A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. előadás Összehasonlítás standardizálással és indexszámítással.
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
1 Megaprofil 2 Termékeink 3 Projekt, – beépített termékek 4 Sikertényezők.
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Gazdasági Informatika Tanszék
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Doktori téma vezetője: Prof. Dr. Romvári Róbert, DSc
Árképzés a vendéglátásban
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-AVK
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
e-jövedék konferencia
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Magán-erdőgazdálkodói Tesztüzemi Hálózat és erdészeti foglalkoztatási potenciál Erdővagyon-gazdálkodási és Vidékfejlesztési Intézet Schiberna Endre 2011.
Előnyök és alkalmazási területek
Gazdaságstatisztika Jogász képzés. Néhány fontos makrogazdasági index GDP volumenindexe Ipari termelői index Mezőgazdasági felvásárlási és termelői árindexek.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Melyik a legmegfelelőbb lótáp vemhes kancák számára?
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Verseny és Szabályozás konferencia
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
„Vegyszerezett világ” Növényvédő szerek Pál János, Levegő Munkacsoport.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Europapier Hungária A logisztika szerepe a versenyképességben Laskai István - Kócsó Tamás
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Helyettesítő termékek a tej esetében
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
Marketing információs
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A piac és a piacgazdaság
Közüzemi szolgáltatások térségszervezése
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Területi eloszlások összevetése: Hoover index
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő, 2008

A területi árösszehasonlítások területi egységei Pénzoldali és áruoldali különbségek A területi árkülönbségek értelmezése A KSH alapadatok területi összehasonlításra korlátozottan alkalmasak Alkalmazott kutatás: városi-falusi és helyzeti árszínvonalkülönbségek

A területi árrendszerek vizsgálatának nincsenek természetes alapegységei Az országok nem kitüntetett egységek elméletileg Empirikus vizsgálatok szűkösek

Területi árkülönbségek: A területi fejlettségi és egyéb különbségeket tükrözik vissza Lehet vizsgálni egyedi termékeknél és az „összes” terméknél (teljes árrendszernél) A területi árrendszerek nem különülnek el élesen egymástól Elméleti szempontból nincs kitüntetett területi egység és szint Statisztikailag-történetileg az ország, mint politikai egység vált kitüntetetté Reálkülönbségek eltérőek lesznek az árkülönbségek miatt

A területi árkülönbségek oka Mindig áruoldali okai vannak (sohasem pénzoldali) A területi árkülönbségek nem jelentenek monetáris politikai problémát „Egy ár törvénye” és annak „tesztelése”: a területi árkülönbségek egypontpiaci kezelésének következménye

Földrajzi szempontok az árszínvonalszámításban Áradatok gyűjtése: egész ország – de valójában csak a városok bizonyos üzlettípusai Árszínvonalszámításhoz használt súlyok földrajzi lefedettsége: országos, de lehet korlátozottabb is Városi-falusi árösszehasonlítás lehetetlen a „hivatalos” áradatgyűjtések adatbázisa alapján

A hivatalos árstatisztikai adatok problémái a területi árkülönbségek számítása szempontjából Időben kapcsolt minta, térben összekapcsolhatatlan Az időbeni összekapcsolhatóság érdekében a reprezentatív termékek (többnyire) nagyon tágan vannak definiálva A „területi” különbségek így nem a területi árkülönbségeket mutatnák, hanem a minőségi, mennyiségi, csomagolásbeli stb. különbségeket

Városi-falusi és helyzeti árkülönbségek 1. Különbségek a megvásárolható, elérhető termékek körében: összetételbeli különbségek (Pl: színház, parkolási díj) 2. Különbségek a városi és falusi fogyasztói kosár összetételében és súlyaiban és a kínálati oldal súlyaiban is 3. Tiszta árkülönbségek: fizikai értelemben ugyanannak a terméknek eltérő az ára

2006 november 133 üzlet (96 városi, 37 falusi) 43 általános termék: Élelmiszer, nem alkoholos italokfood (a fogyasztás 20-21%-a), Alkohol és dohánytermék ( 7%-a a fogyasztásnak) Kozmetikumok ( 1,5%- a a fogyasztásnak) 2007 november: sörök és ásványvizek, vendéglátóhelyeken és benzinkutakon is

Átlagárak 1: Alapvető élelmiszerek, 2: Édességek, 3: Üdítőitalok, 4: Szeszes italok, 5: Kozmetikumok

Egyes termékek átlagára a boltok együttes átlagának a százalékában (2007 november )