Marosi Ildikó PPKE ÁJK április

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
Bírák és bírósági vezetők kinevezése és felmentése Magyarországon
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A tanácsok szerepe 15. foglalkozás április 29.
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
Munkavédelmi előírások rendszere
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
A Fővárosi Törvényszék
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Az államháztartásról szóló törvény
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az igazságszolgáltatás célja, alapelvei, működésére vonatkozó szabályozás rendszere.
Dr. Czepek Gábor Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Magánjogi és Igazságügyi Kodifikációs Főosztály főosztályvezető.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A bíróságok: bírák és további személyek
Az ügyészi szervezet és feladatok
Minisztériumok, központi közigazgatás
Országos Statisztikai Tanács
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
Társadalomismeret II. félév.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
A Fővárosi Törvényszék
Előadás másolata:

Marosi Ildikó PPKE ÁJK 2014. április Bírósági igazgatás Marosi Ildikó PPKE ÁJK 2014. április

Az Alaptörvény módosításai Közlönyállapot: 25. cikk (5) bekezdés: „A bírói önkormányzati szervek közreműködnek a bíróságok igazgatásában.” 2013. március 25. – az Alaptörvény negyedik módosítása: - A bíróságok központi igazgatását az OBH elnöke végzi, + a bírói önkormányzati szervek („közreműködnek”) - OBH elnökét a köztársasági elnök jelöli, az Ogy. választja kétharmados többséggel [25.cikk (5)-(6)] -Az OBH elnökének szolgálati jogviszonya 70 éves koráig tart -Az ügyáthelyezés intézménye [26. cikk (2)] 2013. október 1. – az Alaptörvény ötödik módosítása: Az ügyáthelyezés hatályon kívül helyezése

2011 Kritikai vélemények az OIT és Hivatala működésével összefüggésben: A bírósági vezetők önmagukat ellenőrzik; Rotáció nem működik (nincs újraválaszthatósági korlát); Nehézkes (havonkénti ülésezés); OIT elnöke = LB elnöke; Hatalmi centrumok; Nyilvánosság, számonkérhetőség, stb. 2010. CLXXXIII. törvény (elfogadva: 2010. december 23., átalakítási kísérletek) 2011. évi CLXI. törvény (kihirdetve 2011. december 2., a Kúria elnökének és az OBH elnökének megválasztása 2011. december 13. )

Igazgatási modellek 1. miniszteri modell – minden, a bíróságokkal kapcsolatos igazgatási kérdés az igazságügyi miniszter hatáskörében van; (Ausztria, Finnország) 2. vegyes modell – az igazgatási feladatok megoszlanak az igazságügyi miniszter és választott bírói testületek között; (Olaszország, Franciaország) 3. önkormányzati modell – a választott bírói tanácsok széles igazgatási hatáskörrel rendelkeznek; (Svédország, Dánia, Hollandia)

2012 - I. A 2011. évi CLXI. törvény Alapelvek: Az eddigi „hagyományos” elvek (függetlenség, költségvetési önállóság, jogegyenlőség, törvénye bíróhoz való jog) Ügyelosztási rend részletes szabályozása (a bíróság elnöke határozza meg; előzetesen; módosítási lehetőségek; az ügyelosztási rend tartalma – tanácsok, kirendelt bírák, bírósági titkárok; helyettesítési rend; szignálási rend és jogosultság; tárgyaló bírósági vezető; kiemelt büntető és polgári ügyek; Kúria ügyelosztási rendje – önkormányzati tanács, elvi közzétételi tanács; ügykiosztás szempontjai; nyilvánosság;) OBH és OBT, a bírósági vezetők kötelezettsége a nyilvános működéssel kapcsolatosan A tanácsok összetétele

2012 – II. A bírósági igazgatás magyar modellje: Központi igazgatás – Országos Bírósági Hivatal elnöke – központi igazgatás, fejezet irányító, felügyelet a bíróságok belső igazgatása felett + Országos Bírói Tanács – bírói önkormányzati szerv Egyes bíróságok igazgatása, vezetése – felettük felügyeletet gyakorol az Országos Bírósági Hivatal elnöke

Országos Igazságszolgáltatási Tanács 1997 – 2011 X. Kormány, Országgyűlés Országos Igazságszolgáltatási Tanács Elnöke – LB elnöke Hivatala megyei bíróságok, bt helyi bíróságok Ítélőtáblák, bt

2012 – III. Kormány, Országgyűlés Országos Bírósági Hivatal Elnöke – Országos Bírói Tanács Törvényszékek elnökei Bírói tanácsok helyi bíróságok Ítélőtáblák elnökei Bírói tanácsok

2012 – III/A. OIT elnöke OIT LB elnöke Kúria OBH OBT elnöke

2012 - IV. az ELNÖK - határozatlan időre kinevezett bíró; - legalább ötéves gyakorlati idő; - nem újraválasztható; A mandátum megszerzése a köztársasági elnök jelöli; - Országgyűlés kétharmados többséggel választja meg; - összeférhetetlenségi okok (szolgálati okok, személyi okok) - a bírákra vonatkozó szabályokat kell vele szemben alkalmazni.

2012 – V. A mandátum megszűnése: - mandátumának 9 éve lejár; - ha már nem bíró; Ogy. elnök megáll. - lemond; - összeférhetetlenség kimondásával; - felmentéssel (neki fel nem róható okból); Ogy. - megfosztás (neki felróható ok, méltatlanság)

2012 – VI. az ELNÖK feladatai: 1. általános központi igazgatás 2. OBH irányításával kapcsolatos feladatok 3. bíróságok költségvetésével kapcsolatos feladatok 4. statisztika, ügyelosztás, munkateher mérés feladati 5. személyzeti kérdések 6. bíróságok igazgatásával kapcsolatos feladatok 7. képzéssel kapcsolatos feladatok 8. nyilvánossággal kapcsolatos feladatok 9. egyebek…

2012 – VII. 1. általános központi igazgatás bíróságokra kötelező szabályzatokat alkot; ajánlások, határozatok; jogszabályalkotásra tesz javaslatot, véleményezi a bíróságokat érintő jogszabály-tervezeteket; képviseli a bíróságokat peres eljárásokban;

2012 – VIII. 2. OBH irányításával kapcsolatos feladatok irányítja az OBH-t mint szervezetet; megállapítja az OBH szervezeti és működési szabályzatát; javaslatot tesz az OBH elnökhelyetteseinek személyére

2012 – IX. 3. bíróságok költségvetésével kapcsolatos feladatok Összeállítja a központi költségvetésről szóló törvény Bíróságról szóló fejezete számára a bíróságok költségvetésére vonatkozó javaslatát; fejezetet irányító szerv vezetője – a költségvetési fejezet felett diszponál; gazdálkodik; Irányítja a bíróságok belső ellenőrzését; Cafetéria juttatásokat meghatározza;

2012 – X. 4. statisztika, ügyelosztás, munkateher mérés feladati statisztikai adatok alapján meghatározza, hogy hány bíró és igazságügyi alkalmazott szükséges a bíróságokon, törvényszékek esetében a hozzájuk tartozó járási bíróságokkal és KMB-kel együtt; statisztikai adatgyűjtés módja, a feldolgozás módszere; munkateher vizsgálat módszerét meghatározza; meghatározza a peres és nemperes eljárások átlagos országos munkaterhét;

2012 – XI. 5. személyzeti kérdések kiírja a bírói pályázatokat; Felterjeszt a köztársasági elnökhöz; Bírót első kinevezéskor beoszt bíróságra; Beosztja a bírót az OBH-ba, a Kúriára, vagy a KIM-be; Dönt az áthelyezésről; Dönt más szolgálati helyre történő kirendelésről; Kinevezi és felmenti a bírsági vezetőket;

2012 – XI. 6. bíróságok igazgatásával kapcsolatos feladatok Jóváhagyja az ítélőtáblák és a törvényszékek szervezeti és működési szabályzatát; Irányítja és ellenőrzi a bíróságok igazgatási tevékenységét; Elvégzi a bírósági vezetők vizsgálatát; Fegyelmi eljárást kezdeményez;

2012 – XII. 7. képzéssel kapcsolatos feladatok Dönt a központi oktatási feladatokról és felügyeli azok végrehajtását; Kinevezi a Magyar Igazságügyi Akadémia vezetőjét; Meghatározza a bírósági fogalmazók központi képzési rendszerét;

