A vezetés célja: A kívánt magatartásformák előidézése az egyéneknél és az egyének csoportjaiban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Konfliktus és konfliktuskezelés
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A szervezeti felépítés definíciója
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
A deviancia értelmezési kerete
VII. Szervezeti kultúra
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyközpontú gondozás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Változó szakma-változó értékek?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Hatalom és szervezeti politika
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Előadás másolata:

A vezetés célja: A kívánt magatartásformák előidézése az egyéneknél és az egyének csoportjaiban.

A személyiség kialakulása Függ az öröklött tulajdonságoktól a környezeti hatásoktól

Személyiségtípusok

Jung tipológiája - extroveltált: kifelé forduló személyiség - introveltált: befelé forduló személyiség

Argyris Éretlen személyiség Érett személyiség függés, passzivitás függetlenség, aktivitás a felelőségtől való szabadulás a felelőség vállalás szabadsága csak a saját érdekek szerint cselekszik egyensúly a saját érdek és a másokénak figyelembevétele között

Riesmann

Intelligencia Az általános intelligencia azon képességünk, hogy a világ kihívásainak hogyan tudunk megfelelni. Mérése: intelligencia teszt: pl. általános ismeretek, matematikai, emlékezeti képesség, verbalitás, vizuális képességek, stb.

Érzelmi intelligencia A bennünket naponta érő információk gyors, spontán, s hosszas töprengés nélküli feldolgozását jelenti. A két alapvető területe van: az intraperszonális (személyen belül keletkező) és interperszonális (személyek közti érintkezés során keletkező) információk feldolgozása.

Az emocionális intelligencia mérhető területei Személyen belül az öntudat - az ember mennyire ismeri önmagát, főleg saját érzelmi életét; az önirányítás - a saját érzések, hangulatok feletti uralom, az önmotiváció, ami az egyén kitartása, szívóssága, szorgalma - mennyire tudja magát motiválni cselekedetekre,

Interperszonális A más emberekkel való kapcsolatainkra, viszonyainkra vonatkozik: az empátia, vagyis a mások helyzetébe, érzelmeibe való beleélés képessége, a kapcsolatteremtés, a kapcsolatok kialakításának és fenntartásának képessége úgy, hogy azzal elégedettek legyünk és abban örömet találjunk.

Hiedelmek Az agyunkban tárolt információk összessége. Azok az ismeretek, amelyek segítenek eligazodni a körülvevő világban, mert stabilitást és folytonosságot adnak.

Hiedelmek Útmutató elvek, amiket készen kapunk, megtanulunk, tapasztalunk. Olyan axiomák, aminek igazságát nem vitatjuk. Ha hiszünk valamiben, az következményeit tekintve olyan mintha igaz is volna.

Például: A Föld a Nap körül kering. A szorgalmas munka elnyeri jutalmát. A tőzsdén kölcsönpénzt nem szabad befektetni. Mindenkiből lehet jó vezető Jó tett helyébe jót (ne)várj. Az érzékszerveink a környező világról érvényes képet tükröznek.

Önmagunkra vonatkozó hiedelmeink

„Akár hiszed azt, hogy meg tudsz tenni valamit, akár nem, igazad lesz Henry Ford

Az érzékelés és észlelés

Érzékelés A különböző érzékszerveink által szolgáltatott információk feldolgozása.

látás hallás szaglás ízlelés tapintás

Észlelés Az érzékszerveink által szolgáltatott információkat összeveti a tárolt információkkal. Az a folyamat, amellyel a külső világ belső megfelelőjét megalkotjuk. Az információk integrációja.

Információ feldolgozás input Tárolt információ output Információ feldolgozás

INPUT Érzékelés

Érzékelés különbsége Az érzékszerveink állapota eltérő Koncentrálóképesség különbözősége A körülmények befolyásolják Fényviszonyok Méret Mozgás

Mi okozza az eltérő észlelést ? Korlátozott információ feldolgozó kapacitás – a rövidtávú memóriában egyszerre 7 ± 2 fér el. Szűrők, előfeltevések, a küldő személye iránti bizalom „Gestalt” – logikus képet alkotunk az információkból Diszkontálás – ami térben és időben közel van, összekapcsoljuk Pozitív formában közölt információ hatásosabban „megy át”.

