Mezőgazdaság – kompetitív piac

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
A befektetési környezet
Fogalma, összefüggések
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A gazdasági fejlettség mutatói
A munkapiac és az összkereslet
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
A vállalkozások környezete
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Intervenció az agrárpiacokon
Az agrárium lehetőségei 21. században Lehetséges irányok.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Termelés  Fogyasztás
Mezőgazdaság – kompetitív piac
Támogatási és szabályozási
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A fogyasztó optimális választása
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Közgazdasági elméletek története
A vállalati döntések elmélete
A bioüzemanyag-termelés ökonómiája és kilátásai
Az agrárár-változások hatása a világ élelmezési helyzetére Dr. Kiss Judit MTA Világgazdasági Kutatóintézet január 12.
Globális problémák.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A gazdasági élet problémái
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az értékkategóriák.
A PIAC.
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A piac és a piacgazdaság
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Előadás másolata:

Mezőgazdaság – kompetitív piac az egyes piaci szereplőknek nincs hatásuk a piaci mozgásokra nagyon sok vásárló nagyon sok független eladó - árelfogadók A piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest (a kiskereskedelemben és a feldolgozó iparban ez változik!) Az árak alakulása független a piaci szereplők szándékaitól, külső adottság (termelői árak problémája!) Az árak jelentősen változhatnak Homogén, egymást helyettesítő termékek forgalmazása A piacra való be- és kilépés szabad

Mezőgazdaság – mégsem tökéletesen kompetitív kormányzati programok okozta torzulások a termelők politikai erejüket használják az árnövelés érdekében A termelők lobbyznak a kormányzatnál olyan intézkedések érdekében, amelyek korlátozzák a kínálatot és magasan tartják az árakat Árstabilizáló programok (rövid távú, a trendet nem befolyásolja) Ártámogatási intézkedések (árakat a piaci átlag fölött tartani

A JÓ/ROSSZ paradoxon A kedvező fejlemények problémákat okozhatnak más területeken Többféle módon jelenik meg Hosszabb távon a növekvő hatékonyság csökkenti a gazdaságok számát Rövid távon a gazdálkodók nehéz pénzügyi helyzetbe kerülnek jó termés esetén

A JÓ/ROSSZ paradoxon P S0 S1 P0 A Q1 P1 B C D Q0 Q jövedelem P0 és Q0 esetében a B terület S0 S1 Ha a kínálat eltolódik S1-re az árak esnek P1 -re és a keresleti mennyiség Q1-ig nő Az ehhez kapcsolódó jövedelem-emelkedés (C) kisebb, mint az elvesztett jövedelem (A). P0 A Q1 P1 B C D Q0 Q

A kereslet értelmezése a mezőgazdaságban Az az árumennyiség, amelyet a vásárlók adott árak mellett hajlandóak és képesek megvásárolni kereslet = fizetőképes kereslet kereslet ≠ szükségletek a kereslet mindig vásárlási szándékot, nem tényleges vásárlást jelent A mg. keresletet befolyásoló tényezők: A piac mérete (fogyasztók száma és megoszlása) A fogyasztók jövedelme, a jövedelem eloszlása A termék ára A helyettesítő termék ára

A keresleti függvény Egy adott termék fizetőképes keresletének mennyiségeit fejezi ki a termék árának függvényé-ben

Az egyén keresletét befolyásolja J, A fogyasztó reáljövedelme Áx Az elsődleges élelmiszerek ára Áh A helyettesítő élelmiszerek ára Z Egyéb tényezők( szokások, életkörülmények, ízlések, reklám stb.) Bruttó nemzeti kereslet Fx= f( L, J, Áx, Áh, Z)

A határhaszon nulla, ahol a hasznossági görbe a maximumot eléri

Normál javak iránti kereslet, ha jövedelem 5-ről 8 dollárra nő Engel-görbe: normál jószág Engel-görbe: inferior jószág Normál javak iránti kereslet, ha jövedelem 5-ről 8 dollárra nő Inferior javak iránti kereslet, ha a jövedelem 5-ről 8 dollárra nő

A kínálat értelmezése a mezőgazdaságban Az a meghatározott mennyiségű és összetételű árutömeg amelyet az árutermelők valamely piacon, adott áron eladásra felkínálnak A mg. kínálatot befolyásoló tényezők: A mg. termék-előállítás során felhasznált inputok ára A termék ára (magas ár – nagyobb kínálat) A helyettesítő termékek árváltozása (vaj – margarin) A fajlagos hozamok növekedése (a technológia állapota befolyásolja a hozamot) Mezőgazdasági művelésbe kerülő, illetve onnan kivont területek (kormányzati beavatkozások - területpihentetés) Az intenzív művelési módok(öntözés, többszörös művelés) bővülésének mértéke A mezőgazdasági termelőkapacitások környezeti károsodása

A kínálati függvény A termelők különböző árak mellett milyen árumennyiségeket kínálnak eladásra a piacon

Példa: csirkehús-piaci viszonyok olcsóbb lett a hely. termék (pulyka) félelem a kergemarha-kórtól drágább lett a csirkehús p p p S S D’ D D D D’ Q Q Q olcsóbb input (táp) új adó a tenyésztőkre fogyasztók jövedelme nő p p p S S’ S S’ D’ D D D Q Q Q csirkehús-forgalmazók száma nő vegetáriánus-mozgalom termelői és fogyasztói többlet p p p S S S’ S F.T. T.T. D D’ D D Q Q Q

A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé Source: Vorley B (2003). IIED/UK Food Group Fogyasztók Kereskedők 30 vállalat, a világpiac 33%-a   Pörkölők 3 vállalat - a világpiac 45%-a Nemzetk. kereskedők 4 vállalat – a világpiac ~39%-a Helyi felvásárlók Termelők 25 millió farmer és munkás   Roasters: 3 companies (Philip Morris, Nestlé and Sara Lee) = 45% of global coffee market (2001) International traders: 4 companies (Neumann, Volcafe, ECOM, Dreyfus) ~ 35% of global market  

A világpiac és -kereskedelem koncentrációja – kávé

A transznacionális szupermarketek globális expanziója, 1980-2001 Source: UK food group

A szupermarketek részesedése az élelmiszer-kiskereskedelemben

Az output mennyiségi változásának hatása az élelmiszer-árakra Kis változások a termelési mennyiségben... Pp nagy változásokat okoz az élelmiszerárakban: árrugalmatlanság Pn Pb D Qp Qn Qb

Axióma 1.: élelmiszerek iránti kereslet rugalmatlan P Sa1 P1 D O Q fig

a kínálat növekedésével az árak csökkennek P Sa1 Sa2 P1 P2 D O Q fig

Axióma 2.: Növekvő jövedelmek - rugalmatlan kereslet Y t+1 Q t+1 Jövedelem Yt Q t O fig Vásárolt élelmiszer-mennyiség

Növekvő jövedelmek - negatív keresletrugalmasság (inferior javak) Y t+1 Jövedelem Y1 Q t O Q t+1 fig Élelmiszer-mennyiség

Különböző élelmiszerek kereslet-rugalmassága fig Source: National Food Survey 2000 (National Statistics, 2001), extracted from Tables 6.1, 6.3, 6.4 and 6.5

Különböző élelmiszerek kereslet-rugalmassága fig Source: National Food Survey 2000 (National Statistics, 2001), extracted from Tables 6.1, 6.3, 6.4 and 6.5

Különböző élelmiszerek kereslet-rugalmassága fig Source: National Food Survey 2000 (National Statistics, 2001), extracted from Tables 6.1, 6.3, 6.4 and 6.5

S1 P1 D2 D1 Q1

S1 S2 P1 A technológia fejlődése egyre inkább növeli a kínálatot, azért az árak csökkennek P2 D2 D1 Q1 Q2

Axióma 3.: Hosszú távon csökkenő élelmiszerárak P S1 P1 D1 O Q1 Q fig

P D2 S1 S2 P1 P2 Q2 D1 O Q1 Q fig

Ha a keresleti görbe nagyobb rugalmasságú (D2), az árak csak P2 -ig esnek a P3 helyett

Az élelmiszer-kínálattal kapcsolatos álláspontok Optimista Tradicionális Pesszimista Fejlett országok modellje

OPTIMISTA SZCENÁRIO a megnövekedett kereslet könnyen kielégíthető A népesség növekedési évi üteme csökken (kb. 1,4 %-ra) A termelés várható növekedése 1,8­2,0 % között A környezeti veszélyek és korlátok elhanyagolhatók Ehhez folyamatos befektetésre van szükség a kutatásban a termelési feltételek javítása érdekében.