2012 – XIII. 8. nyilvánossággal kapcsolatos feladatok A szervezet felé irányuló tájékoztatás (OBT-t, Kúria, ítélőtáblák törvényszékek elnökeit tevékenységéről); A szervezeten kívülre irányuló tájékoztatás (évente az Ogy.-t és az alkotmányügyi bizottságot) beszámolóit közzéteszi webes felületen;

2012 – XIV. 9. egyebek… Vagyonnyilatkozatok kezelése; Címadományozás; Adatkezelő;

2012 – XV. Az elnökhelyettes(ek) – több, de hány? egyikük bíró [a másik/a többiek igazságügyi alkalmazott(ak)] pályázat, határozatlan idő, a köztársaság nevezi ki; A Hivatal

2012 – XVI. tagjai: a Kúria elnöke + 15 bíró az ÖNKORMÁNYZATI SZERV az Országos Bírói Tanács a központi igazgatás felügyeleti szerve + közreműködik a bíróságok igazgatásában tagjai: a Kúria elnöke + 15 bíró az elnöke vezeti (félévente rotál) elektoros választás (küldött értekezlet) mandátum: 6 év

2012 – XVI. Az Országos Bírói Tanács feladatai: 1. általános központi igazgatás 3. bíróságok költségvetésével kapcsolatos feladatok 4. statisztika, ügyelosztás, munkateher mérés feladati 5. személyzeti kérdések 7. képzéssel kapcsolatos feladatok 9. egyebek…

2012 – XVI. 1. általános központi igazgatás Ellenőrzi az elnök központi igazgatási tevékenységét; Indítványozza az elnöknél a jogalkotás kezdeményezésére vonatkozó jogköre gyakorlását; Véleményezi az elnök által kiadott szabályzatokat, és ajánlásokat; Jóváhagyja a szolgálati bíróság ügyrendjét; Elfogadja a bírák etikai kódexét;

2012 – XVII. 3. bíróságok költségvetésével kapcsolatos feladatok Véleményezi az elnök által összeállított költségvetésre vonatkozó javaslatot, és a végrehajtásra vonatkozó beszámolót; Ellenőrzi a bíróságok gazdálkodását; Véleményezi az egyéb juttatások részletes feltételeit és mértékét;

2012 – XVIII. 4. statisztika, ügyelosztás, munkateher mérés feladati Kivételesen indokolt esetben elrendeli a társadalom széles körét érintő vagy nagyobb jelentőségű ügyek soron kívüli intézését;

2012 – XIX. 5. személyzeti kérdések Személyesen meghallgatja az OBH és a Kúria elnöki tisztségére jelölt személyeket és róluk véleményt nyilvánít; Meghatározza a pályázatok elbírálásánál az OBH és a Kúria elnöke számára irányadó szempontokat; Egyetértési jogot gyakorol kinevezési kérdésekben; Dönt a bírósági vezetői kinevezések esetén, ha ismételt mandátum betöltésről van szó; Véleményezi az OBH és a Kúria elnökének pályázat-elbírálási gyakorlatáról; Felmentést adhat bírósági vezető összeférhetetlenségi ügyében; Címet adományozhat;

2012 – XX. 7. képzéssel kapcsolatos feladatok Véleményezés, javaslattétel 9. egyebek…

2012 – XXI. Az Országos Bírói Tanács működése: Legalább évente 4 alkalommal, de amikor az elnök összehívja; Határozatképesség (kétharmad jelenléte); Szótöbbség; Nyilvános a bírák számára; Tanácskozik: az OBH elnöke, az igazságügyért felelős miniszter, legfőbb ügyész, MÜK elnöke, MOKK elnöke; Emlékeztető, közzététel;

2012 – XXII. Velencei Bizottság; Alkotmánybíróság; Trócsányi László – Schanda Balázs (szerk., Csink Lóránt közreműködésével): Bevezetés az alkotmányjogba : az Alaptörvény és Magyarország alkotmányos intézményei. (Budapest : HVG-ORAC, 2012) Alkotmánybírósági határozatok: 53/1991. (X. 31.) AB határozata; 38/1993. (VI. 11.) AB határozat; 28/1995. (V. 19.) AB határozat; 97/2009. (X. 16.) AB határozat; 13/2013. (VI. 17.) AB határozat;