Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A versenyképesség elméleti és mérési kérdései Török Ádám az MTA levelező tagja Veszprémi Egyetem.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A tanári munka értékelése
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
1 Pluralizmuselméletek © kurtán sándor 2011 érdekegyeztetés és érdekérvényesítés az eu-ban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A mentális betegségek osztályozása,
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
A NEMZETGAZDASÁGOK VILÁGGAZDASÁGI SZEREPKÖRÉNEK VÁLTOZÁSA
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Közönségkapcsolatok (PR)
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Készítette: Szendrődi Bernadett Informatikus könyvtáros II. évfolyam
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Divizionális (divíziós) szervezet
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
A kulturális intelligencia
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Kontinuitás és változás
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Összehasonlító pedagógia
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Túl alacsony-e Magyarországon kórházi ágyak száma?
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Tájékoztató AK011 Dr. Szigeti Cecília.
Elmélet és neveléstudomány
A közigazgatás személyi állománya
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A közpolitika fogalma és osztályozása
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Területi eloszlások összevetése: Hoover index
A politikai rendszerek tipológiája I.
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Összehasonlító politikatudomány

3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit lehet Országok szisztematikus összevetése – elméletalkotás: országok csak esetek Kutatási módszerek – lehetőségek, korlátok vizsgálata. - Leíráson túl:pol.elmélet empirikus oldala!

Összehasonlítás szemszöge 1954: Almond: Amerikai Társ.tud.-i Kutatási Tanács Összehasonlító Pol.tud. Bizottsága: olyan elmélet igénye, amely bármely társadalom leírására alkalmas; A, Elvetik az intézmények kiváltságos szerepét – nem „legalizmus”, realizmus kell! B, Politika fogalmának kiterjesztése: nemcsak a kormányzati intézmények tanulmányozása; C, Hatás: strukturális-funkcionalizmus megjelent: poltud. tárgya: cselekvés, funkció, amelyet nem korlátoznak az azt közvetítő történeti struktúrák.

80-as évtized Újra a kontextus a döntő: változó intézmények és struktúrák vizsgálata; Intézmény: egyéni viselkedést jelentősen befolyásoló tényező; E különbségek jelentőségének felismerése; Elemzések: tudatosan szűk régióban, kis számú esetben: alacsony absztrakciós szint: módszertan változott(!) – fogalmi pontosság; Szűk specializáció a kutatók között!

Kérdések Melyik a legjobb állam? Hogyan különböztethetők meg? Mi az oka a rendszer stabilitásának? Különbségek vizsgálata – hatékonyság – igazságosság; hatalom – felelősségre-vonás; konfliktus- kompromisszumkészség Ma: gazdasági vonatkozások; nemzeti intéz. Nemzetközi háttér; érdekcsoportok; államszerkezet – teljesítmény; etnikai törésvonal – nacionalizmus, demokratikus átmenet.

Kérdések 2. 3 világ: gazd-i fejlettség+pol. kultúra különbsége domináns ↔ 1 régió:pol. folyamatok és struktúrák különbsége – eredmények tanulmányozása. /Nem a különbségek kialakulása, hanem felmérni a variációk hatását, pol. döntések vizsgálata! (Lijphart művein a dem tipológiájától a demokráciatípusok teljesítményéig)

Problémák Modellállítás ↔ egyedi fejlődés:Zanzibár- trükk Országok ↔ nemzetközi környezet ↔ kormányok elveszítik környezetük alakításának képességét. Országok időbeni változása: intézmények Lijphart: 70 választási rendszer elemzése. Mérések, mutatók megbízhatósága: a változók minősége háttérbe szorul

Demokratizációs tanulmányok Közkedvelt téma – de kinek szól?! Pol. elitek kezdeményezhetik a kutatást – a „déliek”igénye. Jellemzi: adatgyűjtés és elméletalkotás. (Totemisztikus rezsim: Franco,Salazar)