A felsőoktatási törvény módosítása alapján Bazsa György a MAB elnöke www.mab.hu MRK plénum – Budapest 2009. február 24. A MAB feladatai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
A magyar felsőoktatási akkreditációs helyzete, tervek Bazsa György, a MAB elnöke Felsőoktatási és Tudományos Tanács Mezőkövesd, június 16.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Tempus Információs Nap december 8. Rozsnyai Krisztina és Muhariné Szabó Szilvia 1 TEMPUS Információs nap december 8. A MAB nemzetközi közös.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Új eszköz a tényeken alapuló oktatáspolitikában - AVIR Központi Adattár működése február 24.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Sándorné dr. Kriszt Éva rektor Budapesti Gazdasági Főiskola.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke MRK plénum Budapest, november 9.
LB felkészítő: március
Magyar Rektori Konferencia Debrecen, június A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség? Bazsa György, az FTT elnöke.
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
A MAB szerepe a magyar felsőoktatásban Bazsa György a MAB elnöke Magyar Pedagógiai Társaság Felsőoktatási szakosztálya Budapest, január.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
László Gyula1 Szakmai gyakorlat Szakdolgozat Záróvizsga Tájékoztató a BA III.-IV. évfolyamnak.
Dr. Mészáros Gábor november 17. Közös képzések a hazai jogszabályi környezetben Dr. Mészáros Gábor november 17. Magyar Ekvivalencia és Információs.
1 KÖNYVTÁROSOK NAPJA augusztus 31. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
Minek a minősége? Kérdések és válaszok Bazsa György, a MAB elnöke Nyugat-magyarországi Egyetem Minőségbiztosítási munkaértekezlete Győr, december.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
Központi és az intézményi vezetői információs rendszerek kapcsolata Csulyák Gábor Informatikai Igazgató Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási.
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Polónyi István A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány jellemzője
A verseny a magyar felsőoktatásban: mennyiség és/vagy minőség?
Előadás másolata:

a felsőoktatási törvény módosítása alapján Bazsa György a MAB elnöke MRK plénum – Budapest február 24. A MAB feladatai

A törvénymódosítás MAB-ot érintő elemei 1.„Akkreditált” külföldi FOI szakja indítható magyar FOI megállapodás alapján MAB akkreditáció nélkül (program, humán erőforrás és infrastruktúra?). → ez kiskapu vagy nagykapu lesz? [Január 10: már csiripelt az első fecske] 2.Az összeférhetetlenséget gondosan biztosítani kell a MAB értékelési eljárásában → megvan, de erősítjük. 3.Az elfogadott szakértői vélemények nyilvánosságát biztosítani kell → ez a gyakorlatunk, sőt! 4. A módosítás deklarálja a miniszter lehetőségét a MAB-étől eltérő döntés meghozatalára → az indoklás a MAB számára szükséges, mert tanulságos 5.A MAB SZMSZ-ét március 31-ig átalakítjuk.

1. Nem kell a MAB szakértői véleménye, ha az Európai Gazdasági Térség 29 államában akkreditált, vagy az adott állam által a felsőoktatási rendszerébe tartozónak elismert alap-, mester- illetve azzal egyen- értékű [?]– közös képzésnek nem minősülő – osztott képzés indításakor, ha a képzés megszervezésében az érintett – külföldi és magyar – FOI-k megállapodtak, és a külföldi FOI vállalja a magyar FOI által folytatott kép - zésre tekintettel a külföldi oklevél kiállítását; Ilye smik most is folynak, a MAB hol támogatta, hol nem, hol nem is tud(ott) róla. [Az OH válaszára várunk.] Az OH honlapján 16 EGT + 6 OECD országbeli inté z mény olvasható – de csak külföldi címekkel. A évi Felvételi tájékoztatóban 6 külföldi intéz- mény hirdet felvételt itthoni képzésre.

