Hatodik előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Első előadás.
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Hetedik előadás.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Az iskolaérettség kérdése
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
Szeretettel köszöntöm
Beiskolázási gyakorlat a Grosicsban
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Integráció és inklúzió
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Az iskoláskor küszöbén
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Készítette:Tóth Sándorné
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen-vagy? Drogprevenció-kidolgozott tanterv
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Hatodik előadás

Az iskolaérettség

Kötelező irodalom: Az iskolaérettség fogalma Szemelvények 210 - 221. oldal

Ajánlott irodalom:

Fogalma: Biológiai és pszichés érés eredményeként létrejövő fejlettségi szint, az iskolai éltre való alkalmasság. Azoknak az elsősorban pszichés funkcióknak a megléte, melyek alapfeltételei az eredményes iskolai tanulásnak.

Tevékenységváltás: a játékdominanciát a szervezett tanulás váltja fel, a tevékenységet egyre inkább a feladattudat és kötelességtudat szervezi, minden tevékenység a tanulásnak rendelődik alá.

Az óvoda fontos iskolaelőkészítő munkát végez: szervezett, célraorientált képességfejlesztő foglalkozások, követelmények megfogalmazása, a tanulás elemei játékos formában, a teljesítmény értékelése.

Az iskolaéretlenség: tanulási lemaradáshoz, magatartászavarhoz, súlyos esetekben pszichoszomatikus tünetképződéshez vezet.

Az iskolaéretlenség tipikus okai: túl fiatal életkor, fejlődési lemaradás, zavar, családi motiváció hiánya, kedvezőtlen szociális háttérhatások.

Az iskolaérettség kritériumai: testi, pszichés, szociális.

Szomatikus fejlettség: elsősorban orvosi kérdés, első alakváltozás, élettani görbület, ujjpercek elcsontosodása, érzékszervek működőképessége.

Első megnyúlás, a nemek alkati elkülönülése:

Pszichés fejlettség: a cselekvés szándékos irányításának képessége, szenzomotoros koordináció, általános tájékozottság, szándékos figyelem, szándékos emlékezet, reproduktív képzelet, gondolkodási műveletek.

Szociális fejlettség, beilleszkedési alkalmasság: tudja érzelmeit szabályozni, tudja vágyait késleltetni, tudjon lemondani pillanatnyi érdekeiről, tudjon más célkitűzéseivel azonosulni, tudjon meghatározott célok irányában együttműködni.

Vizsgáló eljárások: mozgásos feladatok megoldása utasításra, beszélgetés a mindennapi élet történéseiről, szegélydíszrajz, tizenhat szótagos mondat, eseménykép értelmezése, gondolkodási műveletvégzés.

Iskolaérett gyermek szegélydíszrajza

Iskolaéretlen gyermek szegélydíszrajza

Eseménykép értelmezése:

Értelmezési szintek: érzéki (enumeratív) szint, leíró (descriptív) szint, értelmező (interpretatív) szint

Köszönöm a figyelmüket!