A MŰSZAKI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI 2006. április 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Advertisements

A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
INFOTÁRS A Társadalomtudományi és Informatikai Kar közös projektje.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
Műszaki Tanárképző Tanszék
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A megújuló tanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Közoktatás – pedagógusképzés - neveléstudomány
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

A MŰSZAKI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE ÉS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI április 24.

Tartalom A műszaki pedagógusképzés célja EU helyzetkép Európai trendek Magyarországi helyzetkép A ciklusos képzés szerinti átalakulás

Célterület az iskolai rendszerű szakképzés vállalati képzés és továbbképzés munkaerő-piaci képzés gazdasági szervezetek és képzési vállalkozások képzései

EU helyzetkép Tartalmi modellek: kompetencia alapú képzés tantárgyi alapú képzés megegyezésen alapuló (személyre szabott) képzés kétszakos képzés Formai modellek: párhuzamos képzés (a műszaki és pedagógiai képzés párhuzamosan halad) egymást követő képzés (a műszaki és a pedagógiai képzés egymást követi) in service képzés (a pedagógiai képzés résztvevői gyakorló pedagógusok, képzésükben a munkahely is részt vesz)

Kompetencia-csoportok alá szervezett képzési tartalom a tanulók motiválása hatás az érdeklődésre/képzeletre bátorítás a közreműködésre visszajelzések érzékelése és hasznosítása visszacsatolás a tanulók számára a célok tisztázása a tanulók feladatainak szervezése az előzetes tudásigény meghatározása a tanulók tapasztalat a inak felhasználása a gyakorlati munkák irányítása, felügyelete a szakmai beállítódás erősítése a kulcskészségek fejlesztése a beszélgetések irányítása megerősítések biztosítása a tanulók önbizalmának erősítése gazdálkodás a rendelkezésre álló idővel a fegyelem fenntartása az önfegyelem erősítése a biztonsági szabályok betartása elsősegélynyújtás PÉLDA → A tanítás-tanulás szervezésének – vezetésének kompetenciái: UK, Huddersfield University

Tantárgyi alapú képzés I. évfolyam Tanulástechnika Didaktika I. Kommunikáció, írásbeli fogalmazás Didaktika II. Oktatástechnológia Oktatáspolitikai orientáció Tanítási gyakorlat I. II. évfolyam A tanulás pszichológiai feltételei Didaktikai gyakorlat Tanulási nehézségek Tanítási gyakorlat II. Drámapedagógia

III – IV. évfolyam Szakmódszertan I. Tananyagfejlesztés Tanácsadás Tanítási gyakorlat III. Konfliktuskezelés Jogi ismeretek Multikulturális társadalom V. évfolyam Tanítási gyakorlat IV. Kapcsolat a szülőkkel Vállalati tanfolyamok (felnőtt oktatás) Feladat, teszt és vizsgatervezés Szakmódszertan II. Szakdolgozat Hollandia, Eindhoven Fontys

Megegyezésen alapuló képzés Pedagógiai tanulmányok 12 ECTS Szakképzés-pedagógiai tanulmányok 26 ECTS Tanítási gyakorlat 14 ECTS Diplomamunka 8 ECTS Összesen: 60 ECTS A feladattervek és követelmények személyre szabottak, a hallgatóval folytatott megbeszélésen közösen alakítják ki. Finnország, Hämeenlinna Polytechnic

A kétszakos képzés tartalma: –műszaki tantárgycsoport (10%-a módszertan) –választott közismereti tantárgy (10%-a módszertan) –pedagógiai (25%-a társadalomtudomány) Formája → kétfázisú képzés: –egyetemi képzés (9 szemeszter) –iskolai gyakorlat, a gyakorlatot kísérő szemináriumokkal (2 év) Németország, Technische Universität Dresden

A képzési szerkezet konvergenciája a bolognai modell szerint A tanári kompetenciák tudatos fejlesztése (tantárgyi rendszerű képzések keretében is!) IKT alkalmazásokra épülő formák (virtuális tanulási környezetek) beépülése a hagyományos képzési keretekbe Fokozódó nemzetközi mobilitás Európai trendek

Bachelor of Science, subtotal ECTS: 180, 3 years Fakultät Erziehungswissenschaften, Institut für Berufspädagogik Master of Science, total ECTS: 300, subtotal: 120, 2 years Példa a konvergenciára A kétszakos képzés átalakulása a magdeburgi egyetemen Master of Science in Vocational Education Master of Science in Vocational Education and Human Resources Development Master of Science in International Vocational Education B. Sc. field of study electrical engineering B. Sc. field of study mechanical engineering B. Sc. field of study IT / Media engineering B. Sc. field of study civil engineering

