A modern világirodalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Történeti episztemológia
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
A pszichoanalízis Freud és kora.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
(1882 – 1941). James Joyce (dzsémsz dzsojsz)  Ír származású angol író  Fő műve az 1922-ben Párizsban megjelent Ulysses című regény  Dublini emberek,
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Párválasztás, szerelem
és a legkevésbé teljes az
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
Készítette: Tóth Enikő 11.A
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Albert Einstein élete.
A regény műfaji jellegzetességei
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A politikai hatalom legitimitása
A romantika irodalmából
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A szabadság kérdése a filozófiában
A felvilágosult abszolutizmus
Ápolásetika.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A 19. századi líra átalakulása
Felvilágosodás Bevezető óra.
Bevezetés a pszichológiába
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A romantika.
Három hagyomány a valláslélektanban
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Bevezetés a neveléstudományba
A világ képe az arabokról
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
Atommodellek Mi az atom? Mit jelent az atom szó? Mekkorák az atomok?
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Romantika.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A 19. és 20. század eleji kulturológia fejlődési tendenciái és irányzatai A történelemtudomány előretörése. Az európai gondolkodás központja áttevődik.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A pszichoanalízis Freud és kora.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kereszténység - nevelés
Az orosz kultúra története 2.
Az Isten-kérdés és az ember Ember a társadalomban.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A magyar felvilágosodás irodalma
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők I. A természetes szaporodás
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A reformáció.
Az enciklopédia szó jelentése
Kolossé 2,6-8 Azért amint elfogadtátok a Krisztus Jézust, az Urat, úgy járjatok is őbenne, meggyökerezve és benne felépülve, megerősödve a hitben, bővölködve.
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A romantika.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

A modern világirodalom XX. század eleje

Bevezető A 20. Század elején a világ még Európa- központú volt, a század végére többcentrumúvá vált (felbomlottak a gyarmati rendszerek) A 19. századi európai ember hitt Istenben, hitt a tudományban, a tökéletesedő társadalomban. A századelőn ez bomlásnak indult.

„Isten meghalt” Friedrich Nietzsche, német filozófus közismert kijelentése következtében egy mintegy kétezer éves világszemlélet látszott megrendülni.

Új felfedezések Rácáfolnak arra a hitre, hogy „minden megismerhető” a világon EINSTEIN relativitáselmélete (1905.) a teljes körű és objektív megismerést is feltételessé tette.

Az európai modell tanúsága Az ember nem „ura” a Földnek, csak a természet törvényeihez igazodva reménykedhet tartósan létében.

Mit vitt át a 21. századba az emberiség? A BIZONYOSSÁGTUDAT (a hit) és a BIZTONSÁGTUDAT elvesztését. A racionalizmusnak, a szabadság, egyenlőség, testvériség elveinek a KÉRDÉSESSÉGÉT. A század lényege a POLIFÓNIA jelenléte az emberi lét területén – nem az egyértelműségek világa.

Legfontosabb filozófiai áramlatok

Életfilozófiák, amelyek hatottak a művészetekre Friedrich Nietzsche (1844-1900) Az ész uralma elleni lázadás Az életet, az ember személyiségét állítja középpontba Isten halála – az ember fölötti ember akarása, amit a magasabb rendű létre való törekvésben lát.

Felsőbbrendű ember Morális értékek hordozója (lerombolja a régi erkölcsöket) Nincsenek abszolút igazságok – mindent át kell értékelni. Az örök visszatérés tana.

Wilhelm Dilthey (1833-1911) Szellemtudományok (társadalomtudományok egy része) A megismerés során döntő a beleérzés, a megélést (az élményt) és megértést lehetővé tévő INTUÍCIÓ. Szellemtörténet (módszer) középpontjában az irodalom áll, és FONTOSABB a művészi átélés, mint a tudományos megismerés

Henri Bergson (1859-1941) A tudat vizsgálata Megkülönböztette a FIZIKAI (mérhető) IDŐT TARTAM (a tudat belső idejét) Az intuíció segítségével hatolhatunk be. Az életet szellemi természetűnek tartja, ennek lényege a teremtő fejlődés, amit az életlendület mozgat.

A pszichológia hatása az irodalomra Sigmund Freud (1856-1939) Álomfejtés (1900) a pszichoanalízis kiinduló pontja Pszichoanalízis: mélylélektani vagy lélekelemző kutatás korszakában: az ember tudatos világa mögött az ÖSZTÖNÖK hálózata a tudattalan (elnyomjuk) korszaka: a. önfenntartási ösztön b. agressziós ösztön

A világirodalom alakulása A XX. századi világirodalomban továbbra is az ANGOL, a FRANCIA, az OROSZ és a NÉMET nyelvű irodalmak játszották a főszerepet. A társadalmi-kulturális változások és a világ egységesülése azonban új irodalmi „nagyhatalmakat” is létrehozott: Angol nyelvű amerikait Spanyol nyelvű latin-amerikait

Luigi Pirandello (1867-1936) - dráma A világirodalom valóban a világ irodalmává kezdett válni: az egzotikus népek és kultúrák is természetessé lettek. Jelentős alkotók: Luigi Pirandello (1867-1936) - dráma Thomas Stearns Eliot (1888-1965) – líra William Faulkner (1897-1962) – regény James Joyce (1882-1941) – regény Marcel Proust (1871- 1922) – regény