A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területfejlesztés és esélyegyenlőség a Barcsi kistérségben
Advertisements

ÁROP /C/A A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásainak megerősítése.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Falukép-védelmi program a Pogány-havas kistérségben Csíkszereda, november
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Földrajz BSc Földrajz tanári MSc Geográfus MSc
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A HUNAGI lehetséges szerepvállalása a térinformatikai oktatás terén Térinformatikai Konferencia és Szakkiállítás „ Az elmélet és gyakorlat találkozása”
A gyakorlatvezető mentor
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Találkozások és mélyebb együttműködés a magyar-szlovén határtérségben A Reg-Net projekt bemutatása Készítette: Polgár Tibor és Győrffy Gábor.
Az ÚMVP intézményrendszere
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
TÁMOP-3.4.4/B-08/1  Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében regionális tehetségsegítő hálózat, a tehetségsegítés terén szakmai együttműködési rendszer kialakítása.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
Budapest Investment Zrt. 1 A kistérségek fejlesztéspolitikájának végrehajtói  Polgármesterek  Vállalkozások  Több célú kistérségi társulások – Elnök.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
OFA Hálózat évi tevékenységei
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
KETTŐ AZ EGYBEN: MÚZEUMPEDAGÓGIAI KÉPZÉS ÉS GYAKORLATI HELY KIALAKÍTÁSA A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM JUHÁSZ GYULA PEDAGÓGIAI KARÁN Dr. Viskolcz Noémi Szegedi.
Iskolák határok nélküli együttműködése.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Közösségszervezés BA.
folytatott bibliográfia elemzéséről
(Pannon.Elemző Iroda, Hétfa Kutatóintézet)
Előadás másolata:

A leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a felsőoktatás együttműködési programja Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Szabó Pál (ELTE) Herczeg Béla (NFÜ) Németh Nándor (MITE)

2007 végén a kormány a fejlettségbeli hiányosságokat jelző statisztikai adatok alapján kijelölte az ország lakossága egytizedének otthont adó, 33 leghátrányosabb helyzetű kistérséget

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség keretén belül megindult: Leghátrányosabb helyzetű kistérségek felzárkóztatási programja Ennek részeként felmerült: Miként lehetne a felsőoktatás potenciálját felhasználni, az LHH kistérségek „szolgálatába” állítani. Projektötlet: A Felsőoktatás és az LHH-Kistérségek Együttműködési Programja

A hátrányos helyzetű kistérséggel való kapcsolatépítés hozzásegítheti a társadalmi, gazdasági diszciplínákat oktató egyetemeket és főiskolákat ahhoz, hogy hallgatóik számára a mai magyar vidéki valóság mélyebb és közvetlen megismerésének lehetőségét tudják nyújtani. Anyagi hozzájárulás a költségekhez (NFÜ 500ezer Ft-nyi támogatást nyújt egy szemeszterre). MIÉRT JÓ A FELSŐOKTATÁSNAK? MIÉRT JÓ A LHH KISTÉRSÉGNEK? Hozzásegítheti az ország leghátrányosabb helyzetű kistérségeit egy, a mainál hatékonyabb és hasznosabb társadalmi kapcsolatrendszer kialakításához, a társadalmi, szellemi értelemben vett perifériális helyzet oldásához

Ötletgazda és kidolgozó: Magyar Idegenforgalmi és Területfejlesztési Egyesület Jelenlegi résztvevők: Eötvös Loránd Tudományegyetem – Lengyeltóti kistérség Eszterházy Károly Főiskola – Abaúj-Hegyköz Miskolci Egyetem – Szikszói kistérség Pécsi Tudományegyetem – Sellyei kistérség …

Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar Földrajz- és Földtudományi Intézet (Földrajztudományi Központ) Oktatás-kutatás régóta kötődik a makro/mezo/mikro szintű, magyarországi és külországi területi elemzésekhez, valamint a területfejlesztéshez 1993 óta geográfus szak, terület- és településfejlesztési ill. regionális elemző szakirány