Nem kell a MAB szakértői véleménye, ha az OECD 30 tagállamban [pl. USA, Ausztrália, Törökország, Japán, Svájc] akkreditált, vagy az adott állam által a felső- oktatási rendszerébe tartozónak már elismert alap-, mester- és doktori, illetve azzal egyenértékű [?] magyarországi képzés indításakor a magyarországi intézményi akkreditációval rendelkező magyar FOI kérelmére a regisztrációs központ dönt a magyarországi képzés indításának engedélyezéséről. A törvény megköveteli a hazai intézményi akkreditációt az alap-, mester- és doktori képzés ilyen indításához. Mester- és doktori képzés csak olyan intézményben indítható, ahol az akkreditáció (így az alapító okirat, Ftv. 16.§) ezeket is tartalmazza, értelemszerűen képzési területre, illetve tudományágra konkretizálva. (Nem képzelhető el, hogy pl. műszaki alapképzésre akkreditált intézmény orvostudományi doktori képzésre is vállalkozhasson – és viszont.

A MAB, a minőség biztosítása és a leendő hallgatók érdekében, a magyar felsőoktatási intézmény kérésére kész akkreditálni az ilyen típusú programokat [Ftv § (1) f) „a felsőoktatási intézmény megkeresésére véleményt nyilvánít képzési, tudományos kutatási és művészeti alkotótevékenységről”]. A Magyar Rektori Konferenciának, a magyar felsőoktatási intézményeknek kell megítélni, hogy ilyen képzések indí- tása milyen következményekkel jár majd a jelentkezésekre, hallgatói létszámukra, államilag támogatott és költségtérí- téses képzéseikre, azok színvonalára, oktatóik terhelésére. Házas vagy ágyas szerepet vállal a magyar FOI? Az Erasmus-Mundus II keretében tervezett joint PhD program megállapodáshoz és a pályázathoz akkreditált doktori iskolák esetén nem szükséges a MAB külön szakértői véleménye, csak a nyertes pályázat bejelentése az OH-hoz és MAB-hoz.

2. A MAB a döntés-előkészítő és döntéshozatali tevékenysége minden szintjén biztosítania kell az elfogulatlan, pártatlan, objektív szempontokon alapuló szakmai álláspont kialakításának feltételeit. A MAB szervezeti és működési rendjét – a Kormány által meghatározott keretek között – a személyi összeférhetetlenség kizárását biztosítva alakítja ki. Ez a MAB SZMSZ-ben és Etikai Kódexében megvan, eddig is így volt, de szerkesztéssel ezt áttekint hetőbbé tesszük – március 31-ig. [A MAB kormányrendeletet e miatt nem módosítják.] A nem magyar nyelven kész ült beadvá nyokat a MAB független külföldi szakértővel vélemé - nyezteti. (A többletköltség eket a MAB és a FOI közösen fedezi.) [Mi lesz, ha nem találunk a bírálatot vállaló magyar szakértőt?]

3. A MAB-nak biztosítania kell a közérdekből nyilvános adatnak minősülő, az általa elfogadott szakértői véle- mények és állásfoglalások tartalmának megismerhe- tőségét az érintettek kérésére. A honlapon és a Felvételi tájékoztatóban az akkreditált szakokat jelöljük meg: MAB logóval, vagy ® jelöléssel. A rektor kérésére eddig is minden szakértői bírálatot megküldtünk, mert a törvény erre kötelezte a MAB-ot. Most viszont szűkített: csak „az általa elfogadott véleményt” kell megküldenünk. A törvény szerint szakértői vélemény csak a MAB testületi döntése. A többi bírálat, értékelés vagy javaslat. Kérdés: a nyilvánosság az ÉS nyilvánosságát is jelenti? A MAB állásfoglalását, javaslatát – kezdeményezésére - a Kormány által meghatározottak szerint, a … minisztérium honlapján közzé kell tenni. [110. § (8)]

