szerepek és kompetenciák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Az iskolai szociálismunka
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Képesség? Kompetencia?.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Pedagógia és andragógia
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
A pedagógia és az andragógia alapfogalmainak értelmezése
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A HEFOP „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” tanár-továbbképzési szeminárium Budapest november Kraiciné.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szent László Középiskola Szekszárd
Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

szerepek és kompetenciák A felnőttoktató szerepek és kompetenciák

Nevelési kultúrák (LEIRMANN, 1998): szakértői (Homo Sapiens), mérnöki (Homo Faber), profetikus, (Homo Viator) kommunikatív (Homo Dialogalis) Maurer Péter 2006.

Ki a felnőttoktató?

Mikor melyik inkább? Dolgozók továbbképzése - Dolgozók átképzése - Az ideiglenesen inaktívak képzése - Fiatalok szakképzése – Munkanélküliek átképzése – Munkanélküliek szocializációja – Időskorúak integrációja – Oktatási javak öncélú fogyasztása -

A tanári professzionalizmus jegyei az OECD szerint: Szakértelem Pedagógiai know-how A technológia értése Szervezeti kompetencia és team-munka Rugalmasság Mobilitás Nyitottság Forrás: OECD Education Policy Anaysis Paris 1998.

Pedagógus-andragógus szerepek A tanítói, a tanári és a felnőttoktatói munka egylényegű mesterségként írható le A pedagógus szerepek több kevesebb módosítással kiterjeszthetők a kultúraközvetítők szélesebb világára A hagyományosan jól körülhatárolt, stabil pedagógus szerep-együttes és a hagyományosan nyitottabb andragógus szerep-együttes számos ponton közeledni látszik.

Változó pedagógus-andragógus szerepek

A szerepváltozás oka többek között a tanulási színterek gazdagodása

OECD 1998 ANGOLSZÁSZ (CBL) McSCRIVEN 1989 ZRINSZKY 1994 Kozma 1977 TRENCSÉNYI 1988 SZOKOLY 2003 Szakértelem   Ped-i know how A technológia értése Szervezeti kompetencia és együttműködés Rugalmasság Mobilitás Nyitottság Tervező Alkotó Tudásmérő Gyakorló Tananyag fejlesztő Tantárgyi Ösztönző Iskolarendszer tagja Értékelő Vállalkozó Pedagógiai szakember Kötelességek ismerete Az iskola és az iskolai közösség ismerete Szaktudományi Oktatástervezési (insructional design) Tanulókról szóló információk gyűjtése Feed back viselkedés oktatási viselkedés Nevelő egyfajta „szülői szerep”, Szakember egy tudományágban specialista Tisztviselő A nevelőtestület „belső”„függetlení-tett” tagja „külsősök” Páros ped.szerepek Osztályfőnök Hármas, négyes elemű szerepkörök Módszertani, ICT Tervezési Mérési, minőségbiztosítási Iskolaszervező, -vezető Innovációs (vállalkozási) Nevelési Tanácsadó Gyermek- és ifjúságvédelmi Szabadidő szervező

A mentori szerep A mentori kapcsolat a mentorált személy egyéni elkísérését jelenti. A mentori szerep –az andragógus szerepekhez hasonlóan – összetett tevékenység együttes, amelyben a szerepek akár konfliktusba is kerülhetnek egymással. A mentor legfőbb szerepe a segítés, de ez jól megkülönböztethető más segítő szerepektől (szülő, tanár, barát, idősebb testvér stb.). A mentor az „útmutató tábla” metaforájával írható le (Mészáros 2007, Szivák 2003), azaz megmutat, ajánl egyfajta megoldási utat egy adott probléma felmerülése esetén, de dönteni és az utat végigjárni magának a segített személynek kell.

A mentor munka céljai a hátrányos helyzetű csoportok körében jelentkező nehézségek megismerése, felmérése, módszerek és eljárások ezek semlegesítésére, Segítés tanácsadással (életvezetési, tanulási, munkahelyi problémák, konfliktusok) Munka-szocializáció prevenció

A kompetencia fogalma Nyelvi eredete: „competo” (latin) – képes valamire Meghatározásai: nincs egységesen elfogadott definíció

A kompetencia köznapi jelentése: illetékesség, jogosultság, hatáskör szakértelem, felkészültség, hozzáértés beavatottság Kompetens az, aki illetékes …stb. Szabóné Molnár Anna PPT

A kvalifikáció és a kompetencia összehasonlítása statikus kívülről (intézményekben) megszerezhető szakképzettség Kompetencia dinamikus egyéni (bennünk kialakuló) cselekvőképesség

A kompetencia munkaerőpiaci jelentése Teljesítőképes tudás Az adottságok és készségek alkalmazási képessége és szándéka

