A tárgyalás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Értékpapír piaci műveletek
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A szponzorálás.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Szervezetfejlesztési Program
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Japán és amerikai üzleti partnerrel
Társismeret.
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Konfliktus és kooperáció
Minőségmenedzsment alapelvek
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Képességszintek.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nemzetközi tárgyalási technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
Konfliktus és konfliktuskezelés
Családi vállalkozás.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Egyéni döntések a szervezetben
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
A döntés Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel
Titokzatos vásárlók.
AZ ÁRUK ELADÓTÉRI ELHELYEZÉSÉNEK SZEMPONTJAI ÉS SZABÁLYAI.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Konfliktuskezelés - mediációval
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Bauer András - Berács József:
Személyes eladás Személyes eladáson az eladó személyes, aktív közreműködésével kialakuló üzletkötést és az ahhoz kapcsolódó folyamatot értjük. Jelentősége.
JÖVŐKÉPEK, SZCENÁRIÓK GYAKORLAT KULCSSZAVAK: COACH, COACHEE, COACHING, COACH KÉPZÉS Saját jövőkép készítése, átalakítása és átkeretezése Magyar Coachszövetség.
Kockázat, probléma, változás és dokumentumkezelés Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Minőség menedzsment 6.előadás
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
8. Az eladásösztönzés.
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Alapsokaság (populáció)
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
A reklám centruma.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A tárgyalási folyamat szakaszai. I. Előkészítés 1. Tervezés – átgondolás  a problémák, szükségletek tisztázása, az érdekek meghatározása – azaz, miért.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Az üzletek operatív működtetése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Előadás másolata:

A tárgyalás

„A tárgyalás kétirányú kommunikáció, amelynek az a rendeltetése, hogy egyezségre jussunk másokkal azonos és eltérő érdekeinket illetően.”(Fischer,Ury,1997)

A tárgyalás elméleti megközelítései

A tárgyalás, mint racionális döntés A racionális tárgyalás azt jelenti, hogy saját érdekeink érvényesítése érdekében a legjobb döntést hozzuk meg, tehát az ettől való bármilyen eltérő hátrányos a számunkra.

De! Létezik-e racionális döntés?

Milyen tényezők befolyásolják döntéseinket? Kiszámítható, hogy hol az a pont, ahol már nem jelent előnyt az egyezség számomra Ahhoz, hogy ezt tudjam, a tárgyalás során felmerülő összes szempontot meg kell vizsgálnom a saját és a tárgyalópartner nézőpontjából is. Az elégedettség érzésének elérése is fontos számomra

Pl.: az árképzési stratégiámat befolyásoló tényezők a következők lehetnek: Az árpolitikai céljaim Mekkora a kereslet a termékeim iránt Mekkorák a költségeim A versenytársaim árai

A megegyezési tartomány Mindkét fél számára adott az az ártartomány, amelyen belül az üzlet megkötésére hajlandó. Ezen belül zajlik az alku Ez azonban nagyban függ a körülményektől is Pl.: sivatagban a víz ára Pl.: háborúban a kenyér, szappan ára…stb.

Az elégedettség érzése nő abban az üzletfélben,aki minél közelebb kerül a megegyezési tartomány számára kedvező szélső értékéhez Eladó minimum ára Vevő maximális ára Végső megállapodás Eladó nyeresége Vevő nyeresége

A kutatások szerint soha nem a racionálisan elvárhatónak megfelelően döntünk, hanem következetes torzításokat követünk el. Ezeket a döntésleegyszerűsítő lépéseket nevezik „heurisztikáknak”.

A heurisztikák ( torzítások) A memóriánkból könnyen előhívható eseményeket gyakoribbnak is hisszük, és emiatt valószínűségüket túlbecsüljük. Az elsőként kapott információkat nagyobb súllyal vesszük figyelembe és a később kapott információkat az első információhoz viszonyítva értékeljük.

Valamilyen megfigyelt jelenségből próbálunk következtetni a jelenség okára. Pl.: a tárgyalópartner külső jegyei alapján következtetünk arra, hogy igazat mond, avagy sem Pl.: felvételi interjúnál

A jövőre vonatkozó elvárásaink is a tárgyalási folyamat részévé válnak Pl.: az jó, hogy olcsón jutok hozzá egy kínai termékhez, de vajon a termékszállítás folyamatosan tudja-e biztosítani a megfelelő minőséget?! Inkább veszek megbízható, de drágább magyar minőséget?