Az információ csökkentő technikák

Szterotipizálás Az egyes emberek tulajdonságát azonosítják annak a csoportnak a tulajdonságával, amelyhez tartozik. Negatív megnyilvánulása az előítéletesség.

Hallo-effektus Egyetlen benyomást használnak egy konkrét jellemvonás értékelésénél.

Belevetítés saját jellemzőit tulajdonítja más embernek, feltételezi, hogy a másik úgy reagál különböző dolgokra, ahogyan ő tenné.

Magyarországi jellemző értékrend csoportok Hagyományőrző Individualista Anarchikus Bürokratikus Forrás: Kapitány Ágnes –Kapitány Gábor: Értékrendszereink, KK, Bp. 1983.

Hagyományőrző Hasonulás, szigorú modellkövetés: „Légy olyan, mint mások” A munka szolgálat, a közös életfeltételek megteremtésére irányul. Csak bevált, kipróbált módszerek szerint dolgoznak. A társadalomkép: szigorú alá- és fölérendeltségi viszonyok. Középpontban a család, mint a normarendszert átörökítő egység.

Hagyományőrző A személyiség méltósága központi érték. Emberi kapcsolatok: hűség, becsület, felebaráti szeretet. A felelősséget a közösség viseli. Fekete-fehér világkép. A szélsőségek elutasítása, a „közép” törvénye.

Individualista Egyediség fontossága: Légy másoktól különböző! A munka célja az önmegvalósítás, a dolgok birtoklása. A sikeresség fontosabb, mint a létrehozott érték. Gyors alkalmazkodóképesség, jólinformáltság. Társas kapcsolatok célja: érdekegyeztetés, önérvényesítés.

Individualista Barátság, szerelem, házasság „eldobható”, ha van „jövedelmezőbb” kapcsolat. A házasság = érdekközösség Az erkölcsi elvek változók, relatívak. Az ítéletalkotás fő szempontjai: hasznosság, személyes érdek, sznobizmus, divat. Az életformában a legfontosabb a kellemesség, testi élvezetek.

Anarhisztikus Lázadás, különállás. A munka elvi alapokon való elutasítása. A „nagy egyéni tett” kultusza. Életmód: máról-holnapra, nincs tervszerűség. Értékek: aszketizmus, önfeláldozás, tagadás, szembeszegülés.

Anarhisztikus Elméletiség, intolerancia, felfokozott érzelmek. Laza közösségek, nincs teremtés, csak tagadás. Megbotránkoztatás. Férfi és női szerepek összemosása.

Bürokratikus A szabályok minden körülmények közötti betartása. A munka azonos a kiadott feladattal. A családi élet: az előírt feladatok teljesítése. A hivatal mindennel szemben elsőséget élvez. Szorongás, félelem a tévedéstől.

Bürokratikus Fontos a rang és a presztízs Semleges emberi kapcsolatok a felszínen, irigység a mélyben. Erkölcs: a kötelesség teljesítése A forma fontosabb, mint a tartalom. A szórakozás fontos, az életet változatosabbá tevő időtöltés.

Az értekrendek összehasonlítása Hagyom. Indiv. Anarch. Bürokr. Szemé-lyiség Légy olyan, mint mások! Légy másoktól különböző! Ne fogadj el semmit! Tartsd be a szabályokat! Munka-felfogás Szolgálat a közösségnek Önmegvalósí-tás, pénzkereset Elutasítás elvi alapon A kiadott feladat elvégzése Erkölcsi értékek hűség, becsület, felebaráti szeretet Változnak, (hasznosság, személyes érdek, sznobizmus, divat) aszketizmus, önfeláldozás, tagadás, szembe-szegülés a kötelesség teljesítése

A szocializáció az egyén az adott kultúrában megtanul és elsajátít bizonyos társadalmi, szervezeti vagy csoport jellemzőket, különböző értékeket és viselkedésformákat közvetítenek az egyénnek, képessé téve őket az adott társadalomban való működésre,

A szocializáció folyamata Elsődleges: a gyerek megtanulja a környező társadalom szabályait, A korlátozottság élményének feldolgozása A korai gyermekkorban a családi történéseknek van legmaradandóbb hatása.