Pogányvölgyi Többcélú Kistérségi Társulás (Lengyeltóti kistérség) 10 település: Térszerkezeti helye: Somogy Balaton árnyékában Autópálya árnyékában

Miért az ELTE? terület- és településfejlesztési képzés többféle kapcsolat MITÉvel, NFÜ-vel S miért mellé a Lengyeltóti kistérség? régi kutatási kapcsolatok BFT-vel Budapest „tág vonzáskörzetében” [ Budapest környékén nincs LHH; Budapest távol esik /autópálya!/ – nincs „napi kapcsolat”, nem beágyazott az int., más jellegű a „fejlesztési” lehetőség]

Rövid történet: - kapcsolatfelvétel, kezdetek: ősz intézeti/kari támogatás kistérségi megerősítés (tanácsülésen 10 polgármester megszavazta) [kapcsolat hol könnyű, hol nehézkes] [önkormányzatokon kívül nehéz a partnereket megtalálni, egymást sem mindig ismerik; megosztott a helyi közösség] - hivatalos forma: együttműködési megállapodás kistérség-egyetem: jan. szerződés egyetem-NFÜ ősz [bürokrácia útvesztői…]

Feladatok: - munkatervek/beszámolók készítése – tervezés-végrehajtás - szakmai feladatok I. – oktatási tevékenységbe bekapcsolása futó kurzusokon, új kurzusok (spec. koll.) e célból OTDK, szakdolgozatok írása [nem lehet kötelezően előírni] terepgyakorlat – évközi, évvégi [jó tapasztalatok, nagy nyitottság] szakmai gyakorlat – gyakornokok [egy környékbeli, egy nem]

Feladatok: - szakmai feladatok II. – terület- és településfejlesztés - Kistérségi (települési) igények felmérése [korlátozott kapacitás] - A kistérség településeinek egyéni és közösségi teljesítményeinek, erőforrásainak feltárása - A kistérség helyi termékeinek és turisztikai vonzerőinek feltárása, fejlesztésének elősegítése [rengeteg érdekesség, de más fórumra való]

I-II. összekapcsolása – diákmunkára alapozott kutatások, tevékenységek A. Szakdolgozat /pl. települési szolgáltatások/ B. Órai és terepi munka 1. Megalapozás – tavasz /spec. koll./ statisztikai adatok, szakirodalom stb. összegyűjtése /célzott fel.-k/ 2. Szakmai terepgyakorlat – nyár terepi munka (kérdőívek, interjúk, összeírások) 3. Anyagok feldolgozása – ősz 4. Konkrét eredményt adó projektek (térinformatikai outputok, kiadványok stb.) megvalósítása tavasz C. Szakmai gyakorlat /pl. kistérség helyzetelemzése/ [Diákok: Élesben megy, nemcsak tanári íróasztalfióknak; érdekelt a jegyért, kreditért; nincs igazán szelekció, szabad tárgyválasztás] [Kommunikációs háló ritka, gyenge a kistérségi aktivitás]

Feladatok: - Rendezvények szervezése a kistérségben [motivációs tény.-k] - A kistérség szakembereinek, közösségeinek invitálása rendezvényekre, fórumokra [csekély érdeklődés; közvetlenebb, életbevágóbb rendezvények] A területfejlesztés régi, új lehetőségei és az LHH kistérségek , Lengyeltóti tapasztalat-csere, kapcsolatépítés (?), eltérő érdeklődés: Egyetem: Regionális Tudományi Esték, Egyetemista Diáktábor Kistérség: Sikeres települések-vállalkozások (?) [nincs középiskola a kistérségben]

Kommunikáció, marketing, hálózatépítés stb. - blog: - facebook, iwiw, wikipedia, … /internetes térségfejlesztés?/ - hírportálokon, szakmai fórumokon, rendezvényeken, hírekben megjelenés - kapcsolati háló építése, lobbizás, társadalmi felelősségvállalás

Köszönjük a figyelmet! Amennyiben kistérségi vagy felsőoktatási oldalról szeretne bekapcsolódni a programba, kérjük, keresse a MITE elnökét, Németh Nándort. Telefon: 06/30/