Harmadik előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Advertisements

Első előadás.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Hatodik előadás.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
Perceptuális és kognitív fejlődés
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Az óvodáskorú gyermek.
Az iskolaérettség kérdése
Második előadás.
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Hatodik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A motiváció.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A történelmi tanulás sajátosságai
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Harmadik matematikakönyvem
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Elemzési szempontok az óvodai matematikai foglalkozásokhoz.
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Jó játék a mozgás !.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Módszertani alapismeretek
A nyelv és beszéd fejlődése
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Harmadik előadás

Kötelező irodalom: Mérei: A beszéd kialakulása 45-56. o. A cselekvés akadályba ütközik 63-68. o. Szemelvények: Fejlődés az első három életévben 63-99. o.

Ajánlott irodalom:

A kisgyermekkor (1-3 év) A járás megtanulásával a megismerés tere kitágul, a beszéd megtanulásával megteremtődik a második jelzőrendszeren alapuló közvetett megismerés feltétele.

A beszéd fejlődésének vonala csecsemőkor: differenciálatlan, majd differenciált sírás, gőgicsélés, gagyogás, kisgyermekkor: szituatív, majd kontextusos beszéd, óvodáskor: a szókincs köznapi fogalmakkal bővül, kisiskoláskor: pontos meghatározások, konkrét tudományos fogalmak, serdülőkor: absztrakt fogalmak, szleng, ifjúkor: egyéni beszédstílus.

A mozgás jellemzői: kísérletező cselekvések lesznek jellemzőek, a szenzomotoros összerendeződések finomodnak, kísérletező cselekvések lesznek jellemzőek, a tárgykipróbálásból eszközhasználat lesz, egyre gyakoribbak a célirányos cselekvések kompetenciaigény jelenik meg, szokások alapozódnak, megjelennek a játékos utánzások.

Egy célraorientált mozgás:

Megismerés: a konstanciák lehetővé teszik az észlelést, elsősorban felismerés jellegű emlékezet, elemi, mozaikos, reproduktív képzelet, szemlélethez kötött, cselekvő gondolkodás

Cselekvésben végez gondolkodási műveleteket analízis: szétszed, szintézis: összerak, konkretizál: rámutat, általánosít: a fehérköpenyes veszélyes, rendez: például építőkockát, analógia: hasonlóságot, különbséget észrevesz,

Megértés és problémamegoldás egyszerű összefüggéseket észrevesz, az egyszerű következtetések megjelennek a cselekvéseiben, egyszerű problémahelyzeteket cselekvési helyzetben megold, a gondolkodás legjellemzőbb színtere a játéktevékenység.

Érzelmek: erősen polarizáltak, látványosan kifejezettek, rövid lefolyásúak, a tanult érzelmek köre bővül, új érzelmek jelennek meg.

Az éntudat: a testséma kialakulása, az „én” és a „másik” elkülönítése, a tárgytudat mellett állandósul az éntudat, az „én” megjelenik a beszédben, első önállósodási tendencia, fokozódó kompetenciaigény, akadályozása = DAC (agresszió és regresszió)

Az önállósodás segítése és gátlása: TEHETED NEM TEHETED biztatás gátlás aktív passzív tapasztalat nincs tapasztalat kompetenciakésztetés közöny önállóság függőség belső kontroll külső kontroll énerős gyermek éngyenge gyermek

Szabad, vagy nem szabad?

Az önálló tevékenységben alapozódnak az akarati tulajdonságok és az önkontroll funkciók: céltudatosság, határozottság, akaraterő, kitartás, önállóság, késleltetési képesség tűrőképesség (frusztrációs tolerancia).

Köszönöm a figyelmüket!