A szocializáció folyamata Másodlagos: különböző szerepekkel való azonosulás különböző intézményeken keresztül valósul meg: család, iskolák, vallási szervezetek, munkahely,

A tanulás Az egyénre jellemző kategória, amely pszichológiai jellemzőket változtat meg. Tudatos és tudattalan tanulás A szűk információ-feldolgozó kapacitás a tudatos cselekvés korlátja.

Tanulási modellek: Klasszikus kondicionáló tanulás (Pavlov) A tanulás megerősítési modellje Behelyettesítő tanulás (más kárán tanul) Rutinszerű cselekvések elsajátítása

Rutin Tudattalan hozzá nem értés Tudatos hozzá nem értés Tudatos hozzáértés Tudattalan hozzáértés

Rutin megváltoztatása Kiolvasztás Helyettesítés Visszafagyasztás

Motiváció Az egyén olyan belső tudati állapota, amely valamilyen viselkedési módot idéz elő a személyben.

A motiválás vezetéselméleti értelmezése Vezetési tevékenységet jelent, amely során a vezető az irányítása alatt lévő személyeket célirányos szervezeti tevékenységre késztet.

Tartalomelméletek: A motiváció Maslow féle szükséglet-elmélete, Herzberg két tényező elmélete, Teljesítmény-hatalom elmélete

Fiziológiás szükségletek Maslow – piramis Önmegvalósítás Megbecsülés Szeretet Biztonság Fiziológiás szükségletek

Herzberg A 60-as amerikai jóléti társadalomban vizsgálódott. Higiéniás tényezők csökkentik az elégedetlenséget, de nem feltétlenül növelik a teljesítményt: negatív és pozitív „rugdosás” Motivációs tényezők – növelik a termelékenységet

McClelland: Teljesítmény – hatalom elmélet korábban tapasztalt érzelmi megnyilvánulások köré csoportosulnak, nem örökletes tulajdonságok, hanem a szocializáció korai szakaszában kialakult személyiségjegyek,

Típusok: Teljesítmény orientált Kudarckerülő Hatalom orientált Kapcsolat orientál

A motiváció folyamatelméletei Elvárás Méltányosság Célkitűzés Megerősítés

Elvárás elmélet Ráfordítás és haszon összevetésén alapul. Fő elemei: Vonzerő – mennyire kívánatos az adott következmény Várakozás – milyen valószínűséget adunk a sikernek Kötés – a magatartás eredménye

Méltányosság elmélet másokhoz képest méltányosan, igazságosan ismerjék el.

Célkitűzés elmélet észlelés érzékelés értékelés célkitűzés teljesítés

Megerősítés elmélet pozitív megerősítés – jutalom, dicséret hatásos negatív megerősítés – büntetés negatív hatások

A csoport Két vagy több, egymással interakcióban álló személy, akik hatással vannak egymásra.

Funkció szerint formális csoportok informális csoportok referencia, vagy elsődleges csoportok,

Nagyság szerinti osztályozás két fős csoportok – vagy diádok, három fős csoport – vagy triádok, kiscsoport- olyan személyek közössége, akik ismerik egymást

Jellemzők Csoportkohézió Az a hatás, amely a csoport tagjait arra ösztönzi, hogy a hasonló értékek és személyi szimpátiák miatt tagjai kívánnak lenni az adott csoportnak. Csoportnormák A csoporton belül kialakulnak ún. “íratlan szabályok”, amik a csoporton belüli elfogadott viselkedési formákat határozzák meg. Konformitás A csoport valódi vagy vélt nyomására megváltoztatja a véleményét vagy viselkedését.

Szervezeti kultúra Az adott szervezetre jellemző értékrend, hiedelmek és orientációk összessége. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik és átadják az új tagoknak, mint a problémák megoldásának követendő mintáit és mint kívánatos gondolkodási és magatartásmódot.

