Mezőgazdaság – kompetitív piac

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Tökéletes verseny és monopólium
Integrációtörténet 2. témakör.
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A befektetési környezet
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A munkapiac és az összkereslet
Makroökonómia Árupiaci egyensúly.
Makroökonómia 3.előadás.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
A vállalkozások környezete
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 8. előadás 1/11 DátumTémakörElőadó február 6.Bevezetés – A makroökonómia tudománya Fenyővári Zsolt február 13.A.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
A makrgazdasági munkakínálat:
Mezőgazdaság – kompetitív piac
Az agrárium lehetőségei 21. században Lehetséges irányok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Termelés  Fogyasztás
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A fogyasztó optimális választása
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Az agrárár-változások hatása a világ élelmezési helyzetére Dr. Kiss Judit MTA Világgazdasági Kutatóintézet január 12.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard VII.Előadás Növekedés, ciklusok Május.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az értékkategóriák.
A PIAC.
38–39. Az áruk és a pénz világában élünk A. Mi a kereslet törvénye? B. Milyen jellemzői vannak a kínálatnak? C. Hogyan alakul ki az egyensúly egy termék.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A külső környezet elemzése
A piac és a piacgazdaság
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Emberpiac a Moszkva téren
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Mezőgazdaság – kompetitív piac az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra nagyon sok vásárló nagyon sok független eladó - árelfogadók A piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest (a kiskereskedelemben és a feldolgozó iparban ez változik!) Az árak alakulása független a piaci szereplők szándékaitól, külső adottság (termelői árak problémája!) Az árak jelentősen változhatnak Homogén, egymást helyettesítő termékek forgalmazása A piacra való be- és kilépés szabad

Mezőgazdaság – mégsem tökéletesen kompetitív kormányzati programok okozta torzulások a termelők politikai erejüket használják az árnövelés érdekében A termelők lobbyznak a kormányzatnál olyan intézkedések érdekében, amelyek korlátozzák a kínálatot és magasan tartják az árakat Árstabilizáló programok (rövid távú, a trendet nem befolyásolja) Ártámogatási intézkedések (árakat a piaci átlag fölött tartani

A kereslet értelmezése a mezőgazdaságban Az az árumennyiség, amelyet a vásárlók adott árak mellett hajlandóak és képesek megvásárolni kereslet = fizetőképes kereslet kereslet ≠ szükségletek a kereslet mindig vásárlási szándékot, nem tényleges vásárlást jelent A mg. keresletet befolyásoló tényezők: A piac mérete (fogyasztók száma és megoszlása) A fogyasztók jövedelme, a jövedelem eloszlása A termék ára A helyettesítő termék ára

A keresleti függvény Egy adott termék fizetőképes keresletének mennyiségeit fejezi ki a termék árának függvényé-ben

Az egyén keresletét befolyásolja J, A fogyasztó reáljövedelme Áx Az elsődleges élelmiszerek ára Áh A helyettesítő élelmiszerek ára Z Egyéb tényezők( szokások, életkörülmények, ízlések, reklám stb.) Bruttó nemzeti kereslet Fx= f( L, J, Áx, Áh, Z)

Növekvő jövedelem, rugalmatlan kereslet Y t+1 jövedelem Y1 élelmiszer menny. O Q t Q t+1

Negatív jövedelemrugalmasság (inferior termékek) Y t+1 jövedelem Y1 élelmiszer menny. O Q t+1 Q t

A kínálat értelmezése a mezőgazdaságban Az a meghatározott mennyiségű és összetételű árutömeg amelyet az árutermelők valamely piacon, adott áron eladásra felkínálnak A mg. kínálatot befolyásoló tényezők: A mg. termék-előállítás során felhasznált inputok ára A termék ára (magas ár – nagyobb kínálat) A helyettesítő termékek árváltozása (vaj – margarin) A fajlagos hozamok növekedése (a technológia állapota befolyásolja a hozamot) Mezőgazdasági művelésbe kerülő, illetve onnan kivont területek (kormányzati beavatkozások - területpihentetés) Az intenzív művelési módok(öntözés, többszörös művelés) bővülésének mértéke A mezőgazdasági termelőkapacitások környezeti károsodása

