Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Készítette / Author: Tuska Katalin
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
A gondozás,nevelés egysége
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Fülemüle informatika verseny
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem doktori iskolái MAB akkreditációjának számszerű adatai és eredményei Prof. dr. Solymosi József DSc a Katonai Műszaki.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
A SZAKDOLGOZAT.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Csimag.hu Bemutatkozó.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
INNOCSEKK 156/2006 Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Egyetemi Tudományos Diákköri Konferencia november 24. Készítette: Vrabély.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A probléma forrása! általános iskola
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Hogyan legyünk eredményesek?
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Kutatói pályára felkészítő akadémiai ismeretek modul Környezetgazdálkodás Publikáció (szóbeli és írásbeli) készítés KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖK MSC

A tudományos ismeretszerző munka értékelése 13. előadás lecke

A tudományos eredmények hasznosulása és ismertsége, Tudományos munka értéke, Etikus magatartás 25. lecke

A tudományos munka értéke Mit érhet egy tudományos munka eredménye? Erre a kérdésre nehéz választ találni. Megpróbálhatjuk kifejezni mennyiséggel. Azonban ezzel nem a valós eredményt fogjuk kapni. Manapság tudomány szempontjából nem egyenrangú egy publikáció vagy egy előadás értéke vagy akár ide sorolhatjuk egy könyvnek a terjedelmét is. Sokkal eredményesebb lehet, ha tudományos munkánk hatását próbáljuk meg leírni. Ennek két csoportját különböztetjük meg: –Gazdasági hasznát: előző előadásban ismertetésre került –Szellemi hasznát

Szellemi haszon Szellemi haszonról kétféle formában is beszélhetünk: –Saját vagy más tudományágak fejlesztésében szerepet játszik –Szélesebb körben meghatározó lehet, azaz a kulturális életben és az oktatásban is felhasználható. Közvetlenül nehezen lehet mérni, azonban közvetett úton megtehetjük. A tudományos közlemény színvonala minősíti leginkább a kutatót, ellentétben például a darabszám. Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor a darabszám is fontos például egy PhD képzés teljesítésének feltétele.

Mennyiségi mutatók problémája Ha végiggondoljuk, hogy a mennyiség a minőség rovására mehet az életben, akkor nem tévedünk akkor, ha a tudományról is ezt feltételezzük. Inkább egy nagyobb volumenű, átgondolt publikációt készítsünk, mint sok kicsi volumenűt és nem kellőképpen ellenőrzött, végiggondolt publikációt írjunk. Azonban itt előjön a probléma, hogy az adott publikációnál mit is tekintünk színvonalas munkának. Például vizsgálhatjuk az oldalszámot, citációk számát vagy akár az impaktfaktort is.

Etikus magatartás A tudományos eredmények mellett ez a másik legfontosabb a tudományos életben. Munkánk során ne vezessük félre olvasóinkat, mert azzal részben saját magunkat is félrevezetjük. Ne vegyük el soha más eredményeit, gondolatait, ha felhasználjuk akkor jelenítsük meg a nevét a tulajdonosának. Munkánk attól nem lesz kevesebb, ha hivatkozunk. Ne ártson senkinek eredményeivel, ne szolgálja az emberi élet pusztítását, a kultúra rombolását, gyűlöletet ne keltsen.

Egy kicsit foglalkozzunk a fentebb leírt gondolatokkal: Ne ártsunk az embereknek: manapság nagy problémát jelent a környezetben felhalmozódó nehézfémek jelenléte. Természetesen ezek nemcsak az életközösségeket veszélyeztetik, hanem magát az embert is. Kutatásaink mindenképpen irányuljanak az esetleges szennyeződések mérséklésére ill. a probléma megszűntetésére. Ne romboljuk a kultúrát különböző hamis állításokkal. Fogadjuk el, hogy kultúrák mások és mások, ettől lesz olyan színes a világ.

Kutatásaink során ne fussunk abba a hibába, hogy olyan állításokat tegyünk, amely például egyes népcsoportokat hibáztatnak egy probléma előidézőjének. Ez rendkívül veszélyes lehet, ha más értelemben állítjuk be az adott állítást. Tisztelettel kell lenni a kutatási témában úttörő emberekre, ha rájuk nem emlékszünk, előfordulhat, hogy ránk se fognak emlékezni. Végül meg kell jegyeznünk egy szintén nagyon fontos gondolatot. Kutatásunk során részben fel kell adnunk egy kicsit egoizmusunkat, vagyis a közösségért is kell dolgoznunk, nemcsak magunkért.

