Verbális kommunikáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Advertisements

Verbális kommunikáció
Társadalmi és területi nyelvváltozatok
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Angol nyelvi kompetencia
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szemiot i ka.
Verbális kommunikáció
TPM klub - extra Siófok Szabályok Kötetlen viselet Reklámmentesség Tegeződés.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Az államhatalom terjedelme és korlátai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Verbális kommunikáció
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Mai magyar nyelvváltozatok
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Kétségektől a Készségekig A hírközlési (ICT) szektor lehetőségei és tevékenysége a távmunka témakörében V. Országos Távmunka konferencia
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Kommunikáció a szervezetben
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Humánerő krízis az egészségügyben „Zavar nincs, csak zavarkeltés”
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
A Mediáció.
A kriminálpszichológia
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
A munkával való elégedettség
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
Vigyázat: minden üzenet!
Rendezvényszervezési technikák Mozgássérültek Budapesti Egyesülete október 5. Lurdy Ház.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Anyanyelvünk változatai
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció típusai.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
A színház fantomjai csapat
Előadás másolata:

Verbális kommunikáció A kommunikáció Verbális kommunikáció Beszéd

Verbális kommunikáció verbális kommunikáció (szóbeli, szavakban megnyilatkozó, nyelvi kódokat alkalmazó) a nyelvi jelekkel történő közlés (verbális kommunikáció) megvalósulhat szóban és írásban a szemtől szembeni kommunikáció 60-80 százaléka nem verbális csatornákon folyik, a szóbeliségé csak a fennmaradó 20-40 százalék

Beszéd Deme László: „Az emberi egyed biológiailag embernek születik, de mentálisan csak a beszéd segítségével válik azzá…” A beszéd kizárólagosan kötődik hozzánk, jellemez, megmutat bennünket.

Beszéd Nyelvváltozatok: köznyelv, csoportnyelv, rétegnyelv, szakmai nyelv, nyelvjárás.

Beszéd Köznyelv: Ha azt akarjuk elérni, hogy mindenki – társadalmi helyzettől, demográfiai jellemzőktől, felekezeti hovatartozástól stb. függetlenül – értsen bennünket, akkor köznyelven szólalunk meg, amelynek ismerjük és más is ismeri a szabályait.

Beszéd A köznapi nyelvhasználat, egy telefonbeszélgetés, rövid lefutású információcsere, tennivalók tőmondatos egyeztetése és sok más helyzet kiválóan – és veszélyesen! – alkalmas személyiségünk erős és gyenge pontjainak kifejezésére.

Beszéd Egy adott csoporthoz tartozás: szakmai nyelv – szakmai csoporthoz, hobbinyelv – egyfajta szabadidős tevékenységet folytatók csoportjához, diáknyelv – életkori csoporthoz, argó (tolvajnyelv, szleng) – az „alvilághoz” tartozás.

Beszéd Nyelvjárás: Egy adott területhez való kötődés (nyelvjárástípusok, helyi nyelvjárások). Pl: nyugati, dunántúli, déli, palóc, tiszai, északkeleti, mezőségi, csángó, székely.

Magyar nyelvjárások

Beszéd A beszéd: hatalom Ismernünk kell a beszéd hatalmát, az abban rejlő befolyásolási lehetőségeket és mindezek megvalósításának feltételeit, követelményeit és eszközeit. Beszélni: felelősség Nagyon fontos a beszélő felelősségérzete, felelősségtudata és erkölcsi felfogása.

Beszéd Jellemző beszédhelyzetek: Beszélgetés Tájékoztatók Egyeztetések, értekezletek Tárgyalás Előadás

Beszélgetés A kötetlen, konkrét célkitűzésektől és pontos időkorlátoktól mentes beszélgetés vagy ennek társasági formája, a csevegés a résztvevők számára kellemes időtöltést jelent.

Beszélgetés Beszélni-csevegni tudni kell és ez nem pusztán kifejezőkészség, vagy beszédtechnika kérdése. A jó csevegőt széles körű műveltség, s ami csaknem ugyanilyen fontos: az élet különböző területeit átfogó tájékozottság jellemzi.

Beszélgetés Természetesen egy-egy jól induló beszélgetés is elakadhat pusztán azért, mert szereplői nem tartják be a játékszabályokat. (Nem figyelnek a másikra, egymás szavába vágnak, nem segítik egymást a megszólalásban, elcsépelt közhelyeket mondanak.)

