A Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának marketingje Dr. Székely Csaba.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
A november 18-i workshop napirendje
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Felvételi jelentkezések I.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
RTM kínálatának alakítása
A Nyugat kapujában S O P R O N. KÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYIKARKÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYIKAR.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
„MI LESZ VELED MAGYAR FELSŐOKTATÁS” Antal János ÁVF főigazgató október 28.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
a Műszaki Felsőoktatási
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
Közösségszervezés BA.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Lejtmenetből lendület
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Karának marketingje Dr. Székely Csaba

Hallgatók száma a felsőoktatásban

A közgazdasági képzés Magyarországon 1. Egyetemek Budapesti Corvinus Egyetem: Közgazdaságtudományi Kar Gazdálkodástudományi Kar Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Debreceni Egyetem: Agrárgazdasági és Vidékfejlesztési Kar Közgazdaságtudományi Kar Szent István Egyetem, Gödöllő: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Széchenyi István Egyetem, Győr: Jog- és Gazdaságtudományi Kar Miskolci Egyetem: Gazdaságtudományi Kar Pécsi Tudományegyetem: Közgazdaságtudományi Kar Nyugat-Magyarországi Egyetem, Sopron: Közgazdaságtudományi Kar Szegedi Tudományegyetem: Gazdaságtudományi Kar Veszprémi Egyetem: Gazdaságtudományi Kar

Közgazdász hallgatók az egyetemeken

A KTK hallgatói összlétszáma

A közgazdasági képzés Magyarországon 2. Főiskolák Általános Vállalkozási Főiskola, Budapest Budapesti Gazddasági Főiskola: Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenfodgalmi Főiskolai Kar Külkereskedelmi Főiskolai Kar Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Kar Budapesti Műszaki Főiskola: Keleti Károly Gazdasági Főiskolai Kar Nemzetközi Üzleti Főiskola, Budapest SZIE Kereskedelmi és Vállalkozási Akadémia, Budapest Eszterházy Károly Főiskola, Eger: Gazdaság- Társadalomtudományi Főiskolai Kar Károly Róbert Főiskola, Gyöngyös: Gazdálkodási Főiskolai Kar Nyíregyházi Főiskola: Gazdasági- és Társadalomtudományi Főiskolai Kar Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya

A közgazdasági képzés a régióban AUSZTRIA: Wirtschaftsuniversität Wien Webster University Vienna Campus Fachhochschule Burgenland, Eisenstadt: Wirtschaft (Schwerpunkt: MOE) Fachhochschule Wiener Neustadt: Wirtschaft SZOVÁKIA: University of Economics, Bratislava: Faculty of National Economy, Faculty of Commerce, Faculty of Business Management, Faculty of Economic Informatics, Faculty of International Relations, Faculty of Business Economics in Kosice Slovak University of Agriculture, Nitra: Faculty of Economics and Manage-ment, Faculty of European Studies and Regional Development Comenius University in Bratislava Matej Bel University, Banska Bystrica

A NYME KTK jelenlegi képzési kínálata 1. Felsőfokú szakképzés: Idegenforgalmi szakmenedzser Informatikai statisztikus és gazdasági tervező Kereskedelmi szakmenedzser Pénzügyi szakügyintéző Projektmenedzser asszisztens Számviteli szakügyintéző Egyetemi alapképzés: Gazdálkodási szak (egyetemi szintű képzés, nappali és levelező tagozaton) Szakirányok: külgazdasági, marketing, gazdasági informatika, pénzügyi, közszolgálati, régiógazdaságtan, vállalatgazdaságtan. Gazdálkodási szak (egyetemi szintrehozó képzés, levelező tagozaton)

A NYME KTK jelenlegi képzési kínálata 2. Szakirányú továbbképzés: Biztosítási szak Egészségügyi menedzsment szak Európa tanulmányok szak Humánmenedzsment szak Informatikai menedzsment szak Jogász-közgazdász szak Közigazgatási gazdálkodási szak Külügyi szak Marketing szak Master of Business Administration szak Mérnök-közgazdász szak Orvos/gyógyszerész-közgazdász szak Személyügyi szak Településmenedzsment szak Turizmus szak

SWOT elemzés Erősségek: Az erő velünk van! ? Gyenge pontok: Csak diszkréten! ? Lehetőségek: Új programok (Bologna), Regionális együttműködés ? Fenyegetések: Versenytársak, Demográfia, Költségvetés ?

Az Európai Unió törekvései Lisszabon, ET határozat: „Az Uniót a világ legversenyképesebb és a legdinamikusabban fejlődő tudásalapú gazdasági térségévé kell alakítani, amely a tartós gazdasági növekedés, valamint a több és jobb munkahely révén nagyobb társadalmi kohéziót képes elérni.”

Vizsgálandó: 1.A képzés gazdasági funkciói 2.A gazdasági és társadalmi változások képzésre gyakorolt hatásai 3.Regionális lehetőségek

1. A képzés gazdasági funkciói A kvalifikáció A kutatás-fejlesztésben játszott szerep A puffer szerep A belső munkalehetőségi effektus A lokációs faktor A külső tényezők

A kvalifikáció „Kötelességünk hallgatóink tudományos szak- képzettségét fejleszteni úgy, hogy később gya- korlati életpályájok folyamán abban hiányt ne szenvedjenek …” (Eötvös Loránd, 1891) Újabb szempontok: a tudás gyors elévülése túlképzés: a diploma inflálódása

A kutatás-fejlesztés A jelentősebb K+F tevékenységek többnyire globális szinten zajlanak. A képzéssel összekapcsolódó regionális szerep: munkalehetőség az adott régióban, tudástranszfer a kis- és közepes méretű vállalkozások számára, technológiai információk felmérése, kapcsolattartás más képzési helyekkel, kapcsolattartás a tudományos központokkal.

A puffer szerep A felsőoktatási intézmények gyakran a munkaerő- piac „tároló helyeként” szolgálnak. A fiatalok késleltetik munkaerő piaci belépésüket. Okok: javul a képzettségük, jobb pozíciókat tudnak elérni, a magas munkanélküliségi ráta, a szülők gyermekeiket magasabb képzettséghez szeret- nék hozzásegíteni, mint amilyennel ők rendelkeznek.

A belső munkalehetőségi effektus A képzési, kutatási intézmények maguk is munkaadók. Az adott városban, régióban tanuló diákok ellátása jelentős gazdasági kapacitást köt le.

A lokációs faktor A jó képzési infrastruktúra jelenléte vonzóvá teheti a letelepedést az új vállalkozások szá- mára: a megfelelően kvalifikált munkaerő megléte, az általános képzési infrastruktúra magas szín- vonala. (Akadályozhatja a speciálisan képzett munka- vállalók, menedzserek odaköltözését, ha nin- csenek színvonalas intézmények)

2. A gazdasági és társadalmi válto- zások képzésre gyakorolt hatásai A tudás iránti igény változásának tendenciái A tőkeintenzitás és a hatékonyság összefüggései Az információ- és kommunikáció technika fejlődésének következményei A munkaerő „korosbodása” és az ezzel kapcsolatos kérdések

A tudás iránti igény változásának tendenciái

A tőkeintenzitás és a hatékonyság összefüggései csúcstechnológiát képviselő eszközök alkalmazása: kiemelkedő minőségű termékek kis munkaráfor- dítással történő előállítása, az ipari folyamatok belső hatékonyságának javí- tása (pl. just-in-time), logisztika fejlesztése: a félkész termékeknek gyor- san elérhetővé kell válniuk, termelési kockázat növekedése: magasan képzett, megbízható munkavállalókra van szükség.

Az információ- és kommunikáció technika rohamos fejlődése Következmények: a jövőben a képzési és a munkavégzési periódusok permanens váltásáról lesz szó, a tanulásban a hangsúly a tudástranszferről az ismeretek megszerzési módjának elsajátítására fog áttevődni, a tantervek fejlesztésének folyamata már túlsá- gosan lassú ahhoz, hogy lépést tudjon tartani a gyorsan változó világgal, az iskolák általában nehezen tudnak lépést tartani a számítógépek és egyéb elektronikus eszközök beszerzésében az eszközök elavulási ütemével.

A munkaerő „korosbodása” és az ezzel kapcsolatos kérdések Tendencia a lakosság átlagos életkorának növekedése. Következmények: a munkaerő kínálat idősebbé válik, a szociális biztosítási rendszert változtatni kell. A képzésre gyakorolt hatások: át kell térni az idősebbek képzésére (élethosszig tartó tanulás), a vállalatoknak is foglalkozniuk kell munkavállalóik képzésével és továbbképzésével, a tudásküszöb alacsonyabbá válik, más típusú tudás válik szükségessé.

3. A tanuló régió Meg kell változtatni a képzési intéz- mények regionális szerepét! A kölcsönös bizalmon alapuló együtt- működés A felsőoktatás átalakításának igénye A tanuló régió lehetséges modellje

A kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés A „bizalom menedzsmentje”: a képzésben kétirányú forgalomra van szükség (lehetőséget kell teremteni a visszacsatolásra), a tudásnak szintén „just-in-time” módon kell elérhetővé válnia, egyre nagyobb a fontossága a kommunikációnak, a koordinációnak és az interakcióknak, a szereplőknek egyre inkább meg kell bízniuk egymásban, az intézmény fizikai közelsége növeli a bizalmat.

A felsőoktatás átalakításának igénye A képzés  munkavállaló rendszer felülvizsgálatra szorul: a jövőben a képzési és a munkavégzési periódusok permanens váltását kell megvalósítani. A vállalatoknál is zajlik képzés és továbbképzés: a felső- oktatás szolgáltatóként lép fel (keresleti irányítás). A hangsúly a tudástranszferről az ismeretek megszerzési módjának elsajátítása felé fog tolódni. A tantervek és ismeretkörök fejlesztésének folyamatát fel kell gyorsítani. A képzési helyeknek lépést kell tartani az informatika és a kommunikációtechnika fejlődésével. Regionális hálózatokra van szükség: képzés  tudás  megvalósítás  visszacsatolás  fejlesztés (tanuló régió).

Hagyományos és piaci felsőoktatási kultúrák Hagyományos akadémiai kultúra Az alkotás és a tudás transzfer dominál A professzionalisták befolyása Történelmi struktúrák Döntően az állam finanszíroz Stratégiai döntések: állami irányítás Piaci kultúra A piaci versenybe vetett hit Középpontban: a profit Ügyfelek igényeinek respek- tálása Hatékony szervezet Stratégiai döntések: menedzsment

A hibrid szervezetek és irányításuk a felsőoktatásban Fenntartó Felhasz- nálók Ügyfelek Piaci irányultság Feladat irá- nyult- ság Hibrid felsőoktatási szervezet feladat ár szolgáltatás költségvetés (részleges) kompenzáció

A hibrid szerveztek stratégiái Szcenáriók A piaci tevékenysé- gek fő célja Stratégiai mozgástér Stratégia A piaci tevékenysé- gek struktúrája Minimális piac kiegészítő bevétel kicsi a kormányzati elképzelések követése az elsődleges folyamatok optimalizálása projekt struktú- ra az egyetem egé- szét érintő befo- gadó struktúra Szelektív piac szinergiák létrehozása tematikailag behatárolt tematikailag korlátozott piacfejlesztés intézet központ Maximális piac a piaci részarány növelése nagy új piacok kifejlesztése divizionális struktúra liberalizálás privatizáció kvázi autonóm fiókszervezetek

A tanuló régió lehetséges modellje A soproni régió alkalmasnak mutatkozik ilyen jellegű modell kialakítására. a régióban dinamikus gazdaságfejlesztés kezdődött el, a Nyugat-magyarországi Egyetem és más oktatási intézmények jelenléte és műkö- dése, az Egyetem önmaga is folyamatos megúju- lásra, tevékenységének kiszélesítésére kényszerül.

A Soproni Innovációs Központ

A NYME KTK lehetséges regionális szerepei NYME KTK Képzés Stratégia alkotás Gazdaság- elemzés Szervezet- fejlesztés Termelés- szervezés LogisztikaMarketingHEMK+F

Tanuló régiók Európában Köszönöm a figyelmet!