A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő, 2008
A területi árösszehasonlítások területi egységei Pénzoldali és áruoldali különbségek A területi árkülönbségek értelmezése A KSH alapadatok területi összehasonlításra korlátozottan alkalmasak Alkalmazott kutatás: városi-falusi és helyzeti árszínvonalkülönbségek
A területi árrendszerek vizsgálatának nincsenek természetes alapegységei Az országok nem kitüntetett egységek elméletileg Empirikus vizsgálatok szűkösek
Területi árkülönbségek: A területi fejlettségi és egyéb különbségeket tükrözik vissza Lehet vizsgálni egyedi termékeknél és az „összes” terméknél (teljes árrendszernél) A területi árrendszerek nem különülnek el élesen egymástól Elméleti szempontból nincs kitüntetett területi egység és szint Statisztikailag-történetileg az ország, mint politikai egység vált kitüntetetté Reálkülönbségek eltérőek lesznek az árkülönbségek miatt
A területi árkülönbségek oka Mindig áruoldali okai vannak (sohasem pénzoldali) A területi árkülönbségek nem jelentenek monetáris politikai problémát „Egy ár törvénye” és annak „tesztelése”: a területi árkülönbségek egypontpiaci kezelésének következménye
Földrajzi szempontok az árszínvonalszámításban Áradatok gyűjtése: egész ország – de valójában csak a városok bizonyos üzlettípusai Árszínvonalszámításhoz használt súlyok földrajzi lefedettsége: országos, de lehet korlátozottabb is Városi-falusi árösszehasonlítás lehetetlen a „hivatalos” áradatgyűjtések adatbázisa alapján
A hivatalos árstatisztikai adatok problémái a területi árkülönbségek számítása szempontjából Időben kapcsolt minta, térben összekapcsolhatatlan Az időbeni összekapcsolhatóság érdekében a reprezentatív termékek (többnyire) nagyon tágan vannak definiálva A „területi” különbségek így nem a területi árkülönbségeket mutatnák, hanem a minőségi, mennyiségi, csomagolásbeli stb. különbségeket
Városi-falusi és helyzeti árkülönbségek 1. Különbségek a megvásárolható, elérhető termékek körében: összetételbeli különbségek (Pl: színház, parkolási díj) 2. Különbségek a városi és falusi fogyasztói kosár összetételében és súlyaiban és a kínálati oldal súlyaiban is 3. Tiszta árkülönbségek: fizikai értelemben ugyanannak a terméknek eltérő az ára
2006 november 133 üzlet (96 városi, 37 falusi) 43 általános termék: Élelmiszer, nem alkoholos italokfood (a fogyasztás 20-21%-a), Alkohol és dohánytermék ( 7%-a a fogyasztásnak) Kozmetikumok ( 1,5%- a a fogyasztásnak) 2007 november: sörök és ásványvizek, vendéglátóhelyeken és benzinkutakon is
Átlagárak 1: Alapvető élelmiszerek, 2: Édességek, 3: Üdítőitalok, 4: Szeszes italok, 5: Kozmetikumok
Egyes termékek átlagára a boltok együttes átlagának a százalékában (2007 november )