Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Tanári mesterképzés a FIR-ben EKOP-1.A.1-08/C
Felsőoktatási felvételi tájékoztató
A tanárképzés helyzete és fejlesztésének irányai Elek Elemérné dr. Bundik Ilona Ph.D FDSz-alelnök
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon A közoktatási intézményekkel való kapcsolatépítés a TÁMOP pályázatban és azon.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS. REFORM? MAJEN? MI A JÓ EBBEN NEKEM?
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
BSc a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
„Tanár leszek!” Hogyan tovább?
Agria Media Eger, október
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
A megújuló tanárképzés
TÁMOP-4.1.2/08/1/B Pedagógiai szolgáltató és kutató hálózat kialakítása a pedagógus- képzésben, a nyugat-dunántúli régióban.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke A Magyar Rektori Konferencia ülése Pécs, június 25.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Köszöntjük a Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar nevében!
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Készítette: Szabó Tamás
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10 éve Dr. Kis Papp László

1. 10 éves a bolognai képzés 1999: 29 ország aláírta a Bolognai nyilatkozatot 2001: Prágai ülésen megerősítést nyert 2003: Berlini Kommuniké: újabb 5 ország csatl. 2005: Bergeni nyilatkozat: újabb 4 ország csatl. 2007: Londoni ülésen: 8 ország csatlakozott. 2009: Leuveni ülésen: prioritás a foglalkoztatás Jelenleg: 46 ország vállalta az Egységes Európai Felsőoktatási Térség kialakítását. 2010: Bécs-Budapest: Közös konferencia

2. Az új típusú képzés célja 1.Könnyen elérhető és összevethető alapképzési rendszer kialakítása. 2.Három /alapképzés, mesterképzés, PhD/ képzési rendszer kialakítása, amelyben már az alapképzés szakképzettséget ad. 3.Egységes kreditrendszer kialakítása. 4.Hallgatói, oktatói, kutatói mobilitás. 5.Csatlakozás az európai minőségbiztosítás rendszeréhez.

3. A Nemzetközi Bologna Csoport feladatai Koordinálja a bolognai folyamatot a miniszteri találkozók között Tagjai: az Európai Felsőoktatási Térség létrehozásának folyamatában résztvevő 46 ország képviselői, szavazati joggal az Európai Bizottság tanácskozási joggal az UNESCO Felsőoktatási Központja, az Oktatási Internacionálé Európai Szervezete

4. A magyarországi bevezetés Az 1995.évi felsőoktatási törvény: 1.A törvényt koncepcionális szakmai programok alapozták meg: CSEFT koncepció, Magyar Universitás Program. 2.Alapvető cél: a többlépcsős képzés törvényi megalapozása. 3.A stratégiai megalapozottság hiányát jelzi, hogy a kihirdetés óta 16-szor módosították mintegy 300 helyen.

5. A magyar szakstruktúra Egységes, osztatlan képzések: 17 mesterfokozatot (Pl. erdész, gyógyszerész, művészeti felsőoktatás/ adó képzés). Alapképzési szakrendszer: féléves BsC végzettséget adó képzés két kimenettel: továbbtanulás, vagy munkavállalás. Mesterképzés: 3-4 féléves MsC végzettséget ad képzés két kimenettel: munkahely vagy tovább a PhD képzés irányába

6. A pedagógusképzés 1. A pedagógusképzéshez kapcsolódó EU-s ajánlások: Ölelje fel a felsőoktatás mindhárom Bolognai ciklusát. Ösztönözni kell az iskolák, a gazdaság és a képzőintézmények együttműködését. Ki kell alakítani a pedagógus képesítések átjárhatóságát (mobilitás, elismerés, stb.)

6. A pedagógusképzés /folyt. 1/ 2. Stratégiai jelentőségű kérdések: Hogyan biztosítható a BsC/MsC és a PhD képzés egymásra épülése és a szakosodás? Milyen legyen az óvó-, a tanító-, és a tanárképzés viszonya egymáshoz? Milyen kilépési lehetőségek vannak a hallgatók számára? Milyen legyen – ill. milyen jelenleg – a viszonya a pedagógiai és a szaktárgyaknak?

