A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A fejlesztés hatása a szervezetre
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
A nevelési-oktatási program előzményei
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
A szövegértés tanítása II.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Gyermekvilág régen és ma
Az idegen nyelvi képzés kihívásai, tanulás-módszertani problémái
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
1 Übersetzungswerkstatt. Ein praxisorientiertes Übungsbuch Szerzők: Csatár Péter, Farkas Orsolya, Iványi Zsuzsanna, Molnár Anna, Barna János (Debreceni.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Kompetenciamérés – Salgótarján
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése

Szövegértés Különböző típusú, formájú szövegekkel végzett műveletek (szövegsémák és olvasási stratégiák) Alapvető területek: Az információ kiválasztása; A szöveg globális megértése; Reflektálás és értékelés

A szövegértés szintjei Nemzetközi mérések: ötfokú skála Az információk kiválasztása, az egyszerű kapcsolatok felismerése; Az információk lokalizálása, a szöveg tartalma és a meglévő tudás összevetése; A kapcsolatok keresése, a szöveg rendezése; Következtetések levonása, értelmezés; Összehasonlítás, kritikai értékelés, reflektálás

A szövegértés szintjei Magyarországi monitor-vizsgálatok. Források Horváth Zsuzsanna, (2006). A szövegértés mint koherenciaképző a tanításban és a tanulásban In Új Pedagógiai Szemle, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=testveri-Horvath-szovegertes [April 2007]. Vári Péter, Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Rózsa Csaba, Szalay Balázs (2002). Gyorsjelentés a PISA 2000 vizsgálatról In Új Pedagógiai Szemle, 2002. január. Accessed on: March 17, 2007. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-01-ta-tobbek-gyorsjelentes Vári Péter, Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Krolopp Judit, Rózsa Csaba, Szalay Balázs (2000). A tanulók tudásának változása I. – A Monitor '99 felmérés előzetes eredményei, In Új Pedagógiai Szemle, 2000. június. Accessed on: March 17, 2007. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2000-06-ta-Tobbek-Tanulok [March] Vári Péter, Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Krolopp Judit, Rózsa Csaba, Szalay Balázs (2000). A tanulók tudásának változása II. rész – A Monitor '99 felmérés előzetes eredményei In Új Pedagógiai Szemle, 2000. július-augusztus. Accessed on March 17, 2007. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2000-07-ta-Tobbek-Tanulok Vári Péter, Andor Csaba, Bánfi Ilona, Bérces Judit, Krolopp Judit, Rózsa Csaba, (1998). Jelentés a Monitor '97 felmérésről http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=1998-01-lk-Tobbek-Jelentes [Marh 2007]

A szövegértés szintjei Szó szerinti olvasás Értelmező olvasás Bíráló, kritikai olvasás Alkotó, kreatív olvasás

A szövegértés szintjei Szó szerinti olvasás Információk kiemelése, visszakeresése; Lényeges gondolatok kiemelése; Megértés; Értelmező olvasás Implicit információk; Következtetések; Szövegkohézió; A szövegegységek befogadása a szövegösszefüggésben; A megjelenő információk és az olvasás során aktiválódó gondolatok felhasználása az értelmezésben.

A szövegértés szintjei Bíráló, kritikai olvasás - A szövegből levont bonyolult következtetések megalkotása és igazolása a világról való ismeretekre, előzetes tapasztalatokra, más ismeretforrásokra támaszkodva. - A szöveg vizsgálata a szerkezet, kohézió, nézőpont stb. szempontjából - A szövegek értelmezése más szövegek kontextusában (intertextualitás) Alkotó, kreatív olvasás A szöveg továbbfejlesztése: véleménynyilvánítás, az ismeretek más kontextusban történő felhasználása stb. A képzelőerő működtetése: az elképzelt tartalmak szóbeli vagy írásbeli megfogalmazása

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. FELISMERÉS: Elvárható a szövegben lévő információ lokalizálása, azonosítása. A keresés irányulhat szavakra, kifejezésekre, mondatra. Elegendő a mindennapi háttértudás.

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. EGYSZERŰ KÖVETKEZTETÉS: Az azonosításon túl képes egyszerű következtetésre, kapcsolni és integrálni tudja korábbi tudásához Képes követni a nagyobb egységek gondolatmenetét, megérti a hivatkozásokat és az utalásokat az előzményekre.

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. INTEGRÁLÁS Legalább három információt összekapcsol, bonyolultabb szövegösszefüggéseket is megért. Képes szövegmagyarázatra és összegzésre, táblázatok és ábrák értelmezésére

Összefoglalás Vári és mtsai, Monitor 1997, Horváth 2003. KOMPLEX HÁTTÉRISMERETEK ALKALMAZÁSA Komplex háttérismeretek működtetése: más szövegek felidézése (asszociáció, integrálás, kiegészítés) Magas fogalmi megértés, gondolatiság (a szerzői szándék rekonstruálása)

Hagyományos oktatás Olvasás = olvasástechnika → normaorintált értékelés Domináns szövegsémák: irodalmi szövegek A nem irodalmi és irodalmi kommunikáció „összemosása”

Tankönyvek − Szövegsémák, kérdés- és feladattípusok Anyanyelvi nevelés: I. Az irodalmi szövegek dominanciája: Pl. III.o.: 48 − 6; IV.o.: 43 −5; A szó szerinti olvasás és értelmező „gyakoroltatása” irodalmi szövegek olvasásával (pl. fogalmak magyarázata, információk kikeresése, szövegegységek elkülönítése stb.)

Tankönyvek − Szövegsémák, kérdés- és feladattípusok PÉLDA: BAJOR ANDOR-szöveghez kapcsolódó kérdéssor Rejtett tantervi hatás: a feladatok funkciója <−> élményszerzés, irodalomértés funkciója (olvasói tapasztalatok

Magyarázó, közlő szövegrészek Kérdés- és feladatsorok Ismeretterjesztő, tudáskínáló szövegek (dominánsan ismeretközpontú tantárgyak esetében Magyarázó, közlő szövegrészek Kérdés- és feladatsorok → A szövegre visszacsatoló, megértést, értelmezést szolgáló kérdéssorok hiánya/véletlenszerűsége → Jegyezzük meg! típusú feladatok → a szöveg információnak hasznosítása más kontextusokban → további információszerzés, kutatás más forrásokból

Rejtett tantervi hatás → A tankönyvi szöveget nem „olvasni”, hanem „tudni” kell; → Az információk hasznosíthatóak, de az információkhoz való hozzáférés (olvasás) műveletei nem explicitek → A frontális tanulásszervezés dominanciája → a tankönyvi szöveg nem olvasandó szöveg, elmagyarázza a tanító

Következtetések Szövegsémák és szövegsémákhoz igazodó olvasói szokások és stratégiák kialakítása Szövegsémák kialakulása változatos szövegtípusokkal (magyarázó, elbeszélő, dokumentum stb. szövegek olvasása) A nem irodalmi és irodalmi kommunikáció tudatosítása

A szövegértés műveletei PÉLDA: szövegértő feladatlap elemzése Feladatlap szerkesztése szöveg alapján