A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16.
ÉRZELMI FEJLŐDÉS INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS FIZIKAI FEJLŐDÉS PERCEPTUÁLIS FEJLŐDÉS SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALKOTÓKÉSZSÉG FEJLŐDÉS
Az előterv, az elképzelés, Ismerkedés az anyaggal, A vizuális, nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Önerő mozgósítása Ráirányulás ELMÉLETI SZINT GYAKORLATI SZINT TERÁPIÁS SZINT GYÓGYULÁSI SZINT
„NE AZT KÉRDEZD, HOGY MILYEN BETEGSÉGE VAN AZ ILLETŐNEK, HANEM INKÁBB AZT, HOGY MILYEN EMBER TARTOZIK A BETEGSÉGHEZ”. (Feltehetően) William Osler mondása
ELMÉLETI SZINT A vizuálisan látható élmény Tevékenység, alkotás nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság A cselekvő folyamat A látható, megvalósult anyag
Gyakorlati szint Terápiás szint Gyógyulási szint Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Előkészítés, próbálkozás A kész alkotás Tudatos(abb) tevékenység Terápiás szint Terápiára irányulás Terápiás szerződés Önerő mozgósítása Cselekvés A megvalósulás Gyógyulási szint Ráirányulás Az önmegvalósítás Kontroll Önkontroll
Vertikálisan: korok, korszakok stílusa egy kultúra stílusa Vertikálisan: korok, korszakok stílusa Horizontálisan: különböző népcsoportok, nemzetek stílusa tájegységek stílusa, csoportstílus, irányzat személyes stílus a műalkotás egyszeri stílusa individuális kollektív kollektív kollektív
MEGISMERÉSI GONDOLKODÁSI ALKOTÓ KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK KÉPESSÉGEK
„Az ember két jogcímen is központja a Világnak: Szemléletünk központja, Szerkezeti központja vagyunk”. Teilhard de Chardin
„ a rajzokban megnyilvánuló fejlettség társadalmi –gazdasági szint, illetve iskolázottság függvénye” „évente hat gyerek kiválasztása a tömegből majd csak akkor segít, ha ezek a hatok hathatók lesznek” „divergens gondolkodás” kell, azaz: fluencia (gördülékenység), Flexibilitás (rugalmasság), Originalitás (eredetiség) szükséges. GOODENEUGH: (Mexikó, Nigéria, Törökország) MÓRICZ ZSIGMOND: Az alkotáshoz:
Binet: „nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb, s ez a gyakorlattal finomodik”. A tehetséges a tevékenységben fejlődik, abban létezik, a kibontakozása önerősítő, öngerjesztő folyamat, amely kezdeti kis képességet (képességelőnyöket) is döntő jelentőségűvé fokozhat.
KREATIVITÁS GUILFORD alkotókészség-kreativitás (1950) (munkafogalom) RUBINSTEIN (1948) produktív gondolkodás WERTHEIMER (1954) ZWICKY (1966) feltalálás, felfedezés
Művészet-pszichológia (határtudomány: esztétika, pszichológia) az alkotóképesség megvalósulásának képességei (tehetség, természet, személyiség) az alkotó folyamat (cselekvés) a „művek” lélektani üzenete a befogadás képessége
Örökös kérdések: Született? Szerzett? Tanulható? Tanítható? Áldás(?) Átok? Melyik félteke az agyban?
A CSELEKVÉS HATÁRAI Biológia Pszichológia Szociális