Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
7évesen iskolakötelesek Vannak olyan 6-7 évesek, akiknek az „iskolaérettsége” kérdéses. Nem érettségről, hanem alkalmasságról beszélünk!!!!
A pszichológusnak azt kell megfigyelnie a vizsgálat során, hogy a gyermek képes lesz-e megfelelni bizonyos alkalmazkodási követelményeknek? Képes e négy órán át meghatározott szabályok szerint viselkedni? Az iskolák többségében a tanító magyaráz, kérdez a gyermek válaszol. Ehhez erős önfegyelemre van szüksége a gyermeknek, aki azonnal közölni szeretné ami eszébe jut.
Van olyan gyakorlat, amely az iskolára való alkalmasságot az intelligenciához köti. Amit egy elsősnek tudnia kell: Helyzetmegértés Feladattudat Nagyobb kitartás A teljesítmény igénye
Értelmi képességek: Kiterjedt emlékezeti befogadás A kérdéshez tartozó felidézés készsége Minták követése A gyermekek értelmi fejlettségükben hamarabb válnak iskolaéretté, mint viselkedésükben.
A gyermekek nagy része néhány hónap alatt, viszonylag kevés zökkenővel beszokik az iskolába. Ez a 7évesekben bekövetkező fejlődési fordulat segíti elő a viselkedés stabilizálódását. Testi fejlődés / „első alakváltozás” Csökken a gondolkodás érzelmi telítetsége Valóságfunkció Radír korszak /Gesell/ Társkapcsolatok átalakulása
Az iskolaérettség vizsgálata A vizsgálat figyeli: feladattudatot szabály-, és mintakövetés készségét jelek megtanulását és alkalmazását a viselkedés szabályozását a látás és mozgás összerendeződését a folyamatos figyelem- és tevékenységkészséget helyzetismeretet a mindennapi életben való tájékozottságot
Néhány példa különböző sorozatokból: Széldísz Babaöltöztetés Postajáték Tájékozottság
Forrás: Mérei Ferenc- V. Binét Ágnes Gyermeklélektan (168-176 ol.) Készítette: -Somogyi Nóra -Tolnai Veronika -Schopp Fruzsina -Vanka Ingrid -Varga Ivett