A szervezeti kultúra függ külső körülményektől: földrajzi környezet, eltérő kulturális hagyományok, társadalmi értékrend, szervezetre jellemző tényezőktől: a szervezet tevékenységi a szervezet történelme

Megnyilvánulási formái a szervezeti struktúra, a szervezet tagozódása, a szervezet ideológiái, szervezeti mítoszok, szimbólumok, rituálék és ceremóniák.

Max Weber hatalom definíciója “Minden olyan esetben hatalomról beszélünk, ha egy társadalmi kapcsolaton belül van rá esély, hogy valaki a saját akaratát az ellenszegülés ellenére is keresztül vigye, függetlenül attól, hogy min alapul ez az esély.”

A hatalom az a képesség, amivel egyik ember eléri, hogy a másik megtegyen valamit, amit egyébként nem tenne meg.

Hatalom és függés Hatalmi helyzet akkor alakul ki, ha az egyik fél függ a másiktól. Szűkösség – korlátozott erőforrások feletti rendelkezés. Helyettesíthetőség – kulcsfontosságú erőforrások nem cserélhetők le. Bizonytalanság – kritikus információk ismerete.

A hatalom forrásai Személyiségből adódó Szervezeti a külső függéséből karizmatikus szakértői Szervezeti jutalmazó kényszerítő a külső függéséből

Hatalmi erőtér Legitim Észlelt Az egyén hatalom hatalom hatalmi szocializációja A hatalommal szembeni válaszreakciók

Nelson Mandela elnöki beiktatási beszéde 1994-ben „ Legbenső félelmünk nem az, hogy alkalmatlanok vagyunk. Legbenső félelmünk az, hogy hatalmunk nem ismer mértéket. Nem sötétségünk, hanem ragyogásunk ijeszt leginkább.” Nelson Mandela elnöki beiktatási beszéde 1994-ben

A hatalom veszélyei Nem kap negatív visszajelzéseket. Elveszíti a kontrollt saját cselekedetei felett. Hozzászokik a kivételezett helyzethez, és semmiképp sem akar megválni tőle. Nem tudja megkülönböztetni, hogy mi szól a személyének és mi a pozíciónak.

Konfliktuskezelés

A konfliktus A konfliktus szó latin eredetű szó, jelentése: ellentétes erők összeütközése. Konfliktus tehát olyan helyzet, melyben valamilyen okból elkerülhetetlen a két oldal szembekerülése.

A konfliktus helye A konfliktusok életünk szerves részeit képezik, nem lehet őket kikerülni. Az ember életminősége nagy mértékben múlik azon, hogyan tudja a konfliktusait kezelni.

Konfliktusok folyamata Lappangó konfliktus  Észlelt és átérzett konfliktus Összecsapás Konfliktusok feloldása vagy elnyomása Utóhatások

Konfliktusok színtere Személyiségen belüli (intrapszichikus) Személyek közötti (interperszonális) Csoportközi Társadalmi

Személyiségen belüli, intrapszichikus konfliktusok

Belső konfliktusok Személy – szerep konfliktus Szerepek közötti konfliktus Szerepen belüli konfliktus

Hárítási mechanizmusok kikapcsolja az egyik szerepet ideológiagyártás - önigazolás passzivitás kábítás (alkohol, drog, gyógyszer) menekülés

Személyek közötti, interperszonális konfliktusok

Interperszonális konfliktusok kiváltó okai Versenyszellemű légkör, gyenge kooperáció Bizalmatlanság, barátságtalanság Nem megfelelő érzelmi kifejezés Rossz konfliktuskezelés Hatalom indokolatlan méretű érvényesítése Fejletlen kommunikációs készség

Konfliktusok fajtái Szükségletkonfliktusok – eltérő szükségletek, korlátozott erőforrások Értékkonfliktusok – tisztázatlan értékrend, a különbségekről nem vesz tudomást, Viszonykonfliktusok – eltérő „szabályismeret” Strukturális konfliktusok

Alan C. Filley konfliktuskezelési stratégiája A kiválasztott konfliktuskezelési módszer akkor eredményes, ha rugalmasan alkalmazkodik a helyzethez. A szélsőséges viselkedés rontja a megoldás hatékonyságát.