Beszélgetés Mai életünk kedvezőtlen kísérőjelensége, hogy egyre kevesebbet beszélgetünk, egyre kevésbé van módunk akár a legszűkebb környezetünkben élők nézeteinek, véleményének megismerésére. Miután nem gyakoroljuk magunkat a beszélgetésben, az ide tartozó képességeink, készségeink is megkopnak.

Tájékoztatók A szervezetek vagy egy-egy jelentősebb szakmai terület belső és külső információáramlását a leggyorsabban és leghatékonyabban a tájékoztatók szolgálhatják.

Egyeztetések, értekezletek Az egyeztetések zöme abból a feltevésből indul ki, hogy az ügyben érintettek nagyjából azonos színvonalon vannak informálva, közöttük lényeges érdekkülönbségek nincsenek, továbbá egyetértenek az adott feladat (munka) elvégzésének szükségességét illetően. Elsősorban a részletekre, részkérdésekre, megoldási módozatokra koncentrálnak.

Egyeztetések, értekezletek Ha nincs egyetértés az érdekeltek között, sem a célok, sem azok megvalósításának módja tekintetében, feltehetően értekezlet keretében kell tisztázni a leglényegesebb pontokat. Ha érdekkülönbségek is megállapíthatóak, úgy valószínű tárgyalásokra lesz szükség a megegyezéshez. Az értekezleteken lehetőleg csak kifejezetten érdekelt, felkészült és tájékozott emberek vegyenek részt. Célszerű a résztvevők számát is korlátozni: legfeljebb 13-15 főben.

Egyeztetések, értekezletek Konferencia: inkább tájékoztató jellegű azzal együtt, hogy világosan körülhatárolt témáját érintően egymásnak ellentmondó nézetek és vélemények is elhangozhatnak. A résztvevők számának csak a terem nagysága szab határt.

Egyeztetések, értekezletek Szimpóziumok: egy-egy pontosan meghatározott szakmai kérdés tisztázására szolgálnak. A résztvevők száma legfeljebb 30 fő.

Tárgyalás Az érdekérvényesítés legközvetlenebb (és leginkább eredményre vezető) módjának a tárgyalások útján történő befolyásolást, az együttműködés e sajátos változatát tartjuk. A tárgyalást akkor tekintjük sikeresnek, ha eredményeként megegyezés (konszenzus, megállapodás, szerződés) jön létre a felek között.

Előadás, szónoklat Az eladások, szónoklatok megtartásához fűződnek a legszigorúbb szabályok. Előadásra, szónoklatra sokféle alkalom kínálkozik. (Pl: egy ünnepély, társadalmi esemény, kitüntetett dolgozó köszöntése, nyugdíjba vonuló búcsúztatása, beszámoló a gazdasági év eredményeiről és más jelentős események)

A beszéd zavarai Gyakran nem értjük meg egymást. A beszélő esetenként azzal nehezíti meg helyzetünket, hogy nem rendezi a gondolatait, mielőtt hozzáfog mondanivalója kifejtéséhez, pontatlanul fogalmaz, egy kijelentésében túl sok dolgot próbál kifejezni, nincs meggyőződve mondanivalója fontosságáról, igazáról, ezért bizonytalan, bőbeszédű.

A beszéd zavarai A beszédtechnikai fogyatékosságok nagyban ronthatják a beszéd hatékonyságát. Megfelelő légzéstechnikával, hibátlan artikulációs készségekkel kell rendelkeznie minden előadónak. A magyaros hanglejtés és hangsúlyozás szintén alapkövetelmény.

A beszéd technikája A modulációk alkalmazásával jelentősen fokozni lehet az előadás hatékonyságát. Így például: a hangerő, a hangszín, a hangmagasság, a ritmus tudatos váltásai járulhatnak hozzá leginkább a beszéd monotóniájának kiküszöböléséhez.

Beszéd A technika „csak” eszköz! Jó technikával beszélni csak bűvészkedés, ha nincs mondanivalónk! A beszélővel szembeni alapkövetelmény, hogy a formai lehetőségek csak, mint eszközök működjenek, segítsenek bennünket meggyőződéseink közvetítésében, mások meggyőzésében!