4. [Az alap- és mesterképzés indítása, illetve a kar létesítése ügyében] … A miniszter a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság szakértői véleményétől eltérhet. A MAB szükségesnek tartja és kéri munkájához tanul - ságul az eltérő miniszteri döntés szakmai indoklását. Általában is indokolt, hogy a szakértői véleménytől való eltérés alapja ugyan úgy szakmai indoklás legyen § (6) A miniszter döntéseinek meghozatalá - hoz a MAB szakértői véleménye mellett független nemzetközi szakértői véleményt is beszerezhet, … Err e – a MAB ismeretei szerint – még nem volt példa. Pedig ez lenne az eltérő döntés elegáns indoklása! ELTE XXK: „Korlátozni próbálják a MAB egyeduralkodó szerepét …”

5. A MAB átdolgozza SZMSZ-ét. Ezzel összefüggésben: Javasoljuk az MRK-nak az egyetemi tanári pályázatok meghirdetését magyar és idegen nyelven: ez bővíti pályázók potenciális körét, + az egyetemi tanári pályázatok benyújtás át magyar és idegen nyelven: lehetőség a MAB-nak független külföldi bíráló felkérésére. Az egyetemi tanári pályázatokról meghozott MAB szakértői véleményből az „igen/nem” nyilvános- ságra hozatala a MAB honlapján (de a részletes indoklás nélkül, és előzetes hozzájárulás alapján). [A MAB az egyetemi tanári kinevezést egyszer „retrospektív” vélemé- nyezi, a szenátus(ok) a „perspektív” alkalmazás(ok)ról döntenek.]

A MAB értékelése külföldön: az élvonalban ENQA: az OKM + MRK szervezésében önértéke- lésük és egy nemzetközi LB jelentése alapján a a MAB újabb 5 évre teljes jogú ENQA tag maradt. Nemzetközi Tanácsadó Testület: a MAB másfél évtizede az európai minőségügy élvonalában van. Külföldi megkeresések munkánkról (Se, Au, Ro) Személyes elismerések, felkérések: Szántó Tibor ENQA alelnök, Rozsnyai Krisztina EUA IA Board tag, Penninger Antal, Sima Dezső, Zalai Ernő LB tagok, Bazsa György LB elnök. A CEEN-t a MAB menedzseli (Rozsnyai Krisztina).

A MAB értékelése itthon: „célkeresztben” Hiller István fórumon kétszer is pozitívan értékelt. A MAB testületének és titkárságának önértékelése. A rektorok (50%) is értékelték a MAB-ot: átlagban az egyetemiek jobbra, a főiskolaiak rosszabbra. Az NBB/MRK szakfelülvizsgálat első összeállítása a MAB-ról csak kritikát tartalmazott (1 mondat ki- vételével), a ppt prezentáció már jóval mérsékel- tebb lett (az MRK ezeket ismeri). Az MRK a MAB-ba delegáltjaival elbeszélgetett. A sajtó is kritizál(t): de csak az elutasításokat, s nem azok indok(oltság)át! (a „vérengzés” a hír!). Az Educatio tematikus száma (Polónyi cikke). Terjedő polémia az ÉS-ben a MAB működéséről.

Hogy an alakul a felsőoktatási testületek szerepe? A képzések szükségességéről, méreteiről, arányai- ról korábban az FTT adott szakértői javaslatot. Ma ez korlátozott funkció, ebben főleg a bemeneti piac jutott meghatározó szerep hez. A képzések minőségéről a MAB nyilvánít(ott) szak- értői véleményt. A piac most itthon e téren is növekvő szerepet kap(ott) n em úgy, mint Európában. [PhD nyilvántartás, minőségfejlesztési tanács- adás, a külföldi FOI -k hazai működésének véleményezése.] Meg tudjuk-e őrizni a minőség elsőbbségét a mennyi ségi (pénzügyi) nyomással szemben? Mennyiség és/vagy minőség? Érték és/vagy érdek? Quo vadis magyar felsőoktatás? Hiller ( ): A felsőoktatásban a minőség a fontos.