Negyedik - ötödik előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
Egy ötlet megvalósítása
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
Hetedik előadás.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Perceptuális és kognitív fejlődés
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Szimbolikus játék és szerepjáték (színlelő játék, szerepjáték, fantáziajáték, fikciós játék, alkotójáték, szociodramatikus játék...)
Rokszin Mónika Pszichológus
Játék és tanulás.
A játék A játékosság.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Az óvodáskorú gyermek.
Szimbolikus,Szerepes Játékok
Kilencedik előadás.
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Hatodik előadás.
Nyolcadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Asszimiláció akkomodáció
A kommunikáció Az emlékezet
A motiváció.
Speciális tanulási nehézségek
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A 0-3 évesek rajzfejlődése
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Pszichológiai Ismeretek
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Óvodapedagógia Térbeli ábrázolás
A játék A játékosság.
A szocializáció folyamata
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Negyedik - ötödik előadás

Az óvodáskor 3-6 év

Kötelező irodalom Fejlődés az első három évben Szemelvények 63-100. Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek (A szinkretizmus) Mérei 80-89. Egyszerre több szempont érvényes (Decentrálás) Mérei218-220. Kettős tudat Mérei 223-248.

Mozgás: automatizált mozgáselemek állandósulnak, a szenzomotoros összerendeződés egyre tudatosabb és irányítottabb lesz, automatizált mozgáselemek állandósulnak, fokozatosan kibontakozik a mikromanipuláció, tipikus kifejeződése a játéktevékenység és a gyermekrajz.

A gyremekrajz fejlődésének vonala: vonalas firka:

körkörös firka:

megnevezett firka:

alakos firka:

alakábrázolás:

alakábrázolás:

alakábrázolás:

élmények megjelenése:

mesék megjelenése:

Megismerés Az érzékelés, észlelés funkciói differenciálódnak, finomodnak, egyre több alak, nagyság, szín megkülönböztetésére képes, jellemzővé válik a tapasztalatok szavakba öntése, megjelenik a viszonyítás.

Észlelése szinkretikus, ami a rész és az egész pontatlan értelmezését jelenti: pointillizmus - a részlet válik fontossá, globalizmus - az egész a fontos. A szinkretizmus formái értelmi szinkretizmus: amit tud, az válik fontossá, érzelmi szinkretizmus: ami érzelmileg megragadja, az lesz a fontos.

Értelmi szinkretizmus a gyermekrajzon:

Érzelmi szinkretizmus a gyermekrajzon:

Értelmi és érzelmi szinkretizmus együtt:

Az észlelés további jellemzői: a térészlelése egocentrikus, időészlelése eseményhez kötött, mozgásészlelése egyszempontú.

Emlékezete: a kor elejétől a kor vége felé haladva az önkéntelen emlékezetből szándékos emlékezet lesz, bevésése mechanikus (rím, ritmus), megőrzése rövid idejű, felidézése pontatlan, akadályozott.

Képzelete: reproduktív és alkotó képzelet, a mese és a valóság keveredik, szerveződésében megjelenik a szabálytudat, gazdag fantázia (a játék és a mese jelentősége), fantáziahazugság.

Gondolkodása: szemléletes képszerű, vagyis képi tartalmakkal tud gondolkodási műveleteket végezni, már vannak tapasztalatra épülő elemi fogalmai (csiga) meghatározásai funkciószerűek (víz), egyszempontú viszonyításra képes (Piaget-kísérletek) szemléletes jegy alapján osztályba sorol, sajátos oksági magyarázatok (animizmus, artificializmus, finalizmus, mágikus világkép)

Érzelmek: rövid lefolyásúak, látványosan kifejezettek, a tanult érzelmek köre jelentősen bővül, érzelmeit már képes szabályozni, esztétikai érzelmeit a forma (szín, ritmus) kelti, erkölcsi érzelmei szokásnormákhoz kapcsolódnak (árulkodás, káröröm, szégyen), intellektuális érzelmeit a kíváncsiság jellemzi (mi ez? , miért?, mit lehet vele csinálni? - játék).

Akarat: egyszerű szándékos cselekvések, folyamatos irányítás mellett, rövididejű, bizonytalan célkitűzések a játékban, önérvényesítési próbálkozások, akarati tulajdonságok alapozódása.

Az óvodáskor fő tevékenységformája: a játék

Ajánlott irodalom:

Játékelméletek: Spencer: az erőfelesleg levezetése, Lazarus: pihenés, felüdülés, Gross: a játék a munka előkészítése, Claparede: vágykivetítő énmegvalósítás, Freud: az ösztönök korai kivetülése, Bühler: a játék lényege az örömélmény.

Főbb játékfajták: funkciós, fikciós-, vagy szerepjáték, konstrukciós játék.

A funkciós játék: indítéka a funkcióöröm, a játékmozgásban megélt örömélmény, eredménye a mozgáselemek összehangolódása, célirányossá válása, mozgásképességek alapozódnak (gyorsaság, ügyesség, állóképesség), funkciósjátékok pl.: hintázás, fogócskázás.

Fikciós- (kitalált), vagy más szóval szerepjáték: indítéka a másnak lenni öröme, megjelenésének a feltétele: a szimbólumtudat, mechanizmusa az utánzásra épül, eredménye a különféle szereptechnikák megismerése és elsajátítása, szerepjáték például a fodrászos, a papás-mamás, a boltosos játék.

témája: ahonnan a játékát meríti, fejlődése: cselekvés, tárgy, szerep, tartalma: amit megjelenít, eljátszik, szocializációs fokai: együttlét, együttmozgás, tárgykörüli összeverődés, összedolgozás.

Konstrukciós (alkotó) játék: az alkotás öröme vezérli, gondolkodási műveletorientált, megnő a szabályok jelentősége, folyamatában a cél és a motívum fokozatosan szétválik, konstrukciós játék például, az építőkocka, a legó, a technokid fémépítő, vagy a gyurma.

A következőkben tekintsük meg „A játékról” című filmet!

Köszönöm a figyelmüket!