Kapcsolatok a szociálpolitika szintjei között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Advertisements

A történet helyből csalással indul, hiszen a politikusok arra kérnek felhatalmazást az emberektől, hogy az ő érdekeiket képviselhessék a parlamentben –
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Hiányzással kapcsolatos szabályok 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51. §
A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
Tömeges elbocsátások, segélyezési plafon KORÓZS LAJOS ELNÖKSÉGI TAG.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„Legyen jobb a gyermekeknek! Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység ellen Kun Zsuzsa MTA GYEP.
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Segélyezési rendszer átalakítása
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Mediátor képzés Kártérítés.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Fenntartók a 18 évre emelt tankötelezettségről Készítette: Bodacz-Nagy Boróka Budapest 2012.január 27.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Speciális gyermekvédelem
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
A gyerekszegénység elleni program esélyei válság idején Ferge Zsuzsa Országos konferencia A „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia helyzetéről.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Kapcsolatok a szociálpolitika szintjei között Szöllősi Gábor PhD egyetemi docens

Szintek és kapcsolatok A racionalitás típusa szerint Célracionális versus értékracionális szociálpolitika M. Weber - Célracionális cselekvés - racionálisan kiválasztott és mérlegelt céljainak sikeres eléréséhez eszköznek használja; Értékracionális cselekvés – a magatartás etikai, esztétikai, vallásos vagy bármi néven nevezendő ön-értékébe vetett hit határozza meg, a sikertől függetlenül

A társadalmi problémák konstruálása A valóság társadalmi konstruálása A társadalmi valóság nem a saját jogán létezik, hanem úgy, hogy az emberek alkotják és értelmezik a kommunikáció folyamata során. (Berger – Luckmann 1998). A társadalmi problémák elmélete A szociális probléma a társadalom valamely csoportjának az a tevékenysége, mellyel kifejezésre juttatja panaszait és követeléseit valamely feltételezett helyzettel kapcsolatban. (Spector és Kitsuse, 1973.) A társadalmi problémák definiálása Valamely társadalmi probléma jelentésének megalkotását úgy kell felfogni, mint egy játszmát, melyben az a cél, hogy meggyőzzük az embereket, hogy tegyenek valamit a problémával kapcsolatban. (D. Loseke)

Az értékek szerepe a szociálpolitikában szolidaritás értékek versus jogok a jóléti állam támogatottsága az ellátásra való jogosultság megítélésének szempontjai

a probléma-konstrukciók két típusa Dominánsan racionális: a tényekből következik - a helyzet ártalmassága, a beavatkozás szükségessége a megoldás jellege Dominánsan szimbolikus: az értékekből következik - a helyzet elítélendő volta

A munkakerülés és az iskolakerülés konstruálása Közcélú munkavégzés Segélyért munka vs. Segély helyett munka Iskoláztatási támogatás felfüggesztése Célracionális érvek Értékracionális érvek

Képviselői önálló indítvány Rendkívül fontos, hogy a családok érezhet ő támogatást kapjanak a gyermekek felneveléséhez, iskoláztatásához. Ugyanakkor az is össztársadalmi érdek, hogy az iskolás korú gyermekek maradéktalanul eleget tegyenek tankötelezettségüknek . A tanulmányok elhanyagolása, a gyakori, valós okkal nem igazolható hiányzások – amellett, hogy a gyermek személyes életperspektíváját is negatívan befolyásolják, – rombolják a társadalom morális értékrendjét is. A társadalom és az állam részér ől is megfogalmazódó elvárás, hogy a szülők eleget tegyenek gyermeknevelési kötelezettségeiknek, és a gyermekekre tekintettel juttatott támogatásokat az ő érdekükben használják fel A javaslat alapvető célja éppen ezért az, hogy az állam egyértelmű üzenetet fogalmazzon meg arról, hogy az iskolakerülés, az indokolatlan hiányzás tűrhetetlen magatartást jelent és a családi pótlék tekintetében is következményeket von maga után .

Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője szerint az első polgári kormány alatt hozott hasonló intézkedésnek is az volt az elsődleges célja, hogy az iskolába nem járó gyerekeket megvédjék a szülői felelőtlenségtől. Ha a gyerek nem teljesíti a tankötelezettséget, akkor a gyermekjóléti szolgálatok ettől függetlenül is fi gyelnek a veszélyeztetett gyerekekre, és súlyosabb esetekben kezdeményezhetik a védelembe vételüket. … Valóban problémát jelent a szociális törvény, a jövőben komplex megoldási javaslatokat dolgoznak ki, de egyelőre most nem ez van napirenden. – A módosítást mindenképpen meg kell lépni. Az érintett családok többségében a gyerekek a deviáns szülői magatartás miatt nem járnak iskolába – szögezi le. – Ne mondhassa egy szülő azt, azért nem jár a gyereke iskolába, mert nincs cipője. Akkor majd a családgondozó vesz neki a pótlékból – teszi hozzá. Magyarul: az új szabályozás a „felelőtlen” szülői magatartás felszámolására irányul.

