NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Egyeztető eljárás.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
A gamifikáció konzervatív megközelítésben
A Bálint Márton Általános és Középiskola
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Bevezető gondolatként:
A deviancia összetett fogalma
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
A nevelés stílusa.
Szociális tanuláselmélet
Miért fogyasztunk alkoholt?
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
AZ AGRESSZIÓ.
„No Name” Alkalmazottak befolyásolása, Motiváció, Hatalom Készítette: Adorján Péter Horváth Zsófia Szőts Levente.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Pozitív gondolatok Ajándékok melyet ingyen adhatsz Automatikus.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Pedagógiai értékelés.
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
A kriminálpszichológia
Mindennapi veszteségeink
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A vezetésről.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Magatartászavarok és agressziókezelés
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Út a sikeres tanuláshoz
Tünet vagy állapot az iskolai agresszió okai és következményei Fodor Gábor igazgató Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Az új ökoiskola kritériumrendszer Varga Attila
Mit tudunk kezdeni egy ADHD-s gyermekkel?
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
A láthatatlant megadni
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
55.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Motiváció a szervezetben
ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.

Támogató, útmutató nevelési módszerek Pozitív én üzenet Bátorítás Dicséret Jutalmazás Sikerhez segítés

Korrigáló nevelési módszerek Emlékeztetés Figyelmeztetés Szidás Fenyegetés Büntetés (szeretetmegvonás, verés)

Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból

Jutalmazás – büntetés célja A büntetés és a jutalmazás célja a büntető, jutalmazó személy által közvetített értékek megerősítése, az általa elvetettek gyengítése, azaz magatartás- és tevékenységszabályozó funkciót töltenek be. operáns kondicionálás

A dicséret mint pozitív megerősítés A dicséret, mint szociális megerősítés lehet: Barátságos gesztus (bátorító pillantás, bólintás, helyeslő kézszorítás, mosoly, vállon veregetés, stb.) Elismerés, helyeslés A bizalom kimutatása Szóbeli, írásbeli dicséret Apró figyelmesség (matrica, maci pecsét)

A jutalmazás mint pozitív megerősítés Mint anyagi megerősítés: Ajándék, játék, pénz, stb. Mint nem anyagi megerősítés: Dicséret Kellemetlen feladat elengedése Kedvelt tevékenység feltételeinek biztosítása, engedélyezése, stb. Hatásai: Önbecsülés, önbizalom növekszik Fokozódó motiváltság, érdeklődés, kreativitás, teljesítmény, Elvárt magatartás előfordulási valószínűsége nő

Siker és sikerélmény A siker olyan pozitív következmény, amely közvetlenül adódik egy dologból, magatartásformából, cselekvésből. A siker független a másik szubjektumtól, a növendék szempontjából önjutalmazó.

Milyen a jó jutalmazás? vágyakozás a jutalomra szükségletkielégítő mértéktartó kritériumok alapján történik személyre szabott konzekvens

Hibák a dicséretnél,jutalmazásnál Tartós, túlzott alkalmazással értékét veszti Külső motivációt alakít ki, erősít meg, tartósít (a jutalomért teszi amit tesz) Távoli vagy elérhetetlen a cél A jutalom kerülő úton is megszerezhető A túl sok jutalmazás  devalválódás, gyengül a belső motiváció A „hatalmi pozícióban” levő személy iránti függőséget erősíti

Korrigáló nevelési módszerek Negatív énüzenet Emlékeztetés Figyelmeztetés Szidás Fenyegetés Büntetés

Korrigáló nevelési módszerek A büntetés néhány megkülönböztetett formája: A szeretet megvonása Kirekesztés Megalázás Lelki terror Verés, testi fájdalom okozása

A büntetés hibái Megszégyenítő, megalázó a büntetés Súlyos fizikai bántalmazás Testi és lelki terror Kollektív büntetés Nem szándékos tettért is büntetünk

Az iskolai jutalmazások - büntetések Szóbeli, írásbeli dicséret Könyvjutalom Bizonyítványba írt tantárgyi, szorgalmi, magatartási dicséret Pénzjutalom Oklevél Utazási jutalom Kitüntetések Szóbeli intés, figyelmeztetés Írásbeli figyelmeztetés, intő, rovó Igazgató elé idézés Fegyelmi tárgyalás

A jutalmazás és büntetés hatása Önértékelés Csökken Belső motiváció Kedvező Énkép Kedvezőtlen Együttműködő Viselkedés Agresszív, félelem