A felnőtt tanuló 2. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
A gondozás,nevelés egysége
MOTIVÁCIÓ.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Előzetes kérés a hallgatókhoz! Írják fel választott szakdolgozati témájukat! Foglaljanak helyet témájuk (ennek hiányában: szakmai érdeklődési területük)
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
A felnőtt tanuló 2. előadás
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A pszichikumról általában
1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
ÖNISMERET.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A felnőtt tanuló 2. előadás A felnőttek tanulási képességei, a felnőttkori tanulás jellemzői, motivációi. A tanulóbarát tanulási környezet fogalma, jellemzői.

A felnőtt tanuló fogalma Tanköteles kor feletti állampolgár, aki Munka mellett és/vagy Külső késztetésre és/vagy Belső késztetésre (önként) fejleszti tudását, képességeit, kompetenciáit.

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 1. Képes az önirányításra - azaz a tanulási folyamatban - Érvényesíti autonómiáját (viszonyulása reflektív) Előrehaladásáért felelősséget vállal Igényt tart az aktív tanulási környezetre Maga is aktívan közreműködik benne

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 2. Gazdag élettapasztalata van: Van saját véleménye, meggyőződése a világ dolgairól Szívesen megosztja másokkal saját előzetes tudását, tapasztalatait Tudatosan nyitott arra, hogy megismerje mások véleményét, tanuljon a többiektől

A felnőtt tanuló speciális tulajdonságai 3. Problémaorientált: Személyes szükségletei, élet- és munkaproblé-mái vezérlik Számít rá, hogy a tanulás segíti őt problémái megoldásában Szereti, ha problémaként kerül elé a tanulás témája és a tananyagtartalom

A felnőtt tanulásának pszichikus motívumai – a tanulási indítékok Habituális motiváció: a felnőtt általánosságban és összességében érdeklődik az adott tárgy ill. az abban fellelhető kompetenciák megszerzése iránt. ++ Aktuális motiváció: a felnőtt kész a tanulási folyamatbeli együttműködésre, hajlandó erőfeszítések megtételére. Primér motiváció: a tanulás célja vezérli, motiválja a felnőtt embert.+ Szekunder motiváció: a téma vagy az előadó hat a felnőttre pozitívan Negatív tanulási motívumok: a felnőtt ember kénytelen tanulni, mert egyébként (el-)megvonnak tőle valamit (büntető jellegű ösztönző hatás). Maurer Péter 2006.

A felnőttek tanulásának tartalmi motívumai Társadalmi jellegű: +++ Bajba jutott fiatalok segítése Hajléktalanok önkéntes segítése Találkozás, ismerkedés új emberekkel Gazdasági jellegű: Bejutás a munkaerőpiacra: + Bennmaradás a munkaerőpiacon Magasabb fizetés Kulturális jellegű: Magasabb rendű igények kielégítése + Egészségügyi jellegű: Életmódbeli, táplálkozási szokások megváltoztatása A stressz kezelésének megtanulása Személyes jellegű: Konfliktusok sikeresebb kezelése – tapasztalatok szerzése Önállósodás függetlenedés igénye

Hogyan tanulok én? Kálmán Anikó nyomán A saját tanulás tudatosítása (Meta-kognitív viszonyulás saját megismerési tanuló képességeinkhez, tanulási szokásainkhoz) Kinyomtatva: 69-72. oldal Kálmán Anikó A kompetencia alapúság a program- és tananyagtervezésben

Kinek milyen a tanulási stílusa? (2011 nappali – Önértékelés alapján) Tipikus erősségek a csoportban Tipikus gyengeségek a csoportban Célok Kapcsolatok (Egészség) Motiváció Tervezés Pénz

A felnőtt ember nevelhetősége: A személyiség-fejlődésnek az a lehetősége, mely által az egyén adottságai, tulajdonságai módosíthatóak, fejleszthetőek, szellemi képességei, pszichikus és erkölcsi sajátosságai alakíthatóak, meglévő kompetenciái dinamikusan továbbfejleszthetőek, tanulékonysága, fogékonysága, fejlődőképessége fenntartható. Maurer Péter 2006.

Korábbi hallgatók: szimbólumalkotás Rajzoljanak egy-egy képet, ami saját meglátásuk, tapasztalataik szerint, a maguk számára jól szimbolizálja az ifjúságsegítő mint felnőttnevelő szerepét, feladatát!

Szimbólumok Lámpás Kertész Izomépítő Vödörtöltögető Útikalauz Felügyelő Művész Mérnök Mesterember Tudós

A felnőttnevelő speciális feladatai Megteremti a tanuló (fiatal stb.) felnőttek „tanulási környezetét” – motiváció Támogatást ad a tanuló (fiatal stb.) felnőttek önirányításához Tanácsot ad – feltárja a (fiatal stb.) felnőttek tanulásra vonatkozó élményeit Olyan módszereket alkalmaz, amelyek elősegítik a (fiatal stb.) felnőttek részvételét (kooperációját) Figyelembe veszi, bekapcsolja a tanulási folyamatba a (fiatal stb.) felnőttek tanulási-, munka- és élettapasztalatait Maurer Péter 2006.

A tanulóbarát tanulási környezet A tanulási folyamatot befolyásoló összes fontos tényezőt magába integráló rendszer, amelynek keretei között a valóságos tanulás végbemegy…

… tehát: a tanulási célok, a tanári tevékenység, az eszközrendszer, a tér-és időszervezés tényezői, a speciális eljárások és maga a tanulási logika, azaz a tanulási célok elérését irányító elképzelés.

A tanulóbarát tanulási környezet szükségleteken alapuló tényezői Fiziológiai tényezők (pl.: memória, ülőképesség) Pszichológiai tényezők (pl.: tanulási képesség mértéke) Érzelmi tényezők (pl.: elfogadás érzése) Szociális-kulturális tényezők (pl.: együttműködés, kommunikáció igénye) Fizikai tényezők (pl.: kényelem, megvilágítás) Technológiai tényezők (pl.: ICT, olvashatóság, hozzáférés)

Emlékeztetőül: a szükségletek hierarchiája (Maslow-piramis) ön- megvalósítás megbecsülés társas igény biztonsági szükségletek fiziológiai szükségletek magasabb rendű szükségletek alapszük-ségletek

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu