Innováció a közigazgatásban, szakközigazgatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A környezetvédelem intézményrendszere
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Baranya Megyei Önkormányzat
Közigazgatási alapismeretek
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Településmarketing Értékaudit.
9. szekció: Társadalmi válaszok, civil szektor Kalincsák István, Városfejlesztési és Fenntartási osztályvezető.
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Készítette:Makra Betti Dátum:
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Közigazgatás-Műszaki közigazgatás
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A közigazgatási eljárás II.
A közigazgatás funkciói/feladatai
Európai Uniós ismeretek
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

Innováció a közigazgatásban, szakközigazgatásban Kalincsák István Mosonmagyaróvár Polgármesteri Hivatal 9200 Mosonmagyaróvár, Fő u. 11. kalincsak.istvan@mmovar-ph.hu

Általában a közigazgatásról. A társadalmi reprodukció mindhárom eleméhez - gazdaság, kultúra, politika - kapcsolódó terület a közigazgatás. Helye, szervezeti rendszere, működése meghatározó az emberi életviszonyok újratermelésében. Lehet a fejlődés előmozdítója, rugója, de lehet a visszahúzója, fékezője is.

-A közigazgatás működtetésére betervezett költségvetési hányad, a ráfordítás és hatékonyság mértéke és állapota fontos nemzeti jellemző. -Az államigazgatás és önkormányzati igazgatás - közös nevükön közigazgatás- működése, szakmai és erkölcsi színvonala, meghatározó és jellemző egy ország megítélése szempontjából. -A közigazgatás, az emberi tevékenységekhez és az azokhoz kötődő munkamegosztás révén elválaszthatatlan és szerves része a társadalmi újratermelési folyamatoknak. Működésének sikere az alkalmazkodóképességének is függvénye. -A természeti környezet felgyorsult változásait csak jól felkészített, rugalmas szervezetekkel lehet folyamatosan adoptálni a mindennapi tevékenységekhez. Mindezt úgy, hogy a szervezet és működés folyamatos megújulási kényszere egy valós innovációs folyamatként működhessen.

Mit jelent az innováció a közigazgatásban? Az Oslo kézikönyv harmadik kiadásának legfőbb változása a korábbiakhoz képest, az innováció fogalmának szélesebb körű definiálása. A termék- és eljárás-innováción túl, az innováció új meghatározása a marketing-innovációt és a szervezési-szervezeti innovációt is felöleli:

„Az innováció - új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás) vagy eljárás, - új marketing-módszer, vagy - új szervezési-szervezeti módszer bevezetése - az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben, vagy a külső kapcsolatokban.” berendezésekben és/vagy a szoftverben bekövetkező jelentős változások, minden olyan tudományos, műszaki, szervezeti, pénzügyi és kereskedelmi jellegű tevékenység, beleértve az új ismeretanyagba történő befektetéseket is, amely ténylegesen, vagy szándék szerint műszakilag új vagy továbbfejlesztett termékek, eljárások és szolgáltatások megvalósításához vezet.”

Tények,lehetőségek és kérdések: Népesség növekszik, Erőforrások fogynak. Életbemaradás feltétele: újabb és újabb javak létrehozása, egyre több és több találmány, innováció révén megvalósulás. Kimaradhat-e büntetlenül ebből az egységes és teljes társadalmi erőfeszítést igénylő folyamatból általában a közigazgatás és ezen belül is az egyes termelő folyamatokba beékelődő szakközigazgatás?

A települések a tér kitüntetett pontjai. A külső és belső szerves fejlődés egymástól elválaszthatatlan, harmonikus fejlesztése vezethet csak a települések életének, tevékenységeinek az embert szolgáló, az életfeltételeket megvalósító eszközévé A tevékenységek mikroszintjéről így juthatunk el a makroméretekig, a településtől a tájegységig, a régiókig, az országig, a földrészig, a glóbuszig. E gondolatsorban a kapocs a munkamegosztás és a szubszidiaritás.

Szubszidiaritás, szakszerűség, gazdaságosság, összeférhetetlenség és területi ellátottság A sokak által retorikai fordulatként gyakran hangoztatott fogalmak gyakorlati értéke szinte alig értékelhető. A közigazgatási grádics legalsó fokán helyet foglaló önkormányzatok a feladatok és hatáskörök széles arzenálját mondhatják magukénak, megfelelő anyagi és gyakran szakmai háttér nélkül. Az önkormányzatok és államigazgatási szervek egy rendszer tagjai, az államigazgatás komplex rendszeréé. A szervezetek különböző, de szervesen egymásra utalt és harmonikusan együttműködő, részletesen szabályozott kapcsolati hierarchiája a működés alapja.

A hatáskörök és illetékességi területek teljes lefedettséget biztosító rendszerén túl, nagy jelentősége van a különböző jogállású, de tevékenységükkel egymáshoz kapcsolódó szervezetek közötti koordinációnak, illetve az ezt felelősen irányító szervezeteknek. A jelenlegi közigazgatási rendszerben olyan fontos és alapvető tevékenységek, mint a műszaki közigazgatáshoz tartozó területfejlesztés, üzemeltetés és fenntartás vertikális koordinációja és az ehhez szükséges operatív szakmai szervezet hiányzik, hiánycikk.

