbbet elkövetett szabályszegés a vizeinken. Többségében gondatlanul de előfordul a szándékos elkövethetés is. Minimális sebesség = amíg a vízijármű kormányképessége (kormányozhatósága) megmarad. HSZ szabályozza. Tábla, lobogó szabályozza mégsem figyelnek rá.
Hajóhíd közlekedési szabályai ismeretének hiánya. Hajóhíd balesetek: -Összeütközés a híddal -Hullámkeltés és egyéb jelzések ismeretének hiánya miatt bekövetkezett balesetek.
Komppal kapcsolatos események A kompkötél kifeszített állapotát vagy annak meglétét nem észlelik és ütközés történik. A kompkötél kifeszített állapotát vagy annak meglétét nem észlelik és ütközés történik. Kompkötél átkelés közben szakadt el. A komp utasokkal és járművekkel elszabadult. Kompkötél átkelés közben szakadt el. A komp utasokkal és járművekkel elszabadult.
Vízimunkák „veszélyei”
Tisza 162 fkm.
Kisgéphajó és motoros vízi sporteszköz által vontatott úszóeszközök hajózási balesetei: -Motorteljesítmények növekedtek, -Felelősség érzet hiánya, -HSZ közlekedési szabályokat betartva történik meg a baleset, -Egyéb körülményt nem veszünk figyelembe ( erős szél, uszadék szállítás, más hajók hullámkeltése…) - Tapasztalat hiánya az újfajta eszközöknél. -Repülő vízibob baleset.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMŰKET ! Készítette: Megyeri Árpád r.tzls / Készítette: Megyeri Árpád r.tzls /