Harmadik előadás
Kötelező irodalom: Mérei: A beszéd kialakulása 45-56. o. A cselekvés akadályba ütközik 63-68. o. Szemelvények: Fejlődés az első három életévben 63-99. o.
Ajánlott irodalom:
A kisgyermekkor (1-3 év) A járás megtanulásával a megismerés tere kitágul, a beszéd megtanulásával megteremtődik a második jelzőrendszeren alapuló közvetett megismerés feltétele.
A beszéd fejlődésének vonala csecsemőkor: differenciálatlan, majd differenciált sírás, gőgicsélés, gagyogás, kisgyermekkor: szituatív, majd kontextusos beszéd, óvodáskor: a szókincs köznapi fogalmakkal bővül, kisiskoláskor: pontos meghatározások, konkrét tudományos fogalmak, serdülőkor: absztrakt fogalmak, szleng, ifjúkor: egyéni beszédstílus.
A mozgás jellemzői: kísérletező cselekvések lesznek jellemzőek, a szenzomotoros összerendeződések finomodnak, kísérletező cselekvések lesznek jellemzőek, a tárgykipróbálásból eszközhasználat lesz, egyre gyakoribbak a célirányos cselekvések kompetenciaigény jelenik meg, szokások alapozódnak, megjelennek a játékos utánzások.
Egy célraorientált mozgás:
Megismerés: a konstanciák lehetővé teszik az észlelést, elsősorban felismerés jellegű emlékezet, elemi, mozaikos, reproduktív képzelet, szemlélethez kötött, cselekvő gondolkodás
Cselekvésben végez gondolkodási műveleteket analízis: szétszed, szintézis: összerak, konkretizál: rámutat, általánosít: a fehérköpenyes veszélyes, rendez: például építőkockát, analógia: hasonlóságot, különbséget észrevesz,
Megértés és problémamegoldás egyszerű összefüggéseket észrevesz, az egyszerű következtetések megjelennek a cselekvéseiben, egyszerű problémahelyzeteket cselekvési helyzetben megold, a gondolkodás legjellemzőbb színtere a játéktevékenység.
Érzelmek: erősen polarizáltak, látványosan kifejezettek, rövid lefolyásúak, a tanult érzelmek köre bővül, új érzelmek jelennek meg.
Az éntudat: a testséma kialakulása, az „én” és a „másik” elkülönítése, a tárgytudat mellett állandósul az éntudat, az „én” megjelenik a beszédben, első önállósodási tendencia, fokozódó kompetenciaigény, akadályozása = DAC (agresszió és regresszió)
Az önállósodás segítése és gátlása: TEHETED NEM TEHETED biztatás gátlás aktív passzív tapasztalat nincs tapasztalat kompetenciakésztetés közöny önállóság függőség belső kontroll külső kontroll énerős gyermek éngyenge gyermek
Szabad, vagy nem szabad?
Az önálló tevékenységben alapozódnak az akarati tulajdonságok és az önkontroll funkciók: céltudatosság, határozottság, akaraterő, kitartás, önállóság, késleltetési képesség tűrőképesség (frusztrációs tolerancia).
Köszönöm a figyelmüket!