Infokommunikáció (ICT) - Hatékonyság - Reform Kerekes József (MSc, MBA)
Tartalom Milyen változások várhatók az egyes egészségügyi szereplők infokommunikációs gyakorlatában? Milyen folyamatok fogják vezérelni ezeket a változások? Hogyan tudnak felkészülni a szereplők ezekre a változásokra? Mi az infokommunikáció szektor szerepe a változások sikeres végrehajtásában?
Az egészségügyi terület szereplői
Egymásra épülő rendszerek Rendszerek élettartalma Interakció a rendszerek között Összefüggések vizsgálata Gyenge láncszem Az output összetettsége Beruházás-üzemeltetés
Kötelező egészségpénztárak feladatai Ellátásszervezés és egyéni számlavezetés Alapkezelővel (szolgáltatókkal) való havi elszámolások rendezése Fejkvóták pénzforgalmi kezelése (fejkvótákkal való gazdálkodás havi eredménye) Szolgáltatói szerződések kezelése, ellátói tevékenység finanszírozása Struktúra átalakítás kezdeményezése Biztosítási protokollok ellenőrzése (párhuzamos ellátások kiszűrése, betegutak követése) Marketing feladatok ellátása, Kiegészítő biztosítási jutalékok kezelése (promóciós felületek biztosítása) Díjtétel és fejkvóta döntésekhez információ szolgáltatása Szállítási, logisztikai feladatok megszervezése finanszírozása
Változtatási irány Egyéni számlavezetés vs. Ellátásszervezés (eredményes gazdálkodás) Rugalmas és biztonságos infrastruktúra kialakítása (szenzitív adatok kezelése) Ügyfélnyilvántartó rendszerek (egyéni számlavezetés, biztosítási kártya) Üzemgazdasági szemléletű gazdálkodási és kontrolling rendszer (működési költségek követése) Adattárházak, elemzői rendszerek az egyéni fedezetszámítások, statisztikák, what if? forgatókönyvek kezelésére Szakértői rendszer a biztosítói protokollok nyilvántartására Szakértői rendszere a betegutak követésére, ellenőrzésére
Szolgáltatók (ellátók) gazdálkodása Beruházás és működés finanszírozása Szolgáltatás portfolió átrendeződése (prevenció, JB) Jogosultságok ellenőrzése (előzetes autorizáció) Teljesítményfinanszírozás gazdálkodási tevékenység rögzítése Eszközpótlások tervezése, áttekinthető kezelése Fejlesztési hatások követése Kulcsmutatók követése (minőségi és gazdálkodási) Kapacitás menedzsment (várólisták csökkentése) Előjegyzési rendszerek finomítása (kapcsolatkezelés) Komfort biztosítása a páciensek és a dolgozók felé
Változási irányok 1. Rugalmas infrastruktúrára való áttérés Integrált hálózati infrastruktúrák: adat+hang+kép=Internet- telefon (helyiség-gazdálkodás, költségmegtakarítás) Központilag menedzselt-, megfelelő jogosultság-hozzáférési rendszerek (átláthatóság) Csoportmunka-, levelezési rendszerek, Internet (hatékonyság) Redundanciák, mentési rendszerek alkalmazása (biztonság) Szabályozott és dokumentált beszerzési-, és üzemeltetési tevékenység (következetesség) Mobilitás a fekvő intézményen belül (hatékonyság) Kártya elfogadó, olvasó rendszerek
Változási irányok 2. Összehangolt, egymásra épülő alkalmazások felépítése Új egészségbiztosítói modell kiszolgálása a HIS-ben (jogosultság, finanszírozás) Üzemgazdasági szemléletű gazdálkodási és kontrolling rendszerek (értékcsökkenés) VIR rendszerek (gazdálkodási és minőségi mutatók követésére) Interaktív portál rendszerek (előjegyzési naptárak, várólisták, dokumentumok, eljárási rendek publikálása, igényfelmérések végzése)
Változási irányok 3. Komfortot növelő szolgáltatások Nővérhívó-, betegfelügyeleti rendszerek Integrált páciens terminálok Beteghívó rendszerek Multimédiás rendszerek kialakítása a várótermekben (TV, kioszk) Hotel szolgáltatásokat támogató rendszerek alkalmazása (szobafoglalás, fogyasztások számlázása) Kapcsolatkezelő rendszerek (SMS üzenetek időpontokról, esedékes szűrővizsgálatokról)
Területi szolgáltatók és az ellátórendszer kapcsolata Versengés vs. Együttműködés Kapacitások kihasználása Preferált finanszírozási kondíciók megszerzése Költségek csökkentése Kiszolgáltatottság csökkentése a finanszírozók irányába
Együttműködési irányok
Változások iránya Egységes, integrált, Internet alapú infokommunikációs infrastruktúra kialakítása Beutalási rendek, előjegyzések elektronikus úton való továbbítása Elektronikus kórtörténetek megosztása Közös rendszerek kialakítása, fenntartása (PACS- teleradiológia, Otthoni ápolás, Portál) Egységes kommunikációs központok létrehozása (telefon, adat, videokapcsolat)
Összefoglaló A minőségi átalakulás egyik alapvető eleme az infokommunikációs rendszerek fejlesztése A fejlesztés előfeltétele a kialakult folyamat (együttműködés), még akkor is ha az átvizsgálásra, módosítás kerül Az integrált hálózati és szerver oldali infrastruktúrák biztosítják a rendszerek rugalmasságát és biztonságát A jó gazdálkodás nélkülözhetetlen feltétele az üzemgazdálkodási szemléletben kialakított kontrolling és VIR rendszer Az együttműködés feltétele az Internet alapú biztonságos hálózatok kialakítása, valamint egyes rendszerek megosztott működtetése (PACS, Otthoni ápolás, IP Telefonközpont, Portál)