PESSZIMISTA SZCENÁRIO: A föld ökológiai tartalékai kimerülőben vannak A gabonatermelés növekedési üteme évi 3%-ról (1950-1984) 1%-ra csökkent (1984-1998). Tengeri halászat eljutott biológiai korlátaihoz. Legelők jelentős része túlhasznált. Tradicionális technológiák tartalékai kimerülőben. Egyre kevesebb az öntözővíz. Csökken a műtrágya felhasználás marginális hatékonysága. Csökkenő rendelkezésre álló termőföld: urbanizáció-iparosodás-erozió Csökkenő agrárkutatási ráfordítások.

"TRADICIONALIS" SZCENÁRlÓ Az országoknak maguknak "TRADICIONALIS" SZCENÁRlÓ Az országoknak maguknak kell megoldani a problémákat Hagyományos önellátási szemlélet. A fejlődő országok egy részében a növekvő kereslet kielégítése megoldhatatlannak látszik. Általában a fejlődő világban a 2 % évi élelmiszertermelési növekedési ütem komoly környezeti gondokat valószínűsít. Kulcskérdés: a fajlagos hozamok növelése. A fejlődő országokban speciális programokra van szükség (FAO)

FEJLETT ORSZÁGOK MODELLJE A növekvő keresletet a fejlett országok elégítik ki A mezőgazdasági termelés a mérsékelt égövben könnyen és környezeti károk nélkül növelhető. A fejlett országok termelésük növelésével kielégítik a fejlődő országok igényeit A fejlődő országok munkaigényes feldolgozott termékeket exportálnak. Az ipari termelés fizetőképes keresletet hoz létre a fejlődő világ városaiban.

AZ AGRÁRPIACI HELYZETRE HATÓ TÉNYEZŐK a GDP tényleges növekedése a népesség gyarapodási üteme a világ agrárkereskedelme logisztikai kapacitásának fejlődése a termelés helye egyre inkább elkülönül a fogyasztás helyétől az élelmiszertermelés globalizációja Kína gazdasági fejlődése (pl. burgonya, tej keresletének növekedése) Oroszország/Ukrajna mezőgazdasága

Agrárolló

Változó mezőgazdaság – pillanatkép Gazdálkodók csökkenő jövedelme Változó piaci helyzet és erőpozíció, fogyasztói preferencia, feldolgozás, szerződéses termelés előtérbe kerül Egyre kevesebb cég ellenőrzi a termelést, feldolgozást és a marketinget (koncentráció) Az árakat globális piaci erőviszonyok határozzák meg Gazdálkodók csökkenő profitja (csak számukban) domináns kisgazdasági szerkezet Termőföld iránti fokozott kereslet Környezetvédelmi problémák előtérbe kerülése Növekvő pesszimizmus a mezőgazdaság és a családi gazdaságok jövője miatt

A változó élelmiszergazdaság mozgatórugói Emelkedő jövedelmek A fogyasztás differenciálódása, inferior javak fogyasztása csökken (Engel törvénye) Demográfiai hatások Urbanizáció Női munkavállalás Technológia IT forradalom Ellátási lánc menedzsment Feldolgozás és szállítás GMO Globalizáció FDI szerepe nő (kereskedelemben és termelésben egyaránt) Kereskedelem liberalizációja

Az új játék új szabályai Beszerzés centralizálása méretkritérium, belistázás Eltolódás: készárupiac → specializált nagybani piacok Új közvetítők, új logisztika Szerződéses termelés A kistermelők kiszorítása Az egyéni igények változása Minőség, élelmiszer-biztonság