SZAKMAI INFORMÁCIÓS NAP A TANÍTÁSI GYAKORLATOKRÓL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Fejlesztő célú szaktanácsadás
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A pedagógusminősítési rendszer
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Agria Media Eger, október
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A kísérőszeminárium funkciója a tanárképzésben
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A portfólió - óvodai szakterület
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
főosztályvezető-helyettes
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

SZAKMAI INFORMÁCIÓS NAP A TANÍTÁSI GYAKORLATOKRÓL TÁMOP 4.1.2-08/1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése SZAKMAI INFORMÁCIÓS NAP A TANÍTÁSI GYAKORLATOKRÓL Pécs 2011. október 13. Az egyéni összefüggő tanítási gyakorlat során használatos dokumentumok Dombiné Borsos Margit PTE 1. Számú Gyakorló Általános Iskola

Az egyéni (összefüggő) szakmai gyakorlat legfőbb célja a hatékony tanulás szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek elsajátítása munkahely világával való ismerkedés alkalmazható „pedagógia tudás” megszerzése

„Pedagógiai tudás” A verbalizált vagy explicit tudás: kifejezhető szavakkal a birtoklójátol függetleníthető tartalma van számtalan módon megosztható A rejtőzködő/rejtett (tacit) tudás: nehezen vagy egyáltalán nem fejezhető ki szavakkal jelenlétéről a segítségével megvalósított cselekvéseken keresztül szerzünk tudomást alapvetően személyekhez kötött részben az egyén explicit tudására, részben tapasztalataira, értékrendjére, érzületeire épül nem osztható meg könnyen, illetve megosztásának módja gyakran rejtve marad

A mentor segítő és értékelő tevékenységének területei A szaktárgyi tanítás (tudatosítania kell azt is, hogy milyen elmélet rejlik az alkalmazott módszerek mögött) A szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismertetése A tanárjelölt munkahelyi tájékozódásának, beilleszkedésének elősegítése

Cél: a tanárjelölt pedagógus kompetenciáinak fejlesztése A tanuló személyiségének fejlesztése Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése 3. A pedagógiai folyamat tervezése 4. A szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése 5. Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztése 6. A tanulási folyamat szervezése és irányítása 7. a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása 8. szakmai együttműködés és kommunikáció 9. szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés

A mentor támogató, irányító és értékelő tevékenységét segítő dokumentumok Tanulmányi és vizsgaszabályzat: http://www.pte.hu/files/tiny_mce/File/szabalyzatok/5mell-tvsz20110623.pdf Szakmai gyakorlat a tanári mesterképzésben http://mesterkepzes.pte.hu/files/tiny_mce/File/szakgyak_tajekoztato_2011.pdf

Az értékelőlap - részlet az intézmény valamennyi tevékenységterületéhez kapcsolódó hospitálás, és annak dokumentálása, elemzése, részérdemjegy: ……………………………… az első szakképzettséghez kapcsolt tanítási/tanulássegítési feladatok elvégzése, dokumentálása, (ön)reflektív elemzése, a második szakképzettséghez kapcsolt tanítási/tanulássegítési feladatok elvégzése, dokumentálása, elemzése. a tanítási órán kívüli iskolai feladatok ellátása, dokumentálása, (ön)reflektív elemzése, a kísérő szemináriumok feladatainak teljesítése. Az értékelő lap a Pécsi Tudományegyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának 11. számú, tanárképzési melléklete, valamint a kari honlapokon közzétett – a PKK 24/2009. (XI. 17.) számú határozatával elfogadott – Szakmai gyakorlatok a tanári mesterképzésben című tájékoztató alapján készült.

Segédanyagok Előzetes várakozások, belépő nézetek feltárását segítő kérdéssor - hallgatóknak Tanulmányi napló - hallgatóknak Tevékenységtükör Óraelemzési szempontsorok Portfolió tervező és ellenőrző táblázat Tervező mátrix (kompetenciákhoz kapcsolható tanulási eredmények) Kooperatív órák tervezésére, megfigyelésére alkalmas foglalkozástervező Szakmai önismereti/önreflexiót segítő kérdéssor a mentor számára

Előzetes várakozások, belépő nézetek feltárása Milyen hatások következtében választotta a tanári pályát? Milyen élmények, tapasztalatok erősítették vagy bizonytalanították el az eddigi tanulmányai során? Milyen pozitív várakozásai vannak ? Vannak-e félelmei? Mit vár el mentortanárától? Mire számít a tanulók részéről? Van-e határozott terve arról, hogy a pedagógus mesterséghez kapcsolódó elméleti ismeretei, tapasztalatain alapuló elképzelései, nézetei közül melyeket akarja majd kipróbálni a gyakorlat során? Milyen benyomásokat gyűjtött az iskoláról az első napon?