A tudományos munka értéke mások szemében Az emberben egy tudományos munka olvasása során mindig felmerül a kérdés, hogy jó jó a tudományos kutatás, azonban mire tudom én azt használni, megéri e vele foglalkoznom, vagy számomra teljesen felesleges időtöltés az adott témával foglalkozni. Általában az emberek gyorsan szoktak ítélkezni egy tudományos munka felett, amely nem az ő szakterületük. Erre azonban vigyázni kell, mert előfordulhat, hogy abban a formában én nem tudom hasznosítani, de más igen. A harmadik fél eredményeit azonban én is tudom adaptálni a saját kutatásomban.

Tudományos munka érték szerinti csoportosítása Amennyiben hatósági vizsgálat keretében folytatunk tudományos kutatást, akkor ezeket közérdekű kockázat elhárítás tárgykörébe sorolhatjuk. Ezek általában minőség, egészség védelemi tényfeltárást tartalmaznak. Diszciplináris kutatás: jobb szakemberek képzését jelenti. Általában a jobb gazdasági haszon elérése céljából folyik a képzés, azonban ez nem feltétlenül vele együtt járó folyamat. Sokszor a gazdaságban csak késleltetve jelenik meg a képzések tényleges hatása.

Ágazati alapkutatások: reálisan értékük megbecsülhetetlen, azonban az alkalmazott kutatás nem valósulhat meg nélküle. Helyette inkább színvonalukat, komplexitásukat érdemes értékelni. Esetleg egy alapkutatásból más tudományterületek milyen analógiákat vesznek át. Alkalmazott kutatás: egy konkrét problémát old meg, amelynek közvetlenül és viszonylag pontosan meg lehet állapítani a hasznát. Például: Gyógyszer fejlesztés, nemesítés, technológia fejlesztés

Tartós értékű tudományos dolgozatok A különböző kutatási eredmények, publikációk száma egy idő után olyan mértékben megnövekszik, hogy azt érdemes összefoglalni egy szemle-tanulmányban, majd azt tankönyvben. Ennek kivitelezéséhez az szükséges, hogy az adott témakörben a legkiválóbb kutatók összefoglalják tudásukat, valamint kapcsolatba kerüljenek más kiemelkedő kutató eredményeivel is. A tartós értékű tudományos dolgozatnak magas színvonalúnak, valamint adott évben aktuálisnak kell lennie, amelynek viszont alapfeltétele a más kutatók által végzett vizsgálatok ismerete.

A hasznosítási szintek Ismertség, Az idézettség és az impakt faktor, Innováció fogalma 26. lecke

Hasznosítási szintek jellemzői A tankönyvek, valamint a kritikus színtézisek elkészítése kimagaslóan fontos és nehéz tudományos feladat. Általában csak már elismert emberek művelhetik, mivel mástól például egy pályakezdőtől sokkal nehezebben fogadnák el. Sokszorosan több hasznot hozhat, mint egy egyszerű publikáció. Az alkotótól sokkal nagyobb alkotó és ítélőképességet kíván a megírása. Vagyis mélyrehatóbb szakirodalmi tájékozottságot is feltételez, mint egy tudományos publikáció összeállítása.

Milyen haszna van a kutatóknak tudományos dolgozatokból? A doktoranduszok fokozatuk megszerzéséhez általában nem játszik szerepet egy tankönyv megírása. Ugyan előfordul, hogy részt vesznek egy tankönyv megírásában, azonban nem ez a jellemző. A magasabb tudományos fokozatok megszerzésénél nagyobb szerepet kellene viszont kapniuk. A habilitációnál megkövetelhető lehetne az egyetemi tankönyvírás és annak megvitatása a habil képesítés odaítélése során. Ezzel több egyetemi jegyzet születhetne, valamint a munkák színvonala is emelkedhetne.

