Hatodik előadás
Az iskolaérettség
Kötelező irodalom: Az iskolaérettség fogalma Szemelvények 210 - 221. oldal
Ajánlott irodalom:
Fogalma: Biológiai és pszichés érés eredményeként létrejövő fejlettségi szint, az iskolai éltre való alkalmasság. Azoknak az elsősorban pszichés funkcióknak a megléte, melyek alapfeltételei az eredményes iskolai tanulásnak.
Tevékenységváltás: a játékdominanciát a szervezett tanulás váltja fel, a tevékenységet egyre inkább a feladattudat és kötelességtudat szervezi, minden tevékenység a tanulásnak rendelődik alá.
Az óvoda fontos iskolaelőkészítő munkát végez: szervezett, célraorientált képességfejlesztő foglalkozások, követelmények megfogalmazása, a tanulás elemei játékos formában, a teljesítmény értékelése.
Az iskolaéretlenség: tanulási lemaradáshoz, magatartászavarhoz, súlyos esetekben pszichoszomatikus tünetképződéshez vezet.
Az iskolaéretlenség tipikus okai: túl fiatal életkor, fejlődési lemaradás, zavar, családi motiváció hiánya, kedvezőtlen szociális háttérhatások.
Az iskolaérettség kritériumai: testi, pszichés, szociális.
Szomatikus fejlettség: elsősorban orvosi kérdés, első alakváltozás, élettani görbület, ujjpercek elcsontosodása, érzékszervek működőképessége.
Első megnyúlás, a nemek alkati elkülönülése:
Pszichés fejlettség: a cselekvés szándékos irányításának képessége, szenzomotoros koordináció, általános tájékozottság, szándékos figyelem, szándékos emlékezet, reproduktív képzelet, gondolkodási műveletek.
Szociális fejlettség, beilleszkedési alkalmasság: tudja érzelmeit szabályozni, tudja vágyait késleltetni, tudjon lemondani pillanatnyi érdekeiről, tudjon más célkitűzéseivel azonosulni, tudjon meghatározott célok irányában együttműködni.
Vizsgáló eljárások: mozgásos feladatok megoldása utasításra, beszélgetés a mindennapi élet történéseiről, szegélydíszrajz, tizenhat szótagos mondat, eseménykép értelmezése, gondolkodási műveletvégzés.
Iskolaérett gyermek szegélydíszrajza
Iskolaéretlen gyermek szegélydíszrajza
Eseménykép értelmezése:
Értelmezési szintek: érzéki (enumeratív) szint, leíró (descriptív) szint, értelmező (interpretatív) szint
Köszönöm a figyelmüket!