A 2007. SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
Advertisements

Nemzeti Közlekedési Hatóság
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich sz. vonat siklása Hintergasse és.
KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
MEGBÍZOTT ELSŐSEGÉLYNYÚJTÓK KÉPZÉSE / TOVÁBBKÉPZÉSE
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
A KBSZ ÉVI BESZÁMOLÓJA A KORMÁNY FELÉ KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Mészáros László főigazgató.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Helyszíni ellenőrzések tapasztalatai 2014
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Biztosítóberendezések szerkesztése
Rétlaki Győző TEB Központ
Biztosítóberendezési ismeretek Váltóerők mérése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Biztosítóberendezések
Biztosítóberendezések szerkesztése 3
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Ferencváros kocsiszín a.)A két kocsiszíni csarnok közötti vágányon keresztül visszafogással, vagy a Remíz utca felé haladó kezelővágányon át. b.)Valamennyi.
Hogyan közelíthető meg Budafok kocsiszín vágányhálózata a Fehérvári úti villamosvonalról? A Savoya park irányú vágány Budafok kocsiszín megállóhelye után.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőmeghaladás Dunakeszi állomáson
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló

2 AZ ESEMÉNYEK Hasonló váltóhibákból keletkeztek balesetek Nagy Britanniában február 23. (Grayrigg) Magyarországon szeptember 7. (Budapest-Keleti pu.) A brit eseménnyel kapcsolatos adatok forrása a balesetvizsgáló társszervünk, a Rail Accident Investigation Branch.

3 AZ ESEMÉNY BUDAPESTEN a vonat hét kocsijából négy siklott ki és megrongálódott, a vasúti pálya kis mértékben rongálódott, személyi sérülés nem történt, jelentős forgalmi fennakadás keletkezett a péntek délutáni csúcsforgalomban, mely a tanév első pénteki napja volt szeptember 7-én a 3434 sz. személyszállító vonat Budapest-Keleti pu. 6. sz. átszelési kitérőjén kisiklott.

AZ ESEMÉNY A vonat Budapest-Keleti pályaudvarról indult Sülysápra. Beállított, lezárt vágányútján a Budapest- Ferencváros állomás felé vezető bal vágányon haladt ki a pályaudvarról, az utolsó vágánykapcsolaton haladt volna át a Kőbánya felsőre vezető bal vágányra. A kisiklás a 6. sz. átszelési kitérőn következett be. 4

5 A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ A helyszíni szemle megállapítása szerint a 6. sz. átszelé- si kitérőnél a biztosítóberendezés helyes végállást érzékelt, a főirányból mellékirányba terelő (elálló) csúcssín azonban nem volt kellő távolságban a tősíntől. Ez a körülmény a kisiklásnak nem következménye, hanem oka volt.

ÁLLÍTÓRÚD RÖGZÍTÉS A csúcssínt az állítórúdhoz általában 2 db szegecs vagy koronás csavaranyával és sasszeggel biztosított csavar rögzíti. 6

A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI A balesetet okozó helytelenül álló csúcssín esetében csavarokat alkalmaztak (bal kép), a koronás csavaranyák sasszeggel rögzítve nem voltak, a csavarok meglazultak, az egyik csavar a kisiklást megelőzően ki is esett. Ugyanezen váltó „A” a sasszeg végén szintén hiányzott, illetve nem volt megfelelően elhelyezve! (jobb kép) 7

A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI - bal kép kinagyítva 8

A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ RÉSZLETEI - jobb kép kinagyítva 9

10 A HELYES MEGOLDÁS?

11 AZ ESEMÉNY GRAYRIGGBEN február 23-án a Londonból Glasgow-ba tartó Virgin Pendolino személyszállító vonat Grayrigg köze- lében, Lambrigg 2B sz. váltóján kisiklott. a vonatnak mind a kilenc kocsija kisiklott, a járművek súlyosan megsérültek, a vasúti pálya jelentősen megrongálódott, 1 utas életét vesztette, 22 további személy (köztük a mozdonyvezető) kórházi kezelésre szorult, sokakat helyben részesítettek elsősegélyben.

12 A KISIKLÁST OKOZÓ VÁLTÓ A RAIB előzetes megállapítása szerint a 2B sz. egyszerű kitérőnél összekötő-rudak, illetve rögzítéseik hiányossága miatt mindkét csúcssín simult a tősínhez. Ez a körülmény a kisiklásnak itt sem következménye, hanem oka volt.

13 KÖZÖS JELLEMZŐK A két bemutatott baleset okai, körülményei hasonlóak: az állító-, illetve összekötő rudak, illetve azok csúcssínhez való rögzítésének hiányossága miatt vált használhatatlanná a váltó, a végállás-ellenőrző berendezés konstrukciója nem teszi lehetővé ezen hiányosság biztosítóberendezési felismerését.

14 VÉGÁLLÁS-ELLENŐRZÉS A váltó végállás-ellenőrzésének konstrukciója olyan, hogy a keletkezett hibát, az elálló csúcssín helyzetét közvetlenül nem ellenőrzi. A közvetett ellenőrzés a simuló csúcssín végállásának ellenőrzésével történik, de ez az ellenőrzési mód feltételezi az összekötő rudak épségét.

15 A BALESET ELKERÜLÉSE Elkerülhető lett volna a Bp. Keleti pályaudvaron bekö- vetkezett baleset, ha: A csúcssín legutóbbi cseréjekor elhelyezik a csavaranyát biztosító sasszeget; A pályafenntartási szakszolgálat által végzett időszakos ellenőrzéskor a biztosító-eszköz hiányát, illetve a csavarok meglazulását ellenőrzik és a talált hiányosságot kijavítják. Elkerülhető a hasonló balesetek egy része, ha a végállás-ellenőrző rendszer közvetlenül ellenőrzi az elálló csúcssínt is.

16 JAVASLATOK A konkrét esemény kapcsán elsősorban a váltók időszakos felülvizsgálata során el kell végezni az alkatrészek olyan szintű vizsgálatát, hogy a balesetet okozó hiányosság időben felismerhető legyen; ehhez a szükséges erőforrásokat biztosítani kell; a váltók, váltóhajtóművek fejlesztése során törekedni kell olyan megoldásokra, melyek lehetővé teszik ilyen hibák felismerését. Általában megéri figyelemmel kísérni a külföldön bekö- vetkezett balesetek vizsgálatának eredményeit, mert azok alapján hazai balesetek előzhetők meg. (

17 Köszönjük a figyelmet, és balesetmentes közlekedést kívánunk!