Valakinek, valaminek, szervezetnek, tevékenységnek az elbírálás céljából történő MEGVIZSGÁLÁSA tények (magatartás) megállapítása viszonyítás valamilyen.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ne a régi dolgokat emlegessétek,
Advertisements

A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Humán rendszerek, közszféra
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
Gödöllő február 04. ELLENŐRZÉSI MÓDSZEREK Bihary Zsigmond főigazgató Címzetes egyetemi docens Címzetes főiskolai tanár.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Elkülönített állami pénzalapok
A környezetvédelem intézményrendszere
Műszaki ellenőrképzés
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
Ellenőrzés fajtái. 6. TÉMAKÖR: AZ ELLENŐRZÉS ÉS BEAVATKOZÁS JELENTŐSÉGE A HATÉKONY KONTROLLINGBAN –
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
1605/2002/EK RENDELET FŐ CÉLOK es Rendelet óta bekövetkezett változások miatti módosítások -Pénzügyi tervek – tervezési eljárás -Intézmények bővítése.
Munkahelyi egészség és biztonság
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Átláthatóság és közbeszerzések 1. Közbeszerzések Tanácsának vizsgálata dr. Tausz Péter Budapest, április 15.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
A számvitel szerepe az adójogban
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Készítette:Makra Betti Dátum:
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az államháztartásról szóló törvény
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az államháztartási számvitel évi változása.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
Ellenőrzések számvitele. Ellenőrzés célja az általa képviselt érdekek alapján: - k ülső ellenőrzés (adóhatósági, hitelezők..) - belső ellenőrzés - önellenőrzés.
"Megnyerhető-e az adósság elleni háború - és ebben mit segíthetnek a női vállalkozók? Papp József Budapesti Corvinus Egyetem.
a költségvetési tervek teljesítésében
Az államháztartás.
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Költségvetés.
Előadás másolata:

Valakinek, valaminek, szervezetnek, tevékenységnek az elbírálás céljából történő MEGVIZSGÁLÁSA tények (magatartás) megállapítása viszonyítás valamilyen mércéhez értékelés (következtetések, javaslatok) ELLENŐRZÉS (audit)

Az ellenőrzés céljai: károk megelőzése: prevenció (gátőr) fegyelmezés (rendőrség) visszacsatolás (feed back) az irányítási folyamatban (Fayol) –„jelezni a hibákat és tévedéseket azok kijavítása, illetve megismétlésük elkerülése érdekében” (H.Fayol) bevételek növelése (BKV) minden hiba feltárása (repülőgép-karbantartás) a lényeges hibák kiszűrése (best practice a pénzügyi ellenőrzésben) a hibás (személy) felkutatása (nyomozó)

Az ellenőrzés céljai: harc a korrupció ellen (OLAF)* a hatalmi ágak kölcsönös kontrollja (Checks and Balances)** ítéletalkotás (bíróság) tanácsadás (ügyvéd) független vélemény adása (könyvvizsgáló) segítség (orvos partnerség (független auditor) stb. *az EU csalások elleni hivatala **Montesqueu, Bibó I.

AZ ELLENŐRZÉSI RENDSZER STRUKTÚRÁI tulajdonformák szerint (magán, állami, önkormányzati stb.) szakterületek szerint (műszaki, egészségügyi, közlekedési stb.) hatalmi ágak szerint gyakoriság szerint (évenként, folyamatosan, esetenként) időpont szerint függetlenség szerint az ellenőrzés típusa szerint az ellenőr jogosítványai szerint (hatósági realizálás) stb.

