A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Kutatóközpont MRTT XI. Vándorgyűlés ( Kaposvár)
Bevezetés Érvényesnek tekintett tudás előállítása –Pontos –Érték- és érdeksemleges –Megalapozza a politikai színtéren hozott racionális és informált döntést Politikai színtér (döntéshozatal) –Szakértői javaslatok –Értékek és érdekek –Közakarat megalkotása Előadás célja: -A helyi fejlesztéspolitikák fenti értelmezésének felülvizsgálata -A szakértők lehetséges szerepének tipizálása -Érvek a szakértői szerepek újragondolása mellett (RAK) Szakértő Politikus
Problémafelvetés Érvényes tudás előállítása (Szakértő vs. laikus) Bizonytalanság, komplexitás Érték- és érdekelköteleződés Közakarat megalkotása (Képviselő vs. állampolgár) Stabil preferenciák Aggregálás és a „nem szavazók” nem számítanak Képviselők a közérdeket képviselik A két színtér nem független Következmények „Megalapozatlan” politikai döntések Technokrata legitimáció ↓ Jelen előadás javaslata A két színtér együttes demokratizálása EZEK HELYETT
Lehetséges szakértői megközelítések Forrás: saját szerkesztés Callon et al (2011) elméleti keretét felhasználva
Részvételi akciókutatás (RAK) „nem modern” szakértői szerepre épülő megközelítés Mi is az a RAK? –kutatók és résztvevők együtt dolgoznak valamely problematikus helyzet vagy tevékenység megvizsgálása, és annak jobbra fordítása érdekében (Kindon et al. 2007) –olyan társadalomkutatás, amit kifejezetten a társadalmi változások előidézése érdekében folyik (Bodorkós 2010, Pataki et al. 2011). Alapvonásai –A résztvevők tudatosan alkalmazzák a tudományos megismerés szabályait, eszközeit. –Együttműködő kutatók és érintettek folyamatos, rendszeres együttműködésén (a tervezéstől az eredmények felhasználásáig) alapul –Lényegi eleme (fő célja?) az akció.
Tudományos igényű aktivizmus a kutató résztvevő egyszerre elkötelezett társadalmi aktivista és „kívülálló” szemlélő tudáselőállítás és „politikai” aktivizmus (közügyek befolyásolása) közvetlen összekapcsolása Részvételi akciókutatás (RAK) „nem modern” szakértői szerepre épülő megközelítés
RAK és a dichotómiák meghaladása (1)Tudásteremtés a RAK-ban (szakértők és laikusok) Közös tudásteremtés a kutatási kérdések (probléma) meghatározásától az eredmények felhasználásáig Mindenki tudása számít, mindenki tudása egyenértékű RAK és hatalmi viszonyok RAK nem passzív kiszolgálói szerep reflexív dialógus (2)Képviselet, részvétel és RAK RAK egyik fő eleme az akció közügyek befolyásolása Közvetlen társadalmi részvétel Síkjai (1) ügyhöz kapcsolódó; (2) képessé tétel (empowerment)
RAK és ügyhöz kapcsolódó részvétel
RAK és képessé tétel (empowerment)
Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Jelen előadás az OTKA K (A helyi gazdaságfejlesztés megalapozása a képességszemlélet segítségével) kutatás keretén belül készült. A kutatást az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj támogatta (Bajmócy Zoltán).
1234 ModernPoszt-modern (állampolgári részvétel) Poszt-modern (laikus részvétel) Nem modern A „nagy választóvonal” Fenntartja Nem tartja fenn Tudás-előállítás szakértői monopóliuma Fenntartja Nem tartja fenn Közakarat megalkotásának képviselői monopóliuma FenntartjaNem tartja fennFenntartja (de implicite kikezdheti) Nem tartja fenn Érték- elköteleződés ImplicitImplicit / Explicit Explicit Gyakorlati példaSzakpolitikai tanácsadó, „ellenzéki” tanácsadó Politikai színteret vizsgáló kutató Komplex problémákat vizsgáló, inter- diszciplinaritás mellett elkötelezett kutató Részvételi akciókutatás
Forrás: saját szerkesztés Cornwall-Jewkes (1995) alapján