Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A kontrolling alapjai:
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
2. előadás.
A turizmus rendszer környezete
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A gazdasági fejlettség mutatói
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalkozások környezete
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.
A fordista termelési rendszer
Településmarketing Értékaudit.
Településmarketing Imázsaudit (folytatás). 2 Dunning-Norman-féle kutatás Tényezősorrend: 1. város- / régióimázs 2. helyi kulturális, 3. nyelvi, 4. kényelmi.
Menedzsment alapjai IV.előadás
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Termelésmenedzsment Production Management
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Gyártási folyamatok tervezése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Menedzsment alapjai V.előadás
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Készlet- és termelésoptimalizálás bevezetésének tapasztalatai egy dinamikusan fejlődő KKV vállalatnál Esettanulmány Dr. Lelkes Zoltán.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Operatív menedzsment és versenyképesség
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus

7. Tudományos - technológiai környezet  Technológia komplexitása  Fejlődés irányának kiszámíthatósága  Infrastruktúra  K+F helyzete, színvonala