Készítette: Szücs Márk honvédtisztjelölt
1. Témaválasztás megindoklása, a dolgozat céljának kifejtése, f ő bb kérdések felvetése 2. A kérd ő ív rövid, átfogó kiértékelése kérdéscsoportonként 3. Vélemények, javaslatok 4. Áttekintés Szücs Márk htj
Kérd ő ív segítségével egy átfogó képet adni a honvédtisztjelöltek bels ő és küls ő hajtóer ő ir ő l, motivációiról A kiképzés alatt kialakult véleményükr ő l, negatív és pozitív tapasztalataikról, érzelmeikr ő l, a kiképzés min ő ségér ő l A kapott eredményeket elemezni, következtetéseket levonni, esetleges javaslatokat tenni Szücs Márk htj
Megfelel ő ismeretekkel rendelkeznek-e a fiatalok a katonai pályával kapcsolatban? Milyen hatással van a hallgatók pályaképére a kiképzés id ő szaka? Milyen hatással van a kiképzés min ő sége, struktúrája, a kiképz ő k bánásmódja a hallgatók pályamotivációjára? Szücs Márk htj
A kutatás során kiderült, hogy a fiatalok csak kis százaléka rendelkezik megfelel ő ismeretekkel a katonai léttel kapcsolatban (kevés a tájékoztatás) Szücs Márk htj
A kevés ismeret ellenére nagyon népszer ű a tisztképzés világa az erre fogékony fiatalok körében A kiképzés els ő id ő szakában a hangulat jó volt, az új, olykor zord környezet nem befolyásolta lényegesen a tisztjelöltek közérzetét Pozitívumszint-negatívumszint befolyásoló tényez ő k Szücs Márk htj
A bázissal többnyire elégedettek az újoncok Azonban sok dolog fejlesztésre szorulna (eszközök, néhány oktatott ismeret, elavult technikák) Szücs Márk htj
Az elméleti oktatással a többség teljesen elégedett volt (az elavult ismeretek azonban sokszor visszatetszést keltenek) A kihelyezések sem okoztak csalódást (azonban itt is akadtak hiányosságok- pénzügyi problémák) A kiképz ő k munkája a legfontosabb tényez ő Szücs Márk htj
A kiképz ő k szakmai munkáját minden tisztjelölt elismeri Viselkedési modellként szolgálnak Emberi teljesítményükkel kapcsolatban sem merültek fel problémák (agresszív referenciaszemélyek problematikája) Minden téren jó példával jártak el ő ttünk Szücs Márk htj
A jó és a rossz kiképz ő problematikája: A jó kiképz ő határozott rendelkezik az alapvet ő katonás tulajdonságokkal és emellett jó vezet ő és pedagógus A rossz kiképz ő nyilvánvalóan a jó ellentéte; negatív viselkedési modell, inkompetens Szentendrén egyértelm ű en a jó kiképz ő k voltak többségben Szücs Márk htj
F ő kérdés: mivel tudtak minket motiválni, ösztönözni a kiképz ő k, társaink? Személyenként különböz ő igényrendszer, változó ösztönz ő er ő k „Motiváló feladatok”- kollektív büntetés ennek elkerülése Dicséret, jutalom, illetve ezek hiánya bizonyítás Bajtársak, kiképz ő k bíztatása, barátságok kialakulása er ő s ösztönz ő er ő Volt, akit nem kellett motiválni Három elkülöníthet ő id ő szak az értékelés terén Szücs Márk htj
A pozitív és negatív élmények mérlege a pozitív felé billen Negatív élmények: cipekedés, étkezések utáni megterhelések, szabadid ő megvonása Ezek a katonai lét velejárói Pozitív élmények: izgalmas, életszer ű harcászati foglalkozások, lövészetek, saját korlátok leküzdése, kialakult barátságok, összekovácsolódás A népszer ű foglalkozások során nem csak jól éreztük magunkat, de fontos és hasznos ismereteket is tanultunk Szücs Márk htj
Hasznos és haszontalan ismeretek Általánosan igaz, hogy az újoncoknak átadott ismeretanyag egy része elavult demotiváló, lehangoló A leghasznosabb foglalkozások ellensúlyozták a felesleges ismereteket Emellett láttuk, milyen a jó parancsnoki munkavégzés, emberekkel való megfelel ő bánásmód viselkedési modellek a kiképz ő k Szücs Márk htj
Hangulat az egész kiképzés idejére vetítve Az általános hangulat jó volt pozitívumszint meghaladta a negatívumszintet Meglepetések érték a tisztjelölteket a kiképzés sok szegmensével kapcsolatosan (keményebbre számítottak, nem tudták, hogy m ű ködik a rendszer) A többség újra végigcsinálná a kiképzést Szücs Márk htj
Elegend ő ez a kiképzés? Többen azon a véleményen vannak, hogy elegend ő, csak ésszer ű bbé, hatékonyabbá kéne tenni Mások kötelez ő vé tennék jó hatással van a fiatalságra Az egészet tekintve szinte mindenki pozitív véleménnyel van a kiképzésr ő l a negatív élmények nem játszottak annyira meghatározó szerepet, hogy túl mély sérelmek vagy rossz élmények maradjanak meg az emlékekben Szücs Márk htj
Néhány szavas vélemények „fárasztó” „hasznos” „felejthetetlen” „örök emlék” „kevés” „jó elgondolás-gyenge kivitelezés” „jó volt, de egyszer elég volt” „visszamennék” „fegyelem” „Szovjetunió, ’70-es évek” „jó buli” „humor” „más életmód” „érdekes” Szücs Márk htj
A pályamunka végén a kapott adatok kielemzésénél láthatjuk a háttérben zajló folyamatokat, illetve a hipotézisek részbeni vagy teljes beigazolódását A felmerül ő kérdésekre túlnyomórészt választ kaptunk A javaslatok ötleteket adhatnak egy valamelyest korszer ű bb kiképzési rendszer kivitelezéséhez Szücs Márk htj