Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A sportszocializáció.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az addiktív személyiség
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Peremen billegő fiatalok
A család Tóth József.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Nevelés- és oktatásszociológia
Szocializáció Fogalmak:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Alkoholizmus.
Szociális kompetencia
Szociális tanulás formái
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Nem-hetero fiatalok a gender mainstream többség árnyékában
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Kultúra és Szocializáció
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Beilleszkedési zavarok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Speciális gyermekvédelem
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A szocializáció folyamata
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola Család Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola

3. A család szocializációs funkciói Elsődleges szocializáció színtere -> felkészítés a sikeres társadalmi beilleszkedésre Család fejlődése – családi életszakaszok - Fiatal szülők egy gyermekkel Óvodás gyermeket nevelő család „Iskolás család” Felnőtt gyermekkel élő család Családok biológiai ritmusa – kultúránként, társadalmi osztályonként, rétegenként – eltérő (gyermekvállalás Időpontja, gyermekszám, iskolázottsági elvárás). Nevelésszociológia 2007. nov. 07.

Az „Ősbizalom” kialakítása – „personal-unio” Szocializáció Biogén szféra – gondozás Pszichogén szféra – személyiségfejleszté A szocializáció területei Az „Ősbizalom” kialakítása – „personal-unio” Kísérlet: Albán és bécsi anyák összehasonlítása Albán csecsemők: sötét szoba, ágyhoz kötve – 3 éves korig szoptatás, gazdag közösségi élet körülötte -> manipulatív elmaradottság, de bécsi csecsemőknél jóval pozitívabb szociabilis képességek 2. Beszéd megtanítása – a metakommunikáció jelentősége a praeverbális időszakban Nevelésszociológia 2007. nov. 07.

3. Az interakciós tér biztosítása – magatartásminták, beállítódások, attitűdök elsajátítása 4. A család, mint modell – azonosulás a családi mintával, „erkölcs” kialakulása 5. Az identitás, nemi szerepek megtalálása Énkép, éntudat, pszichoszexuális azonosság Szocializációs zavarok -> deviancia veszélye! Családi funkciók hiánya, zavara, sérülése -deviáns magatartás Deviancia: normaszegő magatartás -> szankcionálás Fő csoportjai: öngyilkosság, alkoholizmus (drogfüggés) bűnözés, bizonyos mentális zavarok Nevelésszociológia 2007. nov. 07.

A deviáns magatartás kialakulásának okai: I. Biológiai öröklés – bizonyos esetekben pl. súlyos mentális problémák II. Pszichológiai okok – személyiségfejlődés zavarai Családon belüli szocializációs funkciók zavarai, hiánya (bántalmazás, szexuális abúzus, alkoholista,-drogfüggő szülők, szétesett család, elhanyagoló nevelés) Elsősorban a fenti okok következtében biztonságérzet hiánya (ennek kompenzálása), függőség, kisebbrendűség érzete. Irodalom 1. Zsolnai A.-Kasik L. (Új Pedagógiai Szemle 2007. júl.-aug.) Az érzelmek szerepe a szociális kompetencia működésében Legfontosabb: - a pozitív szülő-gyermek kapcsolat Nevelésszociológia 2007. nov. 07.

az apa és anya szociális kompetenciája a szülők gazdag szociáliskapcsolat-rendszere a pozitív modellnyújtás elfogadó, támogató szülői attitűd 2. Szamosi J. (Alkalmazott pszichológia 2007/2.szám) Az elfogadás hiánya - amikor a végállomás az elmeosztály Korai anya-gyermek kapcsolat sérülése -> személyiségfejlődési zavar (krónikus skizofrénia, mániás depresszió, szorongásos kórképek) Terápia – transzakcioanalitikus önismeret (feltárás) - hypnorelaxációs kezelés (módosult tudatállapot) ->jobb féltekébe beíródott anyai minta felülírása, „újraszülősítés” – pozitív, támogató belső szülőkép létrehozása Nevelésszociológia 2007. nov. 07.