Genetikai hatások › temperamentum hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok képességek és intelligencia szociabilitás és érzelmi stabilitás
Környezeti hatások › vitatott kérdés: bölcsőde vagy otthon nevelés › kötődés › kötődés mérése „idegen helyzet” biztosan kötődő bizonytalanul kötődő: elkerülő bizonytalanul kötődő: ambivalens
› szülői válaszkészség szenzitív távolságtartó következetlen › apához való kötődés játék és feszültség
gyermeknevelési stílusok › elváró › megkövetelő (autoriter) › megengedő › elhanyagoló
a személyiség és környezet közti kölcsönhatások › reaktív interakció: különböző egyének ugyanazt a helyzetet másképp élik meg › evokatív interakció: minden egyén személyisége sajátos válaszokat vált ki másokból › proaktív interakció: saját környezet megalkotása
Az identitás kialakítása › identitáskrízis › az identitás szintjei identitás elérése korai zárás moratórium identitásdiffúzió
A személyiség kontinuitása › intelligencia és intellektuális érdeklődés › férfiak (serdülő- és felnőttkor) felelősségteljes szükségleteit és impulzusait nem kontrollálja késleltetésre képtelen önsorsrontó érzékeny az esztétikai élményekre
› nők (serdülő- és felnőttkor) alapvetően alárendelődő társaságkedvelő lázadó, nonkonform filozófiai problémákba (pl.: vallás) merülő
A kontinuitás forrásai › reaktív, evokatív és proaktív interakció pl.: a felnőttkori munkahelyi problémák nem az alacsony iskolázottsággal, hanem a gyermekkori ingerlékenységgel van kapcsolatban (főként férfiaknál)
A diszkontinuitás forrásai › környezeti nyomás változtatásra késztet bennünket önismeret személyiségfejlesztés › más megítélés pl.: felnőttektől való erős függőséget mutató fiúk felnőttként nyugodtak, bőkezűek, megfontoltak és gondoskodóak