6. A pedagógusképzés /folyt. 2/ 3. Kérdések és felvetések a tanárképzéshez: Hol és hogyan tudják hasznosítani a közismereti tantárgyakból szerzett tudást azok a hallgatók akik nem jutnak el az MsC képzésbe? A főszak-mellékszak variáció rejt-e magában elhelyezkedést gátló tényezőket? Milyen sajátosságai vannak a műszaki és a közismereti tanárképzésnek? A művésztanárok képzésének problémái?

Óvó- tanító- és tanárképzés szintjei tanító, óvó pedagógus BA pedagógia BA ALAPKÉPZÉS pedagógia MA MESTERKÉPZÉS pedagógia Ma Tanári mesterszak diszciplináris alapszakok Ba/Bsc tanító, óvó pedagógus pedagógia szak ALAPKÉPZÉS Ph.D KÉPZÉS pedagógia Ph.D

Tanárképzés modellje - kreditszámok PP 10 Alapképzés BA / BSc 180 kredit 150 kredit Elvi változat kredit PP 40 Mesterképzés MA Gyak 30 PP: Pedagógiai-pszichológiai tárgyak

Tanárképzés modellje Alapképzés BA / BSc PP kredit 150 kredit Rugalmas változat – 330 kredit PP 40 Mesterképzés MA Gyak 30 PP: Pedagógiai-pszichológiai tárgyak

7. Az alapképzés kritikája Nem történt meg a képzésben résztvevő oktatók megfelelő felkészítése. Elmaradt a hallgatók és a közvélemény tájékoztatása. Bevezetését munkaerőpiaci, a tényleges társadalmi igényeket felmérő hatástanulmány nem előzte meg. A mesterképzésbe történő továbblépés szakstruktúrája nem volt ismert.

8. A szakstruktúra továbbfejlesztésének lehetőségei /BsC/ Agrár szakterület: az alapképzés a gyakorlati félévvel együtt 7 félév. A PM a 2010-es költségvetésben nem akarja a 7. félévet finanszírozni. Esetleg 8 féléves képzés. Bölcsészettudomány: sok a probléma, a két szakos tanárképzés szakmai megalapozása és együtt a tudósképzés megalapozása is. Átfogó átalakítás szükséges a kezdeti tapasztalatok elemzése után.

8. A szakstruktúra /folyt. 2/ Jogászképzés: új alapszak létesítése merült fel a Pécsi Tudományegyetemről: „Üzleti jogi alapszak” Gazdaságtudományok: a „Közszolgálati szak” nem felel meg a munkaerőpiaci igényeknek, hiányzik egy „Üzleti kommunikációs szak”, amely a nemzetközi gyakorlatban létezik, és hazai igény is van.

8. A szakstruktúra /folyt. 3/ Műszaki tudományok: a MAB részéről javasolják a Kommunikációtechnikai mérnök alapképzési szak létesítését. A Miskolci Egyetem „Logisztikai mérnök”, a BME Jármű és mobilgép-mérnök szakot javasol. Orvostudomány: A jelenlegi 4 alapszak helyett 7 alapszak létesítését javasolják. Javasolják továbbá az alapképzés harmonizálását a szakképzéssel.

9. Az alapképzés és mesterképzés illeszkedése Az MsC képzésről még nincsenek összehasonlítási lehetőségek. Észrevételek: Az MsC szakok az alapképzés megindítása után alakultak ki és jelen időben is formálódnak: jelenleg: 229 akkreditált MsC szak van. A tanárképzés BsC és MsC illeszkedése jelen időben is vita tárgya. A válság miatt 2009/2010. évi MsC-s beiskolázási létszámok alacsonyak (20%).

Köszönöm a figyelmüket!