Játék...
KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya
Kisiskoláskor ( év) Társas jellemz ő k a normatív befolyás szempontjából még mindig a feln ő ttek játszák a meghatározó szerepet; idejük nagyobbik részét már a kortársak körében töltik; a kisdiákok szeretnek beszélni, sokkal nagyobb bennük a késztetés a mondandó szóbeli semmint írásbeli kifejezésére; mereven ragaszkodnak a szabályokhoz, ezért hajlamosak egymásra árulkodni; ebben a korban a gyerekek jobban megválasztják barátaikat; a barátságok jellemz ő en azonos nem ű ek között alakulnak ki;
Iskola neve: Szilágyballai Általános Iskola Tanítón ő neve: Szeredai Melinda Osztály: II. Gyerekek száma: 15 Szilágyballai Általános Iskola
Megfigyelési szempontok 1.,,Amikor megérkezem”- Érkezés 2.,,Kit, kiket válasszak?”- Csopotosulás 3.,,Beszélgessünk”- Verbális kommunikáció 4.,,Szavak nélkül”- Nonverbális kommunikáció 5.,,Hol a probléma?”- Konfliktus
1.,,Amikor megérkezem” fiú- fiú: kézfogás lány- lány: ölelés fiú- lány: csak köszönés
2.,,Kit, kiket válasszak?” Fogékonyak a társ szükségletei iránt, igénylik a hosszantartó kapcsolatokat és aktívan közrem ű ködnek a barátság fenntartásában; Az együttm ű ködés még nem érdekvezérelt; A gyerekek a szervezett, kiscsoportos játékokat kedvelik, de túl sokat foglalkoznak a szabályokkal, illteve elsodorhatja ő ket a csoport;
2.,, Kit, kiket válasszak?”
3.,,Beszélgessünk” Órán: Csoportmunkán kivül kevés a kommunikáció Olvasás Matematika Környezetismeret Testnevelés
Környezetismeret
Testnevelés
3.,,Beszélgessünk” Szünetben: iskolával kapcsotatos dolgokról beszélnek: házi feladatról, a közeled ő vakációról, játékokról...; együtt játszanak az udvaron;
Fiú – fiú játszótársat választ
4.,,Szavak nélkül” Egész nap megnyílvánulnak: Szerepjáték Sírás Kikacagás- árulkodás Együttérzés: odafigyelés következtében a gyerekek egyre inkább tisztába jönnek mások viselkedésének okaival
Együttérzés
5.,,Hol a probléma?” Még mindig gyakoriak a viták: ezek inkább szóban, semmint testi agresszióban nyilvánulnak meg (a fiúk id ő nként lökdös ő désbe, birkózásba keveredhetnek) A kisdiákok egyre jobban odafigyelnek arra, mit mondanak róluk a többiek
Játék TELJES ELUTASÍTÁS Célok: az ellenérvelés készségének a gyakorlása; a játékosok gyors és spontán reakciójának a serkentése;
Könyvészet Michael Cole & Sheila R. Cole: Fejl ő déslélektan, Osiris Kiadó, Budapest, 2006 N. Kollár Katalin & Szabó Éva: Pszichológia Pedagógusoknak, Osiris Kiadó, Budapest, 2004 Török Enik ő : 404 Drámajáték, Hoppá Kiadó, 2005 Horváth Gizella & Nagy Emese- Mária: Kommunikációs játékok, Gál Kelemen Oktatási Központja Gondozásában,...
Köszönjük a figyelmet és az együttm ű ködést !