ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Advertisements

A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Az EU struktúrája Ihász Ferenc PhD.. Az Európai Unió sajátos és összetett jogalkotási, közösségi döntéshozatali rendszerének három legfontosabb intézménye:
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az áprilisi törvények és a Batthyány-kormány működése
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A jogalkotás elmélete és gyakorlata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A francia kormányzati kohabitáció sajátosságai Működésképtelen rendszer vagy ideális kormányzati szisztéma? Hegedűs Márk Politológia szak 2011 OTDK.
Az új jogalkotási törvény
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
A Magyar Köztársaság államszervezete
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
© kurtán sándor 2012 kormányzás és politikai döntéshozatal.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Javaslat az ÁVF számára Etikai Kódex elkészítésének szempontjai
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
Készítette:Makra Betti Dátum:
A szabályozó állam a kodifikációban .
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A jogrendszer A magyar jogrendszer, a jogalkotás, a jogforrások, a jogszabályok hierarchiája, kihirdetése, megjelenése. Az államirányítás egyéb eszközei.
Értékpapírok: az EU direktívák főbb elemei Szendrei Csaba.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Újratervezés a hazai közigazgatási eljárásjogban
Minisztériumok, központi közigazgatás
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
E-törvényalkotás az Országgyűlésben
A jogforrási rendszer II.
A magyar kormányzati rendszer
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata Jogalkotás ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata

Jogalkotás – jogalkotási eljárás Definíció: jogalkotási hatalom gyakorlása, reflexív folyamat, a saját megalkotásának és érvényesítésének folyamatát célzó emberi tevékenységet is szabályozza. Jogalkotási eljárás rendje: jogilag szabályozott folyamat, mely meghatározza a jogalkotó szervek működési módját (döntés-előkészítés, döntéshozatal, kodifikáció és közzététel). Tág értelemben vett szakaszai: Probléma felismerése és meghatározása – közpolitikai döntés Szabályozási helyzet elemzése – szakpolitika Egyensúly megbomlott Helyreállításához jogi szabályozásra van szükség

Jogalkotás Ezt követi a szűk értelemben vett jogalkotás, melynek szakaszai: Szabályozási alternatívák értékelése → alkalmasság, hatékonyság Döntéshozatal, majd koncepció és normaszöveg tervezetének elkészítése és megvitatása a politikai és nem politikai aktorok által. Törvényalkotás és rendeletalkotás eljárási különbségei és azok okai Legfőbb népképviseleti szerv vs végrehajtó hatalom Nyilvánosság vs zárt kör Általános keretek vs részletszabályok

Jogalkotás – törvényhozás menete Előkészítés – (nyilvánosság) Törvénytervezet, törvényjavaslat → tárgysorozatba vétel Általános vitára alkalmasság → bizottság Általános vita Módosító javaslatok → részletes vita (bizottsági állásfoglalás) Egységes javaslat, ehhez módosító szűk körben Koherencia-zavar módosító Záróvita és zárószavazás OGY elnök aláír, megküldi Köztársasági elnöknek K. elnök: alkotmányos vétó és szuszpenzív vétó Kihirdetés hivatalos lapban majd hatályba lépés

Jogalkotás - rendeletalkotás Kormányrendelet: testületi döntés, többségi, kormányülésen „házon belüli” köröztetés, tárcaközi egyeztetés, államtitkári egyeztetés Miniszterelnök aláírja és Közlönyben közzéteszi a MEH 2. Miniszteri rendelet: egyszerűbb, de itt is van tárcaközi köröztetés (igazságügyi és szabályozás által esetleg érintett másik tárca) Közlönyben közzétenni Önkormányzati rendelet: Ötv. Rendezi szabályait Előkészítés saját szakapparátus feladata, helyi vita indokolt és nyilvánosság indokolt Nyílt szavazás Helyben szokásos módon kihirdetni Minden jogszabály hatályosulását figyelemmel kell kísérni, újraszabályozni vagy deregulálni szükség esetén.