A kockázatvállalás szintje Egy eladó inkább kockázat kerülő magatartást tanúsít, mert ő pénzt kap a folyamat során A vevő inkább kockázatvállaló helyzetben van, mert ő pénzt ad ki Ezért a vevők inkább nyerő pozícióban vannak!!! (ezért az eladóknak vásárlási ösztönzőket kell használni - engedmények, akciók, plusz szolgáltatások)

A nyereség – veszteség megítélésének vonatkozási pontjai Pl.: órát veszünk → egyik boltban 4000Ft → míg a másikban 2000Ft = nyereség:2000Ft. TV-t veszünk egyik→ boltban 100.000 → míg másikban 98.000Ft = nyereség lenne:2000Ft – mégis átmegyünk érte? Itt a vonatkoztatási pont: a termék ára, nem pedig a nyereség Így a hibás vonatkoztatási pontok egy tárgyalás során helytelen következtetésekre vezethetnek!

Érzelmi hatások szerepe a tárgyalás során

A pozitív hangulatú tárgyaló felek inkább együttműködő stratégiát választanak, és a kölcsönös előnyöket hangsúlyozzák.

A jókedvű személyek nagyobb valószínűséggel készítenek terveket, valamint kedvező elvárást alakítanak ki a bekövetkező tárgyalással kapcsolatosan.

A negatív érzelmi állapotú (pl A negatív érzelmi állapotú (pl.: dühös) tárgyaló felek kevésbé nyitottak a partner álláspontjára, önmagukra koncentrálnak. Alacsonyabb közös nyereségre törekszenek és hamarabb adnak ultimátumot a másik félnek.

A gyakorisági torzítás a tárgyalás során Azok az információk, amelyekkel gyakran találkozunk, ismerősek lesznek, feltűnőbbek,hitelesebbek és nagyobb hatásúak.( erre építenek a reklámok is)

A kérések teljesítésének szempontjai A pozitív hangulatú személyek szívesebben teljesítik a kéréseket(akár udvariasak,akár nem)

A blöff A kiismerhetetlenség egyik eszköze a blöff. A blöff olyan félrevezető viselkedés, amikor nem hangzik el valótlan állítás,csak éppen azt használjuk ki, hogy a partnerünk a viselkedésünk alapján helytelen következtetésre jut. A blöff hétköznapjaink része, az üzleti élet elképzelhetetlen nélküle. (pl.: imázs)

A konfliktus A szemben álló felek kapcsolata nagymértékben meghatározhatja, hogy kezelhető-e az adott konfliktus. Ez meghatározóbb szempont lehet, mint a témaszint. A tárgyalásos rendezés esetén a jó személyes kapcsolat kritikus és nem kritikus téma esetén is megkönnyíti a megállapodás megkötését.

Ha a felek jó kapcsolatban vannak, kritikus téma esetében a tények az elsődlegesek, nem a pozíciók, a problémamegoldó tárgyalásmód a jellemző ( nyerő-nyerő helyzet) a partnerek elfogadják és megértik a célok és érdekek különbözőségét.

A rossz kapcsolat hatására kisebb érdekkülönbségek is problémákat okozhatnak, a könnyen megoldhatónak tűnő kérdések is eszkalálódhatnak az álláspontok megmerevedése miatt. Ha problematikus a személyes szint, hiányzik például a bizalom, a különbségek áthidalhatatlannak tűnnek, a felek gyakran szélsőséges pozícióba sodródnak, és ott megrekednek.

Thomas és Killman konfliktusmodellje Önérvényesítés szintje vagyis mennyire számítanak csak az én érdekeim Együttműködés Versengés Kompromisszum Elkerülés Alkalmazkodás Kooperáció nagysága, azaz mennyire nézem a másik fél érdekeit

A különböző tárgyalási stratégiák Elkerülő: az ilyen tárgyalófél nem ad önálló javaslatokat, passzívan viselkedik,a partnere ajánlatait igyekszik elhárítani. Létrejöhet egyezség, de a helyzet összes előnyéhez nem jutnak hozzá a tárgyalók.

Alkalmazkodó: a saját céljainkat alárendeljük a másikénak, ez hosszú távú üzleti kapcsolat esetén megengedhető a személyes szint erősítése érdekében, viszont így nem érjük el a téma szintjén a számunkra legelőnyösebb megállapodást.

Versengő: rövid távú kapcsolat esetén megengedhető és megtérülhet, veszélye azonban, hogy kemény alkukat eredményez, osztozkodó helyzetbe kerülhetünk, és a kezdő ajánlatnál jobbat nem érhetünk el, sőt még a tárgyalás is lehetetlenné válhat.(Pl.: Emil b. lakás eladása)

Együttműködő vagy problémamegoldó: A felek olyan szituációt próbálnak teremteni, ahol a legkisebb a szembenállás, kreativitás jellemző rá, a célokat nem egymást kizáró módon próbálják kezelni, a partner célja is fontos.