Önérvényesítés - Az egyén alapvető törekvése a saját akaratának és szándékainak érvényesítése. Együttműködés - Az egyén mennyire hajlandó a célok elérését segíteni.

Konfliktus feloldási módszerek Önérvényesítés Problémamegoldó erős Versengő Kompromisszumkereső Alkalmazkodó Elkerülő gyenge Együttműködés erős

Thomas Gordon „Az emberi kapcsolatokban nem a konfliktusok léte jelent gondot, hanem az, hogy a felek nem tudják jól kezelni a konfliktusokat.”

Gordon-féle konfliktuskezelési modell Az emberek többsége úgy gondolja, az oldja meg jól a konfliktust, aki győz, de a hatalomérvényesítés általában negatív következményekkel jár.

A győzelemre és vereségre épülő módszerek Győztes – vesztes Vesztes – győztes Győztes - győztes

I. Győztes - vesztes Az egyik résztvevő győztesként határozza meg magát. A vesztesből negatív érzéseket vált ki, gátolja a kreativitást, az aktivitást. A győztesnek bűntudata lehet, újabb hatalomérvényesítésre sarkallja. Alkalmanként, sok embert érintő, azonnali helyzetmegoldásban alkalmazható.

II. Vesztes - győztes A vesztes szinte tudomást sem vesz a nemkívánatos viselkedésről, ezzel megszünteti a konfliktust. A győztes még önzőbb lesz, folyamatos hatalomérvényesítésre kényszeríti. A vesztesben negatív érzéseket kelt, amely elindítja a megküzdési mechanizmusokat.

III. Győztes - győztes Mindkét fél számára kielégítő megoldást kínál. Mindkét fél szükséglete a lehető legnagyobb mértékben kielégül. Nincs vesztes

A III. módszer hat lépéses problémamegoldási folyamata 1. A probléma pontos azonosítása, a konfliktus meghatározása 2. A lehetséges megoldások megkeresése 3. A megoldások értékelése 4. A legjobb megoldás kiválasztása: a döntéshozatal 5. A döntés végrehajtási módjának a kidolgozása 6. A megoldás eredményének utólagos értékelése

A kommunikáció: a konfliktusok feloldásának alapja

A kommunikáció sémája 1. A küldő: aki az információt küldi. 2. A fogadó: aki veszi, és dekódolja, azaz lefordítja az információt. 3. A kommunikációs csatorna: az a jelrendszer, amiben a közlés történik, és ami mindkét fél számára ismert.

A kommunikáció alapszabályai Nem lehet nem kommunikálni, a kényszere elől nem lehet kitérni.

A kommunikáció alapszabályai Nem az a fontos, amit a küldő közölni akar, hanem az, amit ebből a fogadó megért.

Kommunikációs gátak Az információfeldolgozást gátló tényezők. Negatív érzéseket váltanak ki a partnerben. A partner nem a megértésre összpontosít, hanem a saját érzéseivel van elfoglalva. Vissza akar vágni, hogy önérzetét megvédje.

A kommunikációs gátak fajtái Elutasítást kifejező Kritikát, rendreutasítást kifejező A probléma leértékelését kifejező

Elutasítást kifejező kommunikációs gátak Parancsolás, utasítás Fenyegetés, figyelmeztetés Prédikálás, moralizálás Tanácsosztogatás, megoldási javaslat Kioktatás, „logikai érvelés”, ”meggyőzés”

Kritikát, rendreutasítást kifejező kommunikációs gátak Ítélkezés, kritizálás, vádolás Dicséret, egyetértés Megszégyenítés, megbélyegzés

A probléma leértékelését kifejező kommunikációs gátak Értelmezés, diagnosztizálás, elemzés Nyugtatás, részvét, vigasztalás, bátorítás Faggatózás, rákérdezés Elterelés, humorizálás, távolságtartás

A konfliktusok feloldásának módszerei

A kommunikációs gátak legyőzésének módszere: az énüzenetek Ez olyan kommunikációs forma, amely: az egyén saját érzéseit fogalmazza meg, nem mond értékítéletet, nem címkéz. mindig egyes szám első személyben fogalmazzuk meg.