Magyarországi helyzetkép A bolognai folyamat előtti képzési formák: műszaki szakoktató szak (180 kredit) (120 kredit műszaki és 60 kredit pedagógiai képzés) mérnöktanár szak kettős végzettség: mérnök – mérnöktanár –főiskolai szinten (240 kredit) (180 kredit műszaki és 60 kredit pedagógiai képzés) –egyetemi szinten (360 kredit) (300 kredit műszaki és 60 kredit pedagógiai képzés)

Miért értékes a kettős végzettség? Nagyobb mobilitás a munkaerőpiacon a műszaki területről az oktatásba juthatnak a személyes gyakorlati tapasztalatok az oktatásból a műszaki életbe (munkahelyi képzésekbe) juthatnak az oktatási tapasztalatok

A műszaki pedagógusképzés: a műszaki képzéshez kötődik tantárgycsoportok tanítására készít fel (nem egyes tantárgyak tanítására) ↓ átfogó műszaki képzettséget nyújt ↓ ez a hiteles gyakorlati tapasztalatok alapja Különbségek a közismereti tanárképzéshez képest

Képző helyek  Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem  Budapesti Műszaki Főiskola  Debreceni Egyetem  Dunaújvárosi Főiskola  Kecskeméti Főiskola  Nyugat-Magyarországi Egyetem  Pécsi Tudományegyetem  Széchenyi István Egyetem BM

Ciklusos képzés FSz szintű gyakorlati oktató képzés (120 kredit) BSc szintű műszaki szakoktató képzés (210 kredit) MA szintű mérnöktanár képzés (120 kredit) Szakképzéspedagógiai (PhD) képzés (180 kredit) Cél: felkészítés a kevésbé elméletigényes szakmák tanítására Bemeneti feltétel: OKJ szakképesítést tanúsító bizonyítvány szakmai gyakorlat

Ciklusos képzés FSz szintű gyakorlati oktató képzés (120 kredit) BSc szintű műszaki szakoktató képzés (210 kredit) MA szintű mérnöktanár képzés (120 kredit) Szakképzéspedagógiai (PhD) képzés (180 kredit) Cél: felkészítés az elméletigényesebb szakmák oktatására Bemeneti feltétel: OKJ szakképesítést tanúsító bizonyítvány

Ciklusos képzés FSz szintű gyakorlati oktató képzés (120 kredit) BSc szintű műszaki szakoktató képzés (210 kredit) MA szintű mérnöktanár képzés (120 kredit) Szakképzéspedagógiai (PhD) képzés (180 kredit) Cél: felkészítés az elméletigényes tantárgyak oktatására és szakképzéspedagógiai fejlesztési feladatokra Bemeneti feltétel: BSc szintű végzettség műszaki vagy informatikai képzési területen

Ciklusos képzés FSz szintű gyakorlati oktató képzés (120 kredit) BSc szintű műszaki szakoktató képzés (210 kredit) MA szintű mérnöktanár képzés (120 kredit) Szakképzéspedagógiai (PhD) képzés (180 kredit) Cél: a tudományos utánpótlás biztosítása a szakképzéspedagógiai kutatásokhoz Bemeneti feltétel: MA szintű mérnöktanári végzettség

A jelenlegi állapot FSz gyakorlati oktatóképzés (kidolgozása folyamatban) BSc műszaki szakoktatóképzés (szaklétesítés és szakindítások engedélyezve) MA mérnöktanárképzés (szaklétesítési kérelem 2005 júniusban benyújtva)

A MÉRNÖKTANÁRI SZAK ELEMEINEK KREDITÉRTÉKE 120 KREDITES KÉPZÉSBEN A tanári szakképzettség szakterületi ismeretei:40 kredit A tanári képesítéshez szükséges pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati tanulmányok:40 kredit Közoktatási intézményben, felnőttképző intézményben szervezett összefüggő szakmai gyakorlat:30 kredit A szakdolgozat minimum: (5 ) kredit, amelyhez a szakmai gyakorlatok terhére további legalább (10 ) kredit értékű portfolió tartozik Szabadon választható tantárgyak: 5 kredit

Problémák A tanár szak alá csatolás következményei: várakoztatás a többi tanár szak miatt MScMA? a Σ 330 kredites képzésből műszaki képzés Σ 270 kredit BSc szinten műszaki képzés 200 kredit M(A) szinten műszaki képzés 40 kredit műszaki oktatási gyakorlat 30 kredit

Új Országos Képzési Jegyzék (OKJ) A szakképzés megújítása Hatás a műszaki pedagógusképzésre Probléma: a mérnöktanár képzés átmeneti szünetelése (OM)