Az együttműködő tárgyalási módszer akkor lehet eredményes, ha a partner beállítódása hasonló. Minél hosszabb távú kapcsolatra törekszünk, annál fontosabbá válik ez a fajta tárgyalási stratégia. Pl.: ügyfél megtartás, Rover Car esete

Pl.:Rover Car Átlagban 3 évente cserélnek autót a hűséges vevők, az elsőt 30 évesen , az utolsót 60 évesen veszik Cél: a vásárlói hűség növelése volt Egy ügyfél elvesztése: 90.000 Fontot jelent a vásárlásban, 2.700 Fontot a szervizben GB-ben a Rover hűséges vevők kb.: 56% A márkahűség 1%-os növelése: 200millió Font növekedést eredményezett

Kompromisszum: a saját érdekek csak a másik érdekeinek korlátozásával érvényesíthetők, kölcsönös engedményeket adnak, így viszont nem érhető el a legoptimálisabb eredmény.

A tárgyalási folyamat szakaszai

A Barlai féle 8 fázisú modell (1992) Előkészület: 1.tervezés, átgondolás 2.ráhangolódás Interakció: 3. légkörteremtés 4. bizalomkeltés, szükségletfelmérés 5. aktív ráhatás, motiválás 6. elfogadás(döntés, megegyezés) 7. lezárás, befejezés Utógondozás: 8. értékelés, státuszelemzés

Az előkészület első fázisa: a tervezés, átgondolás Információ gyűjtés (STEP elemzés, magáról a partnerről, stb.) A tárgyalási célok meghatározása A tárgyalási folyamat megtervezése A saját álláspontunkat támogató adatok rendezése Az érvek kidolgozása A tárgyalás során előforduló helyzetek előre moderálása( Oakwood módszere) A prezentáció eszközeinek kiválasztása

Az előkészület második fázisa: a ráhangolás Lépései: Lazítás Pozitív beállítódás Koncentrálás Helyszín felmérése Előzetes benyomások értékelése(ha van)

A pozitív beállítódás az önértékelés magas szintjét eredményezi, amely magasabb személyes elvárásokhoz és nagyobb eredményekhez vezet

A tudatosan irányított gondolatok elősegítik, hogy ne a tétre koncentráljunk, hanem a különböző megoldási lehetőségekre.

A légkörteremtés fázisa Lépései: Első benyomások szerzése Köszönés, bemutatkozás Megjelenés Semleges témaválasztás Pozitív kapcsolat kiépítése

A légkörteremtés fázisa A kommunikációs egymásra hangolódás időszaka ez, a testbeszédnek és az illemtannak fontos szerep jut. Ilyenkor alakítjuk ki, vagy mélyítjük el a kapcsolati szintet

Gyakorlott tárgyalók nagy hangsúlyt fektetnek a jó légkör kialakítására, mert a későbbi egyezkedési szakaszban komoly jelentőséggel bírhat.

Ha jó benyomást sikerül kialakítunk magunkról, akkor ez ráépül a cég és termékeink imázsára. Ez pedig hatékonyan működik a partner ellenállásának felszámolásában.

A szükségletfelmérés fázisa Nevezzük igényfeltárásnak is A partner igényeit, szükségleteit felmérjük, feltárjuk Kérdezéstechnika Értő figyelem módszere

Az aktív ráhatás, motiválás fázisa A meggyőzés fázisa Érvelések, haszonérvelés Létrejönnek a kölcsönös ajánlatok, és felvázoljuk a lehetséges egyezség körvonalait

Az elfogadás (döntés, megegyezés) fázisa Összefoglaljuk a megállapodás szerteágazó feltételeit A döntést ebben a szakaszban hozzuk meg Ha nem érett meg a döntés, akkor „fellazításként” új érvet, egy másik választási lehetőséget,újabb feltételt adhatunk A megállapodás írásos elkészítése

A lezárás, befejezés fázisa A viselkedés ismét formálissá válik A feszültségi és figyelmi szint is csökken Előtérbe kerül újra a kapcsolati szint, Jó hangulatban,kedvező benyomással akarunk búcsúzni Érzékeltetnünk kell, hogy a búcsúzással még nem szűnik meg a kapcsolat

Utógondozás: értékelés, státuszelemzés fázisa A tárgyaláson szerzett adatok írásos rögzítése A tárgyalás menetének elemzése A tárgyalás eredményeinek elemzése Az elért helyzet megítélése Felkészülés a következő tárgyalásra

A tárgyalás során két fő módon haladhatunk: laterális és vertikális rendszerben(Scott,1988) Laterális megközelítésben: a téma egészét tárgyaljuk, egyre jobban belemegyünk a részletekbe Vertikális megközelítésben:a tárgyalást több résztémára bontjuk,egyenként mélyítjük el, és ha valamilyen eredményt elértünk, akkor áttérünk a következőre.