A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Tehetséggondozás művészetek
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
NTP-OKA-IV. Együtt a jövődért- Apáczai tehetséggondozás Bocz Róbert Informatika.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„Egy kép többet mond ezer szónál!”
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A tehetség és felelősség
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A képzőművészet-terápia
kreativitás alkotás és építés
Tehetség, tehetségazonosítás
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Személyiséglélektan I.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Gondolatok a művészet rendszeréről
A LÉLEK GYÓGYÍTÁSA MŰVÉSZETTERÁPIÁVAL
Fenomenológiai megközelítés
Az egyéni fejlesztési terv
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A konstruktivista pedagógia alapjai
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Kompetenciafejlesztés3
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Bevezetés a filozófiába
NÉPMŰVÉSZET ÉS ORVOSI REHABILITÁCIÓ Dr. Pető Zoltán SZTE ÁOK, Neuropsychiátriai Rehabilitációs Osztály S z e g e d.
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Mit tennél, ha te is ilyen helyzetben élnél, mint a képeken látható gyerekek és felnőttek? Gondolkozz el ebben a pár percben, hogy te milyen szerencsés.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
A lelki egészség védelme az iskolában
Pszichológiai Ismeretek
Az alapvető művelődési igények meghatározói
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
A tehetségtantervek készítésének módszertana
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A képzőművészet-terápia
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16.

ÉRZELMI FEJLŐDÉS INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS FIZIKAI FEJLŐDÉS PERCEPTUÁLIS FEJLŐDÉS SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALKOTÓKÉSZSÉG FEJLŐDÉS

Az előterv, az elképzelés, Ismerkedés az anyaggal, A vizuális, nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Önerő mozgósítása Ráirányulás ELMÉLETI SZINT GYAKORLATI SZINT TERÁPIÁS SZINT GYÓGYULÁSI SZINT

„NE AZT KÉRDEZD, HOGY MILYEN BETEGSÉGE VAN AZ ILLETŐNEK, HANEM INKÁBB AZT, HOGY MILYEN EMBER TARTOZIK A BETEGSÉGHEZ”. (Feltehetően) William Osler mondása

ELMÉLETI SZINT A vizuálisan látható élmény Tevékenység, alkotás nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság A cselekvő folyamat A látható, megvalósult anyag

Gyakorlati szint Terápiás szint Gyógyulási szint Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Előkészítés, próbálkozás A kész alkotás Tudatos(abb) tevékenység Terápiás szint Terápiára irányulás Terápiás szerződés Önerő mozgósítása Cselekvés A megvalósulás Gyógyulási szint Ráirányulás Az önmegvalósítás Kontroll Önkontroll

Vertikálisan: korok, korszakok stílusa egy kultúra stílusa Vertikálisan: korok, korszakok stílusa Horizontálisan: különböző népcsoportok, nemzetek stílusa tájegységek stílusa, csoportstílus, irányzat személyes stílus a műalkotás egyszeri stílusa individuális kollektív kollektív kollektív

MEGISMERÉSI GONDOLKODÁSI ALKOTÓ KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK

„Az ember két jogcímen is központja a Világnak: Szemléletünk központja, Szerkezeti központja vagyunk”. Teilhard de Chardin

„ a rajzokban megnyilvánuló fejlettség társadalmi –gazdasági szint, illetve iskolázottság függvénye” „évente hat gyerek kiválasztása a tömegből majd csak akkor segít, ha ezek a hatok hathatók lesznek” „divergens gondolkodás” kell, azaz: fluencia (gördülékenység), Flexibilitás (rugalmasság), Originalitás (eredetiség) szükséges. GOODENEUGH: (Mexikó, Nigéria, Törökország) MÓRICZ ZSIGMOND: Az alkotáshoz:

Binet: „nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb, s ez a gyakorlattal finomodik”. A tehetséges a tevékenységben fejlődik, abban létezik, a kibontakozása önerősítő, öngerjesztő folyamat, amely kezdeti kis képességet (képességelőnyöket) is döntő jelentőségűvé fokozhat.

KREATIVITÁS GUILFORD alkotókészség-kreativitás (1950) (munkafogalom) RUBINSTEIN (1948) produktív gondolkodás WERTHEIMER (1954) ZWICKY (1966) feltalálás, felfedezés

Művészet-pszichológia (határtudomány: esztétika, pszichológia) az alkotóképesség megvalósulásának képességei (tehetség, természet, személyiség) az alkotó folyamat (cselekvés) a „művek” lélektani üzenete a befogadás képessége

Örökös kérdések: Született? Szerzett? Tanulható? Tanítható? Áldás(?) Átok? Melyik félteke az agyban?

A CSELEKVÉS HATÁRAI Biológia Pszichológia Szociális