Az élet megszervezése a településeken Az emberi élet is tevékenységek sorozata. A tevékenységek az élet körülményeinek változtatásához, vagy fenntartásához kapcsolódnak, az egyes ember, vagy az emberek meghatározott, vagy véletlenszerű közösségében egyaránt. A legkisebb sejt, a család életének törvényszerűségeivel foglalkozó tudományág a szociológia. A településfejlesztés, üzemeltetés, irányítás, mint következő láncszem, a társadalomtudomány kompetenciája, és mint ilyen a közigazgatás hierarchikus szervezeti rendszerébe illeszkedik.

Rendszerszemléletű –e a mai közigazgatás? Az országos úthálózat az érvényben levő törvény szerint egy rendszert kell, hogy alkosson. A ~3200 önkormányzatnak nincs egységes szakmai irányító szervezete. Az országos szakmai útmutatók és szabályzatok betartása önkormányzatokra nem kötelező.

A közösségi tevékenységek csoportosítása SZOCIÁLIS, HUMÁN TEV. Fő szempontok: Gazdaságosság Szakszerűség Összeférhetet-lenség Rendszerbe illeszthetőség Területi lefedettség GAZDÁLKODÁS JOGI TEV. KÖZLEKEDÉS EGYÉB MŰSZAKI TEV. Ú T Ü G Y V A S Ú T V I Z Ü G Y Üzemeltetés Fenntartás Fejlesztés Hatóság, igazgatás Egyéb: Adatbázisok felvétele, kezelése, Katasztrófavédelem

IRÁNYÍTÁS, KOORDINÁLÁS Műszaki környezet ORSZÁGOS IRÁNYÍTÁS, KOORDINÁLÁS A termelési-, a társadalmi- és az életfeltételek megteremtése, folyamatos fenntartása Termelés, szolgáltatás. Mezőgazdaság Szolgáltatások Ipar Energia Jogi környezet Szociális,humán környezet Gazdasági körny. REGIONÁLIS MEGYEI KISTÉRSÉGI TELEPÜLÉSI TEVÉKENYSÉGI SZINTEK

A közigazgatás helye és szerepe a társadalmi munkamegosztásban.

A közigazgatásra háruló feladatok komplex ellátásának egyik, ma sokat hangoztatott akadálya a különböző hatalmi ághoz való tartozás, illetve a hatalmi ágak függetlensége. Az ellátandó feladatok ugyanakkor nem tűrik az ilyen formában való mesterséges határvonalakat. A közigazgatási szervezetek feladattára egyrészt speciális feladatokat tartalmaz, ilyenek például a hatósági jogkörök- másrészt viszont a termelő szervezetek által is gyakorolt, az új érték előállítására, üzemeltetésére, fenntartására szolgáló feladatokat, tulajdonosi és kezelői minőségükben. Miért lenne hát különbség a végeredményt illetően az innovációhoz való viszony tekintetében a két szektor között?

Az előző ábránál leírtakat igazolja a 4. ábra Az előző ábránál leírtakat igazolja a 4. ábra. A közigazgatási hierarchia legalsó szintjén helyet foglaló önkormányzatok találkoznak a legtöbb operatív feladattal Viszonyuk e tekintetében csak a Közigazgatási Hivatalokkal rendezett, akik viszont csak nagyon kevés számú operatív feladat ellátásában illetékesek. A területrendezés, területfejlesztés és településgazdálkodás feladatrendszerében ma nincs középfokú koordináció és irányítás, nem véletlen tehát, hogy az önkormányzatok, megosztottan minimális érdekérvényesítő képességgel sem rendelkeznek. Sajnos a műszaki feladatok ellátásához szükséges szakmai háttérrendszerre is igaz e megállapítás.

KORMÁNY ORSZÁGOS HATÁSKÖRŰ SZERVEK MINISZTÉRIUMOK országos szint települési szint tartományi szint kistérségi szint megyei szint ENGEDÉLYEZÉSI, ELLENŐRZÉSI, FELÜGYELETI, ELEMZÉSI, SZANKCIONÁLÁSI, ADATTGYŰJTÉSI, MONITORING, ADATBANK KEZELÉSI, TÖRVÉNY RENDELETVÉLEMÉNYEZÉSI, KAPCSOLATTARTÁSI TEVÉKENYSÉGEK ELLÁTÁSA RENDELETALKOTÁSI, IRÁNYÍTÁSI FEJLESZTÉSI, FENNTARTÁSI, ÜZEMELTETÉSI, ADATFELVÉTELI, ADATBÁZIS KARBANTARTÁSI, KAPSCOLATTARTÁSI OKMÁNYKIADÁSI stb. TEVÉKENYSÉGEK ELLÁTÁSA, TULAJDONOSI JOGOK GYAKORLÁSA A szintek meghatározása tevékenység-vizsgálatok alapján történik

1. Rendszerelem Irányító KORMÁNY ÉS AZ ÁLTALA KIJELÖLT ORSZÁGOS HATÁSKÖRŰ SZERVEK /elemzés értékelés felügyelet Jogszabályalkotás/ 1. Rendszerelem tervező 4. Rendszerelem szabályozó KORMÁNY ÉS AZ ÁLTALA KIJELÖLT ORSZÁGOS HATÁSKÖRŰ SZERVEK /elemzés értékelés ellenőrzés Jogszabály- alkalmazás 5. R E N D S Z L M K 2. Rendszerelem kivitelező, képző: Végrehajtó elem: Jármű Közeg: Pálya 3. Rendszerelem üzemeltető fenntartó szintentartó: Végrehajtó elem: Vezető 6. Rendszeralkalmazó (forgalom résztvevői) Hatósági ellenőrzések, Biztosítók káradatai Egységes közlekedési adatbank Értékelés, elemzés Visszacsatolás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!