A kínálati függvény A termelők különböző árak mellett milyen árumennyiségeket kínálnak eladásra a piacon

A JÓ/ROSSZ paradoxon A kedvező fejlemények problémákat okozhatnak más területeken Többféle módon jelenik meg Hosszabb távon a növekvő hatékonyság csökkenti a gazdaságok számát Rövid távon a gazdálkodók nehéz pénzügyi helyzetbe kerülnek jó termés esetén

A JÓ/ROSSZ paradoxon P S0 S1 P0 A Q1 P1 B C D Q0 Q jövedelem P0 és Q0 esetében a B terület S0 S1 Ha a kínálat eltolódik S1-re az árak esnek P1 -re és a keresleti mennyiség Q1-ig nő Az ehhez kapcsolódó jövedelem-emelkedés (C) kisebb, mint az elvesztett jövedelem (A). P0 A Q1 P1 B C D Q0 Q

Példa: csirkehús-piaci viszonyok olcsóbb lett a hely. termék (pulyka) félelem a kergemarha-kórtól drágább lett a csirkehús p p p S S D’ D D D D’ Q Q Q olcsóbb input (táp) új adó a tenyésztőkre fogyasztók jövedelme nő p p p S S’ S S’ D’ D D D Q Q Q csirkehús-forgalmazók száma nő vegetáriánus-mozgalom termelői és fogyasztói többlet p p p S S S’ S F.T. T.T. D D’ D D Q Q Q

A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé Source: Vorley B (2003). IIED/UK Food Group Fogyasztók Kereskedők 30 vállalat, a világpiac 33%-a   Pörkölők 3 vállalat - a világpiac 45%-a Nemzetk. kereskedők 4 vállalat – a világpiac ~39%-a Helyi felvásárlók Termelők 25 millió farmer és munkás   Roasters: 3 companies (Philip Morris, Nestlé and Sara Lee) = 45% of global coffee market (2001) International traders: 4 companies (Neumann, Volcafe, ECOM, Dreyfus) ~ 35% of global market  

A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé

A transznacionális szupermarketek globális expanziója, 1980-2001 Source: UK food group

AZ AGRÁRPIACI HELYZETRE HATÓ TÉNYEZŐK a GDP tényleges növekedése a népesség gyarapodási üteme a világ agrárkereskedelme logisztikai kapacitásának fejlődése a termelés helye egyre inkább elkülönül a fogyasztás helyétől az élelmiszertermelés globalizációja Kína gazdasági fejlődése (pl. burgonya, tej keresletének növekedése) Oroszország/Ukrajna mezőgazdasága

Agrárolló

Változó mezőgazdaság – pillanatkép Gazdálkodók csökkenő jövedelme Változó piaci helyzet és erőpozíció, fogyasztói preferencia, feldolgozás, szerződéses termelés előtérbe kerül Egyre kevesebb cég ellenőrzi a termelést, feldolgozást és a marketinget (koncentráció) Az árakat globális piaci erőviszonyok határozzák meg Gazdálkodók csökkenő profitja (csak számukban) domináns kisgazdasági szerkezet Termőföld iránti fokozott kereslet Környezetvédelmi problémák előtérbe kerülése Növekvő pesszimizmus a mezőgazdaság és a családi gazdaságok jövője miatt

Globalizálódó agrárkereskedelem

A változó élelmiszergazdaság mozgatórugói Emelkedő jövedelmek A fogyasztás differenciálódása, inferior javak fogyasztása csökken (Engel törvénye) Demográfiai hatások Urbanizáció Női munkavállalás Technológia IT forradalom Ellátási lánc menedzsment Feldolgozás és szállítás GMO Globalizáció FDI szerepe nő (kereskedelemben és termelésben egyaránt) Kereskedelem liberalizációja