Az MTA GyEP állásfoglalása A családi pótlék a gyermek felneveléséhez biztosított közösségi hozzájárulás, nem jutalmazás vagy büntetés eszköze. Az előterjesztés a probléma jellegétől független, a probléma csökkentésére nem alkalmas megoldás. Folytatja azt a gyakorlatot, amely a társadalom egyes csoportjainak büntetésével kívánja a társadalmi problémákat orvosolni Már a 2009-es, a családi pótlék 50%-nak természetben történő folyósítását lehetővé tevő törvénymódosítást megelőzően is jeleztük, hogy a családi pótlék természetben való juttatását a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyermekek jólétének és védelmének biztosítását szolgáló szakmai törekvésekkel, valamint a Legyen Jobb a Gyerekeknek Nemzeti Stratégia célkitűzéseivel egyaránt ellentétesnek tartjuk.

Önkormányzati kezdeményezés társadalmunk jobbá tétele érdekében A szociális segély legmagasabb összege és a minimálbér közötti különbség a munka kerülésére ösztönöz, óriási károkat okoz a munkaalapú társadalom elérésében. Ma már generációk nőnek fel úgy, hogy nem tudják, mi a munka, mi a becsületes, tisztességes munka. A segélyezés jelenlegi formáját haladéktalanul meg kell szüntetni, helyette más munkalehetőséget kell biztosítani az önkormányzatoknál, illetve az állami tulajdonú közhasznú társaságoknál. Olyan családoknak kell szociális támogatást nyújtani, akik erre valóban rászorulnak. Az évek óta nem dolgozó és munkát nem kereső, gyermekeit iskolába, kötelező óvodai foglalkozásra nem járató, az alapvető társadalmi szocializációhoz a legcsekélyebb együttműködést sem mutató egyéneknek nem!

Több generáció nőtt, nő fel úgy, hogy azt látja, nem kell dolgozni, nem kell iskolába járni, mégis megél a család. Egyre inkább jellemző az igénytelenség, az alulszocializáltság, az integrálódni nem akarás és nem tudás. A hangsúly a nem akaráson van. Egyetlen dolog, amit szívesen tesznek: a szociális és a gyermekjóléti ellátások felvétele, mindenáron történő igénybevétele. A jelenlegi jogi szabályozás (védelembe vétel, szabálysértési bírság, kiskorú veszélyeztetése), az iskolába, óvodába járás biztosítására nem éri el a kívánt eredményt, ösztönző hatása nincs. Az elzárással is büntethető szabálysértéseknél, visszaeső vagy többszörösen visszaeső elkövető esetében lehetővé kell tenni a gyorsított eljárás, valamint az elzárás azonnali alkalmazását.

A helytelen fogyasztás konstruálása Lásd: Iskoláztatási támogatás felfüggesztése Szociális kártya Conditional Cash Transfer (CCT) Célracionális érvek Értékracionális érvek

Szepessy Zsolt A becsületesen dolgozó emberek és vállalkozások adójából befolyt pénzekből kifizetett szociálissegélyek és egyéb juttatások sok esetben nem arra fordítódnak, amire az állam, illetve annak önkormányzatai eredetileg szánták. „A rendszert úgy kell kiépíteni, hogy kizárjon minden visszaélési lehetőséget, és csak olyan elfogadóhelyekkel szabad szerződést kötni, akik vállalják és garantálják, hogy körültekintően és nagy figyelemmel kísérik a szociáliskártyák használatát. Az elfogadóhelyeknek garantálni kell, hogy a szociális kártyával csak a törvényben meghatározott áruk és szolgáltatások vásárolhatók (pl.: általános élelmiszerek, ruházat, tanszerek, tisztító- és tisztálkodó szerek, gyógyszerek, valamint tüzelő, távfűtés, víz, gáz, villany, és lakbér, lakáshitel törlesztés, stb.)” – hangsúlyozta a polgármester.

