Iskolák vidéki térségekben A társadalmi átalakulás történeti, kulturális beágyazottsága, ütközőpontjai a Kárpát medencében a XXI. század elején SOPRON Május 22. Biró A. Zoltán EMTE Sapientia KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Csíkszereda
Bevezetés Közös kutatási téma keresése Székelyföldi kutatások és vidékfejlesztési feladatok
A vidéki iskolákkal kapcsolatos közbeszéd A rurális térségben működő iskolák fenntartásának kérdése A gazdasági hatékonyság kérdése Székelyföldi tapasztalatok
A problémák kezelési módjáról Meg kell szüntetni a vidéki iskolákat (?) Rehabilitációs megoldások: fejlesztés, behozni a lemaradást A vidék másságához kell igazítani az iskola működését
A vidék átértékelődésének folyamata Szemléletváltás Vidékre költözés A “hely” átértékelődése a kommunikációs technológiák fejlődése révén A fogyasztás átalakulása (az eredményes fogyasztás megéléséhez nem kell feltétlenül a városba menni)
Következtetés Megjelenik annak az esélye, hogy az emberek vidéken ne vidéki módon éljenek, ne legyenek arra kényszerítve, hogy “leértékelt” helyként, életvitelként, tevékenységként éljék meg a vidéki térségben való életvezetést. Ugyanakkor megjelennek az ilyen példák is. Megjelenik annak az esélye, hogy az emberek vidéken ne vidéki módon éljenek, ne legyenek arra kényszerítve, hogy “leértékelt” helyként, életvitelként, tevékenységként éljék meg a vidéki térségben való életvezetést. Ugyanakkor megjelennek az ilyen példák is.
Kutatási lehetőségek A „másság” jeleinek értelmezése a vidéki térségben A “nem vidéki módon való élés” társadalmasulásának esélyei, jelei MILYEN SZEREPE LEHET EBBEN AZ ISKOLÁNAK? A vidéki települések sokfélesége miatt mindez nehezen kutatható
Köszönöm a figyelmet!