Tanulmányi napló

Tanulmányi napló Időpont Tervezett feladatok Célok, várható eredmények Elvégzett feladatok A teljesítés produktumai Felhasznált irodalom/eszközök/módszerek Hallgató reflexiója Fejlesztett tanári kompetenciák + Mentor reflexiója

Tevékenységtükör

Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése feladat tevékenység indikátor Az intézmény működését meghatározó legfontosabb jogszabályi háttér megismerése Megismerendő dokumentumok: Közoktatási törvény; iskolák működéséről szóló miniszteri rendelet, az intézmény alapító okirata A pedagógus és a tantestület jogszabályokban meghatározott kötelességeinek, jogainak ábrázolása valamilyen grafikai szervező segítségével (pl. fürtábra)

Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése feladat tevékenység indikátor Az iskola pedagógiai programjának megismerése Tanulmányozni az alábbi dokumentumokat: Pedagógiai program (helyi tanterv, nevelési terv) Valamelyik dokumentum tantestületi ismertségének vizsgálata interjú módszerrel

A tanárjelölt szaktárgyi tanítása feladat tevékenység indikátor A szaktárgyi oktatómunkát segítő pedagógiai tevékenységek és szolgáltatások rendszerének megismerése. feladatlapok szerkesztése szemléltető anyagok gyűjtése linkgyűjtemény készítése gyakoroltató memóriakártyák, szó- és fogalomkártyák, számkártyák, csoportbontási technikákhoz eszközök, bábok (ujj, kesztyű, fakanál, sík) egyéb az elkészített eszközök egy példánya az eszközök felhasználásáról készített fénykép reflektív feljegyzés a saját készítésű eszközök alkalmazásáról

A szaktárgy tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek feladat tevékenység indikátor Iskolai rendezvényen való részvétel, közreműködés a szervezésben Egy iskolai ünnepély lebonyolításának segítése Forgatókönyv készítése egy ünnepélyről feladatokkal, felelősökkel

Tervező mátrix

Tervező mátrix Mely pedagógusi kompetenciák szorulnak fejlesztésre? Mit kell a hallgatónak elérnie, és hogyan kell bebizonyítania, hogy az adott tudástartalmakat birtokolja? Milyen utat, módot, lehetőséget ajánl a tanulási eredmények elérése érdekében a mentor, és hogyan értékeli azokat?

Óraelemzési szempontsorok Komplex önelemzési szempontrendszer Általános óraelemzési szempontok Az óralátogatás általános szempontrendszere Általános óraelemzést segítő szempontok kérdések formájában Részletes óraelemzést segítő szempontok

Hospitálási napló 1. Az óra történései Ami tetszett Amit másképp csinálnék

Hospitálási napló 2. A tanulók/tanulócsoportok megfigyelése (rövid történetek, folyamatos feljegyzés, gyakoriság, stb.) A tanítás-tanulás folyamatára irányuló megfigyelések feljegyzései

Tervező/ellenőrző lap portfolióhoz

Tervező/ellenőrző lap portfolióhoz - Dokumentumtípusok Megfigyelések rögzített változata (tanuló, óra, tanár) Szakcikk tartalmi kivonata – reflexióval Tanulók értékelése (teszt, tanulói portfolió, stb.) Esettanulmány Tanulásszervezési felfogás – szakirodalmi beágyazottsággal IKT-használat Kooperatív óra speciális terve, összegzése A tanárjelölt kapott értékelési dokumentumai Hospitálások dokumentumai Pedagógiai napló Óravázlatok Egyéni fejlesztési terv Kérdőív – kérdőív feldolgozása Dokumentumelemzés FIT-jelentés intézményi hasznosítása

Egyéb segédanyagok Kooperatív órák tervezésére, megfigyelésére alkalmas sablon

Szakmai önismereti/önreflexió

Jó egészséget és sok sikert kívánok mentori tevékenységükhöz! Ha kérdésük volna: dombine.greti@pte.hu