A szociális segélyeket és egyéb pénzbeli juttatásokat igénybevevő emberek egy része a kapott segélyt alkoholra, cigarettára, kávéra, illetve egyéb, szükségtelenen élvezeti cikkekre költi. Ezek a támogatások sok esetben a felelőtlen, a jövőre gondolni nem tudó szülők miatt nem jutnak el a gyermekekhez. Az államtól kapott támogatások és juttatások egy igen jelentős része uzsorával foglalkozó jól szervezet bűnözői csoportokhoz kerül, ezáltal jelentős anyagi és politikai befolyáshoz juttatva őket, aminek már nagyon súlyos nemzetbiztonsági kockázata is van. Szintén országos jelenség, hogy a segélyek és juttatások jelentős részét alkoholra, cigarettára költik. 2. A magyar államot százmilliárdos nagyságrendű kár éri azáltal, hogy a segélyek és egyéb juttatások jelentős része a szürke-, illetve feketegazdaságon keresztül bizonyos bűnözői körökhöz kerül, akik kivonják magukat az adófizetési kötelezettség alól, s egyre jobban megerősödve, egyre több bűncselekményt követnek el. 3. A magyar államot és az önkormányzatokat jelentős kár éri akkor is, amikor a felelőtlenül elköltött segélyeket és juttatásokat újból pótolniuk kell, hiszen egy gyermek nem nélkülözhet, továbbá nem szenvedhet, és nem éhezhet azért, mert felelőtlen szüleik az államtól kapott pénzt nem rájuk költik.

Társaság a szabadságjogokért Az iskolai hiányzások problémájának kezelése látványos, a társadalomban erősen jelenlevő előítéletességre alapozó szankcionáló jellegű lépések helyett egyidejűleg pedagógiai, gyermekvédelmi, szociális, szakmaközi és fókuszált, komplex eszközöket igényelne, ami alapos jogszabály-előkészítő munkát feltételez. Ehelyett a jelenlegi törvénytervezet nem tesz mást, mint kiszolgálja az elmúlt években hangsúlyosan teret nyerő társadalmi közvélekedéseket, amelyeknek egyik erős eleme az a vélt meggyőződés, hogy az iskolából sokat hiányzó gyermekek családjai jellemzően szegények, a szegények pedig érdemtelenek a társadalmi segítségre, nem tudják a részükre nyújtott pénzbeli ellátásokat megfelelően felhasználni és felelőtlenek gyermekeikkel szemben. E vélekedésnek a jogalkotás oldaláról való alátámasztása, megerősítése szankcionáló jellege miatt tovább gyengíti a társadalmi kohézió, szolidaritás szálait!

Krémer Balázs: Érvek a szociális kártya ellen Gazdasági érvek: 1.    A kártya költséges. 2.    Piactorzító hatások 3.    Korrupciós hatások 4.    Másodlagos piacok Szociális érvek: 5.    A terméklista összeállíthatatlansága 6.     A terméklista önkényessége a korrupció további melegágya: 7.    Stigmatizáló, megbélyegző hatások 8.    Irreális követelmények 9.    A hatalmi felelőtlenség 10.    Kirekesztés:. Jogi és erkölcsi érvek: 11.    Szabadságkorlátozás – csak a törvények által 12.    Szociális igazságosság 13.    Közbeszerzés: Közpolitikai érvek: 14.    Társadalmi integráció és a szegénység elleni küzdelem 15.    Nevezzük nevén: a javaslat célja csupán annyi, hogy a lenézett és megvetett segélyből élő népesség elleni indulatok, gyűlöleteknek és regulázási törekvések iránti lakossági igényeknek akár jelentős ráfordítások árán is megfeleljen.

Körics Euroconsulting Magyarországon egy 2.000 fős, vagy annál kisebb település lakói ismerik egymást – ha nem is közvetlenül -, így pontosan tudják, ki az, aki rászorul, és ki az, aki a törvényi kiskapukat használja ki. Ha a jogosulatlanul igénybe vett ellátások aránya átlép egy bizonyos szintet, az a közösségben irreverzibilis folyamatokat indít be. A településvezetők elmondása szerint általános jelenség, hogy a segélyezettek egy része nem gyermekeire, hanem saját – általában élvezeti – szükségleteire fordítja az ilyen jogcímen megkapott összeget. Időzített bombaként ketyeg az az évi 100 milliárd forintra becsült összeg is, amely a mélyszegénységben élőktől az uzsorakölcsönöket folyósító bűnözői szervezetekhez vándorol.

Szimbolikus szociálpolitika A szociálpolitika néhány megnevezése: welfare, workfare, fiscal welfare A politika egyik típusának megnevezése: szimbolikus politika A szimbolikus szociálpolitika (symbolic welfare) olyan politika, amely az adott társadalomban szociálpolitikai problémaként (is) megfogalmazódó helyzetek kezelésére, szociálpolitikai célokat (is) deklarálva olyan megoldásokat alkalmaz, melyek megalkotásában és legitimálásában nem a célracionális, hanem az értékracionális szempontoknak van domináns szerepe