A tudományos eredmények és a kutató ismertsége A mindennapi életben a kommunikáció célja, hogy az üzenetet (reklám) a címzett (célcsoport) megkapja. A tudományos publikációkra is ugyanez érvényes. Vagyis az ismertté válás feltétele a közzététel és annak elterjedtsége. A közzététel az olvashatóság alapja. Manapság az internet segítségével az olvasók száma rendkívülien kiterjedt, azonban ezzel együtt nem is tudunk pontosan számszerűsíteni. A tényleges olvasottságot a cikkek idézettségével lehet jellemezni, amely a folyóirat impaktfaktora.

Az idézettség és az impakt faktor Az idézettség és az impakt faktor szakmánként erősen eltérő lehet. Vannak egyes szakmák, ahol a maximális impakt faktor érték nem haladja meg a négyet, azonban előfordulnak olyan tudományterületek, amelyeknél az átlagos impakt faktor négy körül mozog. Ezért a kutató munkájának megítélésekor át kell gondolnunk, hogy mit is tartunk fontosnak. Eszerint jobb a szerző összes idézettségét figyelembe venni, mintsem egy cikkének idézettségét. A kutató szempontjából ennek pont az ellenkezője az érdekes. Vagyis őt jobban fogja érdekelni, hogy egy konkrét munkájára miért hivatkoztak többen.

Megoldási lehetőség Hatásos lehetne a kutató 10 legjobb (legtöbbet idézett) munkájának átlagos idézettségét figyelembe venni, valamint ezt összehasonlítani a szakmai átlaghoz. Ezzel nagymértékben lehetne csökkenteni az „alibi” cikkek mennyisségét is. Azonban ebbe a kategóriába nem tartoznak bele az ismeretterjesztő írások. Ezek nemcsak, hogy rontják egy kutató szakmai megítélését. Ellenkezőleg emelik kutatási munkájának a fényét, mivel képes a hétköznapi ember, vagyis mindenki számára megfogalmazni kutatását, amely elősegíti a társadalmi elfogadottságát is.

Nagy impakt faktor Mit is jelent a nagy impakt faktor? Két szemszögből kell vizsgálnunk a kérdést: –Folyóirat szempontjából: magát a folyóiratot minősíti, vagyis hányan hivatkoznak a benne megjelent cikkekre –Szerző szempontjából: annyiban befolyásolja, hogy a munkáját egy nagyon komoly szűrőn átengedték a folyóirat lektorai, amely feltételezi a minőségi, újszerű és színvonalas munkát.

Az eredmények újdonsága és közzététele Az újdonságérték és az innováció A tudományos eredmény egyik legfontosabb kritériuma, hogy valamit hozzátegyen az addigi ismeretekhez. Természetesen ez szükséges feltétel, azonban nem elégséges. Ahhoz, hogy az elégségest is teljesítsük tudományos munkákkal, ahhoz szükség van, hogy tudományos munkánkat hasznosnak is nevezzük, ill. nevezzék. A gazdasági életben ezt innovációnak nevezik, amelyet kiterjesztettünk a tudományos munkák besorolására is.

Az innováció típusai Viszonylagos (relatív) innováció: csak a „termelési organizmuson” belüli minőségi változást jelent, amit a korábbi megoldással összehasonlítva mondhatunk újnak. Abszolút innováció: két módja lehetséges: –Imitáció: az utánzás, amikor egy más területről átveszünk valamit, amely analógián alapuló önálló találmány is lehet. –Eredeti megoldás: teljesen új, ahol csupán legfeljebb a természeti folyamatokat utánozzuk.

Innováció típusaira példák Viszonylagos innováció: egy gyártás során alkalmazott fejlesztés, amely az előző technológiához képest sokkal kevesebb energiát használ fel. Imitáció: Különböző tudományterületeken alkalmazott technológiák alkalmazása (pl.: CT mérések az egészségügyben és a szénhidrogén iparban) Eredeti megoldás: füstgáz dioxin tartalmának csökkentése hulladékégetés során

A relatív innovációt a környezetből veszik át, az abszolút innovációt magunk hozzuk létre. A tudományos eredmény e szerint abszolút innováció, amii lehet azonban csak tökéletesítés is. Ne feledkezzünk meg arról, hogy nem szabad átesnünk a ló a túloldalára. Vagyis egy tudományos munka publikálása során az olvasóban vagy hallgatóságban a túlzott mértékű hangsúlyozása az innovációnak ellenszenvet és unalmat kelthet. Összefoglalva mindig tartsuk meg eredményeink ismertetésénél az „arany közép utat”!

Köszönöm a figyelmüket!