Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola Család Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
3. A család szocializációs funkciói Elsődleges szocializáció színtere -> felkészítés a sikeres társadalmi beilleszkedésre Család fejlődése – családi életszakaszok - Fiatal szülők egy gyermekkel Óvodás gyermeket nevelő család „Iskolás család” Felnőtt gyermekkel élő család Családok biológiai ritmusa – kultúránként, társadalmi osztályonként, rétegenként – eltérő (gyermekvállalás Időpontja, gyermekszám, iskolázottsági elvárás). Nevelésszociológia 2007. nov. 07.
Az „Ősbizalom” kialakítása – „personal-unio” Szocializáció Biogén szféra – gondozás Pszichogén szféra – személyiségfejleszté A szocializáció területei Az „Ősbizalom” kialakítása – „personal-unio” Kísérlet: Albán és bécsi anyák összehasonlítása Albán csecsemők: sötét szoba, ágyhoz kötve – 3 éves korig szoptatás, gazdag közösségi élet körülötte -> manipulatív elmaradottság, de bécsi csecsemőknél jóval pozitívabb szociabilis képességek 2. Beszéd megtanítása – a metakommunikáció jelentősége a praeverbális időszakban Nevelésszociológia 2007. nov. 07.
3. Az interakciós tér biztosítása – magatartásminták, beállítódások, attitűdök elsajátítása 4. A család, mint modell – azonosulás a családi mintával, „erkölcs” kialakulása 5. Az identitás, nemi szerepek megtalálása Énkép, éntudat, pszichoszexuális azonosság Szocializációs zavarok -> deviancia veszélye! Családi funkciók hiánya, zavara, sérülése -deviáns magatartás Deviancia: normaszegő magatartás -> szankcionálás Fő csoportjai: öngyilkosság, alkoholizmus (drogfüggés) bűnözés, bizonyos mentális zavarok Nevelésszociológia 2007. nov. 07.
A deviáns magatartás kialakulásának okai: I. Biológiai öröklés – bizonyos esetekben pl. súlyos mentális problémák II. Pszichológiai okok – személyiségfejlődés zavarai Családon belüli szocializációs funkciók zavarai, hiánya (bántalmazás, szexuális abúzus, alkoholista,-drogfüggő szülők, szétesett család, elhanyagoló nevelés) Elsősorban a fenti okok következtében biztonságérzet hiánya (ennek kompenzálása), függőség, kisebbrendűség érzete. Irodalom 1. Zsolnai A.-Kasik L. (Új Pedagógiai Szemle 2007. júl.-aug.) Az érzelmek szerepe a szociális kompetencia működésében Legfontosabb: - a pozitív szülő-gyermek kapcsolat Nevelésszociológia 2007. nov. 07.
az apa és anya szociális kompetenciája a szülők gazdag szociáliskapcsolat-rendszere a pozitív modellnyújtás elfogadó, támogató szülői attitűd 2. Szamosi J. (Alkalmazott pszichológia 2007/2.szám) Az elfogadás hiánya - amikor a végállomás az elmeosztály Korai anya-gyermek kapcsolat sérülése -> személyiségfejlődési zavar (krónikus skizofrénia, mániás depresszió, szorongásos kórképek) Terápia – transzakcioanalitikus önismeret (feltárás) - hypnorelaxációs kezelés (módosult tudatállapot) ->jobb féltekébe beíródott anyai minta felülírása, „újraszülősítés” – pozitív, támogató belső szülőkép létrehozása Nevelésszociológia 2007. nov. 07.