Az énüzenetek fajtái Önfeltáró Elutasító Megelőző Konfrontáló

Önfeltáró énüzenet Saját érzéseinket, nézeteinket közöljük. Nagyon jól érzem itt magam. Nem szeretem a vitaműsorokat.

Elutasító énüzenet Határozottan közöljük, hogy valamit nem tudunk, vagy nem akarunk megtenni. Pl. Erre most nem tudok időt szakítani. Én ezzel nem értek egyet. Erre nem akarok pénz áldozni.

Megelőző énüzenet Egy fontos elképzelésünk megvalósításához a másik segítségére van szükségünk. A közlésnek pontosnak kell lennie, hogy elkerüljük az esetleges későbbi félreértéseket. Attól tartok, hogy a holnapi megbeszélésre csak az utolsó pillanatban fogok megérkezni, ha késnék, kezdjétek el nélkülem!

Konfrontáló énüzenet A másik magatartása valamilyen okból elfogadhatatlan a számunkra. Általában három részből áll: az érzés, a viselkedés és a következmény megnevezéséből: Nagyon zavar engem, hogy hangosan beszélgetnek, nem fogunk az anyag végére érni.

A sikeres konfliktuskezelés alapelvei Vállald a konfliktust, és bízz abban, hogy meg tudod oldani! Hallgasd meg az érintetteket, és pontosan határozd meg, hogy mi a probléma lényege és ki a problémagazda! Tegyél fel kérdéseket, és aktívan figyelj a válaszokra! 4. Tűzz ki célokat és készíts akciótervet! 5. Kövesd a folyamatot!

Csoportközi konfliktusok

Csoportközi konfliktusok Muzaref Sherif pszichológus kísérlete 1954.06.19. Oklahoma „Rablóbarlang park” „Sasok” és a „Csörgőkígyók” hét – csoportok kialakulása hét – versengések hét – konfliktusok feloldása

Saját csoport Külső csoport Amit tesz, az mind jó Amit tesz, az mind rossz Erős Gyenge Pozitív motiváció Negatív motiváció Tetteit a helyzet diktálja Tetteit jellemhiba okozza Jóságos vezér A „sötét vezér” az oka mindennek Tükörkép gondolkodás

Csoportközi konfliktusok feloldása Békés tárgyalások: nyerő-nyerő stratégiára Kreatív gondolkodás – a valódi okok megkeresése (könyvtárablak) A bizalom kiépítése Csoportközi kooperáció, fölérendelt célok

Csoportközi kooperáció A „Rablóbarlang park” kísérletben kipróbált megoldások: Összeférhető célok Közös étkezés Közös mozilátogatás Közös tábortűz Fölérendelt célok A vízellátó rendszer közös megjavítása Az elromlott teherautó közös kihúzása az árokból

Mikor működik a csoportközi kooperáció? Ha értékes, általános céllá válhat, amely megszünteti az anyagi vagy társas erőforrásokért való versengést. Lehetőséget teremt az előítéletek megszüntetésére. Sikerhez vezet, mert ha nem, tovább mélyülhet az ellentét. A résztvevők azonos szinten vannak A normáknak indítványozni és támogatni kell a kooperációt.

Társadalmi konfliktusok

Embercsoportok között alakul ki, Etnikai, vallási, generációs, funkcionális, gazdasági, térbeli, érzelmi ellentétek, Előítéletek kialakulásához vezethet.

Társadalmi konfliktusok okai Reális konfliktus elmélet: a versengés a szűkös, de értékes anyagi forrásokért folyik Szociális versengés: a tisztelet és megbecsülés kivívása

Reális konfliktus elmélet 0 - összegű játszma: csak a másik kárára nyerhet A gazdasági túlélés a tét (pl. a bevándorlók újabb hulláma veszélyezteti a régebben érkezettek pozícióját)

Szociális versengés A versengés a megbecsülésért, a többiek szeretetéért folyik. A rokonszenv nem az egyénnek, hanem a csoport tagjának szól – „Aki hozzánk tartozik, az szeretetre méltó.” Az ellenszenv a külső csoport felé irányul.