MOTIVÁCIÓ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
A pontos idő: 14:2714:2714:2714:2714:27 ORHIDEÁK ORHIDEÁK Zene: Autumn Rose Kattints.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A pozitív pszichológia
Az életminőség kutatás jelentősége a globalizálódó társadalomban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A boldogság mint mellékhatás
A személyiség motivációs egységei
Motiváció.
Környezetpszichológia III.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A motiváció.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Fenomenológiai megközelítés
A harmadik erő elméletei
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Nyolcadik előadás.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A motiváció.
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
CARL ROGERS
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A lelki egészség védelme az iskolában
Mindennapi veszteségeink
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport Az üzleti gondolkodó tudománya február 25.
A pontos idő: 18:58.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A harmadik erő elméletei
A fenomenológiai perspektíva a személyiséglélektanban
Az önismeret fontossága a szenvedélybetegek gyógyítása területén
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Fenomenológiai megközelítés
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

MOTIVÁCIÓ

A MOTIVÁCIÓ ALAPFOGALMAI; SZÜKSÉGLET (hiányállapot) DRIVE (pszichés hajtóerő) HOMEOSZTÁZIS ÉRZELEM VÁGY, KÍVÁNSÁG (tapasztalat alapján)

HOMEOSZTÁZIS; BERNARD (1859) sókoncentráció állandósága CANNON (1932) homeosztázisnak nevezi egyre tágabb körben értelmezhető.

Elsődleges hajtóerők azok, amelyeknek az egészség, ill Elsődleges hajtóerők azok, amelyeknek az egészség, ill. súlyosabb esetben az élet fennmaradása szempontjából feltétlenül érvényesülni kell: éhség, szomjúság, salakanyag ürítés, pihenés (alvás), szexualitás(?), utódápolás, általános aktivitás.

Az általános aktivitás drive értelmezése: Két alapvető fajtája van: motilitás (mozgás, mint létezési mód) intellektuális (a kíváncsiság, mint létezési mód) Izolációs kísérletek.

Homeosztatikus értelmezés: Az arousal optimumának a szükséglete! drive redukciós hipotézis drive indukciós hipotézis Kétféle kíváncsiság; specifikus diverzív

A motívumtanulás formái: Az elsődleges módosulásai révén. Szerveződés hierarchizálódás révén, akár jellegváltozás is lehet. Szociális közvetítés révén. (főleg az érzelmek)

Önmegvalósítás. Státusz, presztizs Szeretet Biztonság Létfenntartás Maslow, 1956. A szükségletek hierarchiája.

Kétféle cselekvés, kétféle motiváció: Eszközjellegű, instrumentális, külső cél érdekében – extrinsic jellegű Céljellegű,, önmagáért a cselekvés sikeréért, önjutalmazó –intrinsic jellegű.

White (1959): „Azt a késztetést, amely az egyénből fakad és a külső környezet megváltoztatására irányul, tekintsük önálló motívumnak és nevezzük „kompetencia késztetésnek!” Kiváltó helyzete a feladathelyzet. „ Nem azért ugrunk, hogy akadályokat küzdjünk le, hanem azért állítunk akadályokat, hogy ugorhassunk!”

A kompetencia késztetésből fakadó (intrisic), de külső szociális értékelést is bevonó cselekvés mögött az összetettebb teljesítménykésztetést értelmezzük. Alapvető feltétel az „ego-involvált” helyzet. A siker, a kudarc jellegzetességei. Ügyességi helyzet, véletlen helyzet. Sikerorientáció, kudarckerülés. Igényszint és teljesítménymotiváció a szemináriumon! Ha kérik…..

Az optimális élmény; a flow A tökéletes, optimális vagy áramlat (flow) élmény Csíkszentmihályi (1997) “flow” elmélete szerint, személyiségünk kiteljesedésének és képességeink fejlesztésének egyik központi mozgatója. A modell szerint az optimális élmény az aktuálisan zajló cselekvésbe való teljes bevonódás vagy az abban való feloldódás. Flow-élményt tehát akkor élünk át, amikor szárnyal a lelkünk.

Áramlat/flow Feladatok KÉPESSÉG Az élmény minősége a feladatok és a képesség függvényében. Áramlat/flow magas Arousal Szorongás Feladatok Aggódás Kontroll Apátia Relaxáció Unalom alacsony alacsony KÉPESSÉG magas

Szorongás Követelmény Optimális zóna Unalom Kompetencia

Flow-ban nem az okoz optimális élményt amit csinálunk, hanem az ahogy csináljuk, a flow az út pozitív élménye nem a célba érés mámora. Flow-ban nem fogyasztunk, nincs érzékiség, a flow-ban pszichológiai tőkét termelünk, pszichológiai erőforrásokat raktározunk a jövőre A flow mámora a pszichológiai növekedés pillanatainak megélése

A figyelem a flow centrális eleme Flow-élmény a fejlődés mozgatója Csikszentmihályi (1975/2000) szerint a flow-képes személyiség hajlamos élvezni az életet vagy "általánosságban sokkal inkább önmagukért végzi a dolgokat, nem pedig valamilyen későbbi, külső cél elérésének reményében" A flow-képesség hatása az önértékelésre és az egészségi állapotra A pszichológiai immunitás és a flow élményekre való képesség összefüggése A Flow Kérdőív (Oláh A. 2005) A Flow Kérdőív alkalmazási lehetőségei iskolai kutatásokban