Szabályjátékok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Vizuális képességek fejlődése
Szülői elégedettség mérés eredménye
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Kis csoport szeptember
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Szocializáció2. Boreczky Ágnes. Szocializáció2. Boreczky Ágnes.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A játék.
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
Rokszin Mónika Pszichológus
Játék és tanulás.
A játék A játékosság.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A család szerepe, jellemzői
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Egyéni döntések a szervezetben
Kultúra és Szocializáció
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Asszimiláció akkomodáció
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A krónikus kórházi kezelést igénylő gyermek ápolása
A szomatikus marker feltevés
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Nevelés és nevelői attitűdök
A nevelő munka tervezése intézményi szinten
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A játék A játékosság.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A szocializáció folyamata
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Közösségfejlesztés.
Kultúra és kommunikáció
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szabályjátékok

Jellemző életkor: kisiskoláskortól A szabályok eredete: 1. átörökített: társadalmilag intézményesített, mindennapi élethez, munkához fűződő, vagy akár mágikus, vallási eredetű felnőtt szokásokat jelenít meg nemzedékről nemzedékre hagyományozódnak (regionális változatokkal); felnőtt közvetíti a gyermekeknek, vagy a nagyobbak tanítják a kisebbeknek; 2. spontán: pillanatnyilag alakul ki, közös megegyezésen alapszik (pl. gyakorló játékból származó mozgásszabály).

A szabályok olyan előírt cselekvésmódok, korlátok, amelyek magából a játék tartalmából származnak (nem külsődlegesek) kötelező jellegűek; legalább két személyre vonatkoznak. a szereplők kiválasztásának gyakran rituáléja van: a kiszámoló. Szabályok a szerepjátékokban: minden szerepjáték rejtetten tartalmaz szabályokat, de itt a szabályok másodlagosak; a szabályok a szerep által előírt cselekvésben jelennek meg; a szabályok a társadalmi viselkedésre vonatkozó előírásokat tartalmaznak; a szereptartalmak differenciálódásával a szabályok bonyolódnak.

A szerepjáték és a szabályjáték összehasonlítása (Mead nyomán) a gyermek azok szerepét veszi át, akik hatással vannak rá, vagy akiktől függ a konkrét másikat jeleníti meg egyik szerepről a másikra vált át egyes szerepek interiorizálódnak konkrét mintakövetés (személyes azonosulás) SZABÁLYJÁTÉK a gyermek készen áll átvállalni a többi szerepét az általános másikat jeleníti meg (az egész közösség attitűdjével rendelkezik)2-3-4 egyén attitűdje egyszerre van jelen benne egységes szereprendszerek interiorizálódnak, normatív intézményes szabályok (intézményes azonosulás)

A szabályjáték feltétele: - a szabály megértése (intellektuális fejlettség); a decentrálás képessége – igazodás az általánosított szabályokhoz;frusztrációtűrés. Jellemző öröme: a győzelem. A gyermek győztes akar lenni. A siker függ: 1. a képességektől (a funkció öröme: testi vagy/és szellemi); 2. a véletlentől (a várakozás, a kaland öröme társul hozzá) A jutalom valóságos vagy jelképes.

Ha túl nehéz a játékfeladat a szabály nem ösztönöz cselekvésre megnő a kudarctól való félelem kényszeres igazodás léphet a játéköröm helyébe Következmény: a gyermek kilép a játékhelyzetből: valóságos kilépés – abbahagyja a játékot, elhagyja a játék terét; csalással kivonja magát a játékszabályok alól – tagadja a játék értelmét. (Wallon)

A szabályjátékok típusai: többféle felosztás Pl.: az óvodai játékok körében a mozgásos és értelemfejlesztő játékok (Karlócainé), az énekes játékok, a népi játékok... A népi játékok és élményhátterük (Justné) – archaikus formák szimbolikus tartalommal Játéktípusok - fogócska - bújócska - szembekötősdi... Alapmotívum: üldözés-menekülés, elbújás-keresés, a testi érintés keresése és kerülése 1. a másik (fogó, üldöző, hunyó...) által való veszélyeztetés; 2. oltalomkeresés (az elbújó, a menekülő védelmet keres és talál)

Az óvodáskorú gyermekek szabályjátékának néhány jellemzője: kezdetben maga a cselekvés a lényeg, a szabályok betartása elsősorban az egyéni örömszerzést szolgálja (mozgásos szabályjátékoknál: futás, mászás...); később alávetik magukat az egyszerűbb szabályoknak, élvezik a mozdulatsorok egymásutániságát, az ismétlést, ügyel a sorrend betartására; a szabályok megtartásánál dominál az utánzás a dramatikus elemek (játékos kerettörténetek, felajánlott szerepek...) segítenek a szabályok megtartásában; a veszteség nagy érzelmi terhet jelenthet; többnyire igénylik a felnőtt irányítását.

A szabályjátékok alakulása 7-8 éves kortól a gyermek viselkedését az együttműködés és megegyezés jellemzi a (leegyszerűsített) szabályok válnak a játékok lényegévé; képesek viselkedésüket alárendelni a megegyezésen alapuló szabályrendszernek; a kisiskolás önállóan, felnőtt segítség nélkül is tud szabályjátékokat szervezni és irányítani –felnőtt irányítás nélkül könnyebben és szabadabban kezeli a játék versengéses oldalát (Cherfas);

a viszonylag kötött szabályokban sem hagyatkoznak mindig a véletlenre, érvényesítik ügyességüket, stratégiájukat (a kiszámolókban az eredményt kiegészítésekkel vagy kihagyásokkal módosítják); a fiúk különösen a személytelenebb, versengő jellegű csapatjátékokat helyezik előtérbe; a játék igénye (az egyre komplexebbé váló szabályjátékok formájában) az élet későbbi szakaszaiban is fennmarad.