A kontrolling rendszer szervezeti és humán vonatkozásai Sókiné dr. Nagy Erzsébet
A kontrolling szervezet helye a működési hierarchiában Alapvetően függ a vállalkozás nagyságától, bonyolultságától. Kisvállalkozásoknál nem célszerű önálló szervezett létrehozni. Közepes és nagyvállalkozásnál: kontrolling szervezet, ( Önálló! ) többlépcsős kontrolling szervezet
A kontrolling szervezet feladatai Tervezés Terv-tény ellenőrzés, eltérés elemzés Információszolgáltatás Saját szervezetének fejlesztése (szervezeten belül szakosodott egységek létrehozása) A kontrolling módszer alkalmazásának állandó megújítása, fejlesztése
Kontroller, mint humánerőforrás tényező Kontrolling vezető (vezetés második szintje) Meg kell határozni: - funkciót, - feladatot, - szakmai követelményeket, - személyiségbeli elvárásokat.
A kontroller feladatai A vezető munkájának, döntéseinek támogatása. Minden munkatársnak segítség az önellenőrzéshez. Koordinációs feladatok ellátása. Moderátor a csoportmunkában. A feladatokhoz megfelelő kontrolling eszközöket illeszt. Hídverő szerepet vállal a szakterületek között. Javaslatokkal, tanácsokkal indirekt beavatkozik.
A kontrollerrel szembeni szakmai követelmények Társadalomtudományi-közgazdasági ismeretek. Szervezési ismeretek. Számvitel különböző ágainak ismerete. Vezetői és integrált információs rendszerek ism. Jártasság a matematikai-statisztikai módsz.alk. Felhasználói szintű számítástechnikai ism. Legalább egy világnyelv Kontrolling szaktudás
A kontrollerrel szembeni személyiségbeli követelmények Analizáló és szintetizáló képesség Kreativitás Alkalmasság a csoportmunkára, annak vezetésére Affinitás az új ismeretek iránt Meggyőző erő Jó kommunikáció Koordináló képesség Motivációs képesség Diplomáciai érzék Jövő és stratégia orientáltság