Kulcskompetenciák 1.verzió (Mertens, 1989) Problémamegoldó képesség és kreativitás Tanulási és gondolkodási képesség Indoklási és értékelési képesség Kooperációs és kommunikációs képesség A felelősségvállalás képessége Önállóság és teljesítőképesség

Kulcskompetenciák 2. verzió (EU-dokumentumok) Az egész életen át tartó tanulást elősegítő készségek: Alapkészségek (írás, olvasás, számolás) Kommunikációs készségek Problémamegoldó készségek Csapatmunkára való készség Kreatív gondolkodás Számítógépes ismeret Folyamatos tanulás készsége

Az Európai Képzési Alapítvány Tanácsadói Fóruma 8-kategóriás modellje Elemi kompetenciák: írás, olvasás, beszéd, kommunikáció, számolás Életvezetési és önfejlesztési készségek Kulcskompetenciák Szociális és állampolgári készségek, kompetenciák Munkavállaláshoz kötődő készségek, kompetenciák Vállalkozói készségek Menedzsmentkészségek Általános készségek

A személyiség kompetenciarendszere (Nagy József nyomán) SZEMÉLYES KOMPETENCIA KOGNITÍV KOMPETENCIA SZOCIÁLIS KOMPETENCIA SPECIÁLIS KOMPETENCIÁK Nagy József nyomán

Felnőttoktatói kompetenciák speciális kompetencia: andragógiai szempontból releváns, azaz a felnőttek hatékony tanításához elengedhetetlen speciális képességek, szokások, minták, készségek és ismeretek rendszere.

A felnőttképzők hagyományos kompetenciaterületei Szakértői tudás Képesség meghatározott (munka)folyamatok megismertetésére, tervezésére és kivitelezésére A résztvevők alapos ismerete (megismerésének képessége) Képesség „jövőkép” kialakítására (tanulási elképzelés) Képesség a résztvevők együttműködési és tanulási szándékának motiválásra

A felnőttképzők újszerű, speciális kompetenciái Képesség a felnőtt tanulási környezetének megteremtésére – motivációra Képesség a felnőtt önirányításához szükséges mértékű támogatás megadására Tanácsadási képesség Részvételt (kooperációt) elősegítő módszerek alkalmazásának képessége A bevonás képessége Maurer Péter 2006.

Felnőttoktatóval szembeni elvárások a jelenlévő hallgatók szerint (1) Hitelesség Érthetőség Rugalmasság Empátia (Beleérzőképesség) Szakmai kompetencia (Anita csoportja) Következetesség Humorral bírjon Megbízhatóság Felelősségteljes Autentikus Irónikus (?) Jutalmazzon (Kriszti csoportja)

Felnőttoktatóval szembeni elvárások a jelenlévő hallgatók szerint (2) Szakértelem Célcsoport ismerete Rugalmasság Kiszámíthatóság, beszámíthatóság (Viki csoportja) Személyre szabottság Jártasság Energikusság Hitelesség Következetesség (Zsuzsi csoportja)

A felnőttoktatóval szembeni hallgatói elvárások – összegezve: Általános emberi – etikai elvárások Szaktudásbeli elvárások Pedagógiai-andragógiai (módszerbeli, bánásmódbeli) elvárások

mint átfogó, egységes értékelési keretrendszer (Saját modell) A STEP 21 modell mint átfogó, egységes értékelési keretrendszer (Saját modell)

Diagnosztizálható-e ugyanazon szempontok segítségével a pedagógusi és a felnőttoktatói tevékenység?

A pedagógus/felnőttoktató szakmai megbízhatóságának kritériumai (ízelítő):

1. Igazodik az adott intézményfok, illetve intézménytípus szakmai-kulturális közegében érvényesülő legjobb gyakorlathoz, illetve megtestesíti azt. 2. Alkalmazkodik a tanítás helyszínéül szolgáló intézmény/ osztályterem infrastrukturális adottságaihoz, illetve figyelembe veszi azokat. (példa: német óra) 3. Figyelembe veszi az adott tanulócsoportra jellemző osztály-klímát, tanulási kultúrát. 4. Tekintettel van a tanulók aktuális testi, lelki, szellemi állapotára, személyes illetve csoportos teljesítőképességére, pillanatnyi érdeklődésére, aktuális haladási tempójára. 5. Tudja kommunikációs szinten kezelni a váratlanul kialakuló pedagógiai szituációkat. 6. Pedagógiailag indokolt esetben változtat az előzetesen eltervezett tanulásszervezési eljáráson, módszeren. 7. Megfelelően időzített, személyre szabott fejlesztő visszajelzéseket ad!

Példa a hatékonyság értékelési szempontjainak értelmezésére (Ifjúságsegítő terület)

Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Monoriné Papp Sarolta monori@mail.datanet.hu