Az ÁLLAMI ellenőrzés hazai rendszere Az Országgyűlés ellenőrző tevékenysége a parlamenti ellenőrzés struktúrája* –a plenáris ülés ellenőrzési jogosítványai –bizottsági jogosítványok –frakció jogosítványok –képviselői jogosítványok ombudsmanok Állami Számvevőszék (ÁSZ) *Házszabály 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat

Az állami ellenőrzés rendszere Magyarországon

Az ÁSZ feladatai Ellenőrzési feladatok Alkotmány 32/C. § (1) az ÁLLAMHÁZTARTÁS gazdálkodásaaz ÁLLAMHÁZTARTÁS gazdálkodása –az állami költségvetési javaslat megalapozottsága –a felhasználások szükségessége és célszerűsége az állami költségvetés végrehajtásáról készített zárszámadásaz állami költségvetés végrehajtásáról készített zárszámadás az ÁLLAMI VAGYONaz ÁLLAMI VAGYON –kezelése –az állami vállalatok, vállalkozások vagyonérték-megőrzővagyonérték-megőrző vagyongyarapító tevékenységétvagyongyarapító tevékenységét Az ÁSZ ellenjegyzi a költségvetés hitelfelvételeire vonatkozó szerződéseket

Az ÁSZ feladatai Előzetes felülvizsgálati feladat Alkotmány 32/C. § (1) ÁSZ előzetesen felülvizsgálja az állami költségvetés felhasználásának a törvényességét (alkotmánybírósági beadvány!)

Allokációs költségvetés BevételekKIADÁSOK Autonóm adók (T a )(vagyonadók, fejadó) Jövedelemfüggő, közvetett adók (T Y ) (ÁFA, fogyasztási adók) Díjbevételek (F) Hitel (D) Kormányzati vásárlások (G) (honvédelmi kiadások, oktatási kiadások, egészségügyi kiadások, tömegközlekedés, stb.)

Redisztribúciós költségvetés BevételekKIADÁSOK Jövedelemfüggő közvetlen adók (T Y ) (társasági adó, személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulék, osztalékadó stb.) Kormányzati transzferek (TR) (szociális segély, munkanélküli ellátás, nyugdíj, területi és települési egyenlőtlenségeket kiegyenlítő támogatások)

Stabilizációs költségvetés BevételekKiadások Jövedelemfüggő adók (T y ) Autonóm adók (T a ) Adósság (D) Kormányzati vásárlások (G) Kormányzati transzferek (TR) Államadósság utáni kamatfizetés (N) Államadósság tőketörlesztés (D a )

A KÖZPÉNZEK ELLENŐRZÉSÉNEK CÉLJA külső ellenőrzés

TÁRSADALOM Erőforrások (INPUTOK) Folyamatok Végtermékek (OUTPUTOK) Külső tényezők Eredmények (Hatások) GazdaságosságHatékonyságEredményesség ELLENŐRZÖTT SZERVEZET Gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség A teljesítmény-ellenőrzés tartalma

A PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉS HIERARCHIKUS JELLEGE ELLENŐRZÉS (AUDIT) –pénzügyi ellenőrzés (financial audit) közpénzek ellenőrzése (audit of public funds) –számvevőszéki ellenőrzés (governmental audit,state audit) »teljesítményellenőrzés (vfm) »eredményességi ellenőrzés (effectiveness)

Egy nagy rendszer: az államháztartás Négy alrendszer együttese 1. A központi kormányzat költségvetése (központi költségvetés) 2. A TB-alapok költségvetése 3. Az elkülönített állami pénzalapok költségvetése 4. A helyi önkormányzatok költségvetése 1-2-3: állami költségvetés

Á L L A M H Á Z T A R T Á S nagy rendszer, négy gazdálkodó alrendszer együttese = 100 központi szint: központi kormányzati költségvetés  % TB-alapok költségvetése  % elkülönített állami pénzalapok költségvetése  2-4 % helyi szint: helyi önkormányzatok költségvetése  % (1992.évi XXXVIII. törvény az államháztartásról)

KÖZPÉNZEK AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSBAN A közpénz formája Állam- háztartási alrendszer B E V É T E L E K Központi költségvetés adók kiemelt adók ÁFA, fogyasztási és jövedéki adó, SZJA, társasági adó és osztalékadó, EVA egyéb lakossági adók, biztosítási adó, játékadó egyéb adók vámok vám, vámbiztosíték egyéb illetékek, járulékok, díjak, bírságok, kezességi visszatérülés, MNB nyeresége, osztalék, koncessziós bevétel, bányajáradék, hozzájárulás, EU pénzek

Az pénzügyi ellenőrzési rendszer struktúrája az ellenőrzés TÍPUSA (szakmai tartalma) szerint törvényességi, szabályszerűségi („megfelelőségi”) ellenőrzés (regularity audit, financial audit, attest audit, compliance audit)* a teljesítmény (hatékonyság) ellenőrzése (performance audit, value for money audit*, program evaluation)*

a VIZSGÁLATI CÉL dönti el Pénzügyi ellenőrzés A pénzügyi beszámoló ellenőrzése Kapcsolódó pénzügyi vizsgálatok ( szegmensek)  hű kép  számviteli elvek  belső irányítás  vagyonvédelem,  szabályszerűség  gazdaságosság  hatékonyság  program-audit  IT Ellenőrzési típusok* Teljesítményellenőrzé s * GAO Yellow Bokk

belső ellenőr internal auditor (CIA) külső ellenőr external auditor könyvvizsgáló independent auditor számvevő governmental auditor(CPA) ellenőr auditor A (PÉNZÜGYI) ELLENŐRZÉS ALANYAI

A pénzügyi ellenőrzés rendszere Magyarországon

A GDP független PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSE MAGYARORSZÁGON

Az elszámoltatás rendszere a jogállamban Parlament legislative Kormány executive Számvevőszék legislative auditor ellenőrzés audit átruházott hatáskör elszámoltatás (zárszámadás) független információ (számvevőszéki jelentés)

Szabályozási rend A költségvetés jogi és elszámolási alapelvei költségvetés-készítési kötelezettség: ez a kötelezettség azóta vált általánossá, mióta az állam köteles elszámolni a költségvetés bevételeiről és kiadásairól. az elfogadott költségvetésnek megfelelő végrehajtás ellenőrizhetőség nyilvánosság specialitás: meg kell határozni hogy a bevételeknek mi a forrása a népképviseleti felhatalmazás elve: megfogalmazza azt a követelményt, hogy a költségvetést, mint alapvető fontosságú pénzügyi tervet a népképviseleti szervek hatáskörébe kell utalni. korlátozott idejű felhatalmazás elve: a költségvetési időtartam egy év az előzetes felhatalmazás elve: a bevételek beszedésének és a költségvetés végrehajtásának minden eleme a népképviseleti felhatalmazás szerint történjen.

Elszámolási alapelvek Teljesség elve: minden megvalósítani tervezett gazdasági eseményt fel kell venni a költségvetésbe és a zárszámadásban, (a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban) minden megtörtént pénzügyi műveletet ki kell mutatni. Részletesség: biztosítja, hogy mind a tervezéskor, mind a beszámoláskor a költségvetés helyzete — bevételek, kiadások alakulása — megítélhető legyen. Áttekinthetőség: garantálja, hogy a költségvetési dokumentumok áttekinthető (szemléletes, tartalmilag jól rendszerezett) formában kerüljenek a döntéshozók asztalára. Folyamatosság: az időszak záró adatai megegyeznek a következő időszak nyitó adataival.

Elszámolási alapelvek A pénzforgalmi elszámolások kötelezettségének elve: minden bevételt és kiadást azon költségvetési időszakban kell elszámolni, amelyben a bevétel a költségvetésbe befolyt, illetve amikor a kiadást pénzügyileg teljesítették. Bruttó elszámolás elve: a bevételek és kiadások mind a költségvetésben, mind a zárszámadásban teljes összegükkel szerepelnek, nem lehet azokat összevonni. A hitelfelvétel és a végleges bevételek különválasztásának elve: az áttekinthetőséget, a költségvetés valódi deficitjének kimutathatóságát szolgálja.