CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A sportszocializáció.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„Férfinak és nőnek teremtette”
A család Tóth József.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Gordon W. Allport vonáselmélete
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Bevezetés a szociológiába Dr. Horváth István
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A család szerepe, jellemzői
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Harmadik előadás.
Kultúra és Szocializáció
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
A szomatikus marker feltevés
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az iskoláskor küszöbén
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Asztrológiai továbbképzés
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
ÖNISMERET.
A diszfunkcionálisan működő család
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ

A CSALÁD MINT KÖZVETÍTŐ TÁRSADALMI EGYSÉG 6 éves korig tartó alapszocializációs folyamat. Megalapozódik az egyén társas viselkedése: alapszemélyiség, mint szűrőrendszer jön létre: - érzelmi és viselkedési modellek, mint diszpoziciók, - értékrendszer alapozása.

Szocializációs funkciók: GONDOZÁS, BIZTONSÁGNYÚJTÁS Biológiai szükségletek kielégítése. Biztonságérzet alapja az anya-gyermek kapcsolat: - bizalom vagy bizalmatlanság, - szoptatás, - hospitalizmus, - rejtett érzelmi elhanyagolás.

A kapcsolat

Szocializációs funkciók: MODELLNYÚJTÁS A család a mintavétel első bázisa. Az anya az első adekvát minta: szeretetkapcsolat. A kiegyensúlyozott anya-gyermek kapcsolat minta a kötődésre, motivál a megismerésre.

Harlow majomkísérletei Agreszzivitás Aszexulaitás Rossz anya

Szocializációs funkciók: INTERAKCIÓS TÉR BIZTOSÍTÁSA Kapcsolati minták az alá- fölé- és mellérendelt szerepviszonyokban. Kedvező: - kifelé nyitott család, - jól strukturált család: szülői, házastársi, nemi, gyermeki alrendszerek egyértelmű szerepviszonyai.

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA TEHETED bíztatás aktív nő az önbizalma kezdeményez felelősség vállalása önállóság pozitív énkép énerős személyiség NEM TEHETED gátlás passzív kevés az önbizalma nem kezdeményez felelősség hárítása függőség ambivalens énkép éngyenge személyiség

Szocializációs funkciók: AZ ÉNRENDSZER KIALAKÍTÁSA A viselkedés szabályozói a belső kontroll funkciók: Negatív kontroll funkciók – gátlóak, büntetésre alakulnak ki – lelkiismeret, bűntudat. Pozitív kontroll funkciók – jutalmazásra erősödnek meg – késleltetés képessége, frusztráció tolerancia, jutalom önszabályozása, kitartás.

Szocializációs funkciók: A KOMMUNIKÁCIÓ MEGTANÍTÁSA A beszéd és a nonverbális kommunikáció jelentéstartamai. Érzelmi kapcsolat szerep a beszéd megtanulásában (másodlagos megerősítés-elmélet). Kongruens modell – double bind.

A család, mint kiscsoport Apa: instrumentális vezető. Anya: expresszív-emotív vezető. Kialakul az alapszemélyiség: a lelki élet valamennyi nagy alapterületének (megismerési, érzelmi és akarati élet) a kezdeményei kialakulnak. Mivel a korai tapasztalatok nagyon erősen és mélyen vésődnek be, így a későbbi élet során ez percepciós szűrőként működik.

A család, mint rendszer A család működőképességének fenntartása mind anyagi, mind érzelmi területen. Gondozás – nevelés. Szocializálódás, testi növekedés. Nemi szerepek elsajátítása.

JÓL MŰKÖDŐ CSALÁDOK: Az alrendszerek közötti határok tisztán kivehetők. Erős szülői alrendszer. A szülők szociális hatalommal rendelkeznek. Pozitív feed-back mechanizmus. KEVÉSBÉ HATÉKONY CSALÁDOK: Nem működnek az alrendszeri határok. Gyenge a szülői alrendszer. A szülők nem rendelkeznek megfelelő szociális hatalommal. Korlátozott lehetőségek.

Az optimális családi szocializáció feltételei A szülők kongruens nevelése. A gyerek feltétlen szeretete. Bizalom a gyerek iránt. Biztonságot nyújtó, rugalmasan a gyerek igényeihez igazodó, követelményeket állító szülői magatartás.