Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A hálózattá alakulás útján
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Minőségi oktatás létrehozása – Hátránykompenzáció közoktatási és kulturális szolgáltatások fejlesztésével és tartalmi modernizációjával Magyarhomorogon.
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Szűts József Általános Iskola
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
2012.május 15. „ Az akadály az a rémisztő dolog, amelyet akkor látunk, Ha levesszük a szemünket a célról..” TÁMOP / Új Magyarország.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„ Karöltve” Integrációs közoktatási referencia Intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános Iskola és Óvodában TÁMOP /
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Környezeti nevelés uniós forrásokból
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Előadás másolata:

Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek létrejöttét Készítette: Kovácsevicsné Tóth Marianna

Magyarország 2004-es uniós csatlakozásával soha nem látott lehetőségek nyíltak a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai esélyegyenlőségének biztosítására.

Hátrányos helyzet Oktatásban hátrányos helyzetbe kerülnek, akiknél az a szociokulturális miliő, amelyből származnak, s amely személyes életük társadalmi-kulturális közegét adja, megnehezíti, szűkíti, netán lehetetlenné teszi előrehaladásukat az oktatási intézményekben. A hátrányos helyzet az előbbiektől új jelentést is kapott azzal, hogy a többségi közoktatási intézményekben megjelent a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók befogadása is.

A sikeres integrációhoz fontos, hogy a pedagógusok megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek az együttnevelés elméletéről és gyakorlati módszereiről, olyan nevelési és tanulásszervezési módszereket alkalmazzanak, amelyek figyelembe veszik a tanulók eltérő hátterét, alkalmasak legyenek a legkülönbözőbb helyzetű tanulók együttnevelésére, a differenciálásra és a személyre szabott értékelési rendszer alkalmazására.

Az inklúzió kialakítását segítette: HEFOP 2.1.1. „A” HEFOP 2.1.1. „B” jelű központi program (Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program)

A nyertes intézmények ingyenes pedagógus továbbképzéseket, ingyenes szolgáltatásokat, a szakmai szolgáltató hálózattól a már bevált programok eredményeinek szolgáltatását, módszertani adatbankot, szolgáltatói programcsomagokat kaptak.

A témaválasztás indoklása A közoktatásban esélynövelő és hátránykompenzáló programok, a befogadó, integráló intézmények modellként működnek. Az innovatív iskola egyik legfontosabb feladata a pedagógus kompetenciák fejlesztése, továbbképzéseken, pedagógiai műhelymunkában való részvétellel.

A kutatás céljának meghatározása Vajon egy-egy HEFOP nyertes befogadó intézmény milyen szükséges lépéseket jelöl ki újból az együttnevelés folyamatos megvalósítása érdekében? (A nyertes pályázat eredményét a megvalósítási időszak után 5 évig fenn kell tartani)

A kutatás megkísérli feltárni, hogy a kijelölt lépések konkrét cselekvéssé válása milyen forrásokat igényel. a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a Humánerőforrás-fejlesztés Operatív Program 2.1.1. A és B programjaiban -- HEFOP 2.1.3. és HEFOP 2.1.6. -- megvalósuló fejlesztő tevékenységek fenntarthatóságának támogatása hogyan történik az Új Magyarország Fejlesztési Terv TÁMOP programjaiban a Dél- Dunántúlon, mi jellemzi a horizontális kapcsolatokat, együttműködéseket, az egymástól való tanulást, a befogadó intézmények közötti közvetlen kommunikációt? További célként szerepel, hogy megfelelő figyelem irányuljon ezen intézmények tevékenységére, működésére, ezáltal az inklúzió és az integráció felé.

A hipotézisek ismertetése Az inklúzió fenntartásához elengedhetetlenül szükséges az EU-s források-pályázatok folyamatos igénybevétele. Az EU-s források lehetőséget kínálnak arra, hogy a befogadó intézmények tanuljanak egymástól, egymás sikereiből. Pályázati úton tudják továbbra is a hatékony szolgáltatások rendszerét igénybe venni. Jó gyakorlatokat vehetnek át/meg egymástól illetve honosíthatnak meg.

Az anyagi források felkutatása nélkül az inklúzió fenntarthatósága, további innovációk és a szakmai fejlesztések akadályba ütköznek.

A regionális szakmai műhelyek munkájába be tudnak-e kapcsolódni pedagógusok, hogy megosszák tapasztalataikat, fejlesztéseiket a többi intézmény pedagógusával, a műhely szakmai koordinációját ellátó szakemberrel (a központi program delegáltjával)?

Létre jön-e a referenciaintézmények hálózata, a jó gyakorlatokat kidolgozó befogadó, együttnevelő intézmények módszertani központtá alakulnak-e?

A kutatási módszerek megjelölése A szakirodalom feldolgozása Interjú Kérdőívek dokumentumelemzés

A kutatás időrendi ütemezése Kutatási terv elkészítése, szakirodalmi feldolgozás. Kutató team felállítása. 2009 szeptember Interjúkészítés szempontjainak összegyűjtése; előzetes interjúk készítése a kérdőívek élesítésére Kérdőívek megfogalmazása; kérdőívek lekérdezése. Feldolgozás, adatrögzítés .Interjúkészítések – a kérdőívek által fókuszált tematikában. Interjúk rögzítése; interjúelemzés; iskolai dokumentumok elemzése. Eredmények összesítése. Kutatási beszámoló elkészítése. Közös értékelés.

A kutatás időrendi ütemezése Kutatási terv elkészítése, szakirodalmi feldolgozás. Kutató team felállítása. 2009.08.-2010. 05. Interjúkészítés szempontjainak összegyűjtése; előzetes interjúk készítése a kérdőívek élesítésére 2010.06.-08. Kérdőívek megfogalmazása; kérdőívek lekérdezése. Feldolgozás, adatrögzítés 2010.10.-11. Interjúkészítések – a kérdőívek által fókuszált tematikában. 2010.11. Interjúk rögzítése; interjúelemzés; iskolai dokumentumok elemzése. 2011.01.-03. Eredmények összesítése. Kutatási beszámoló elkészítése. 2011.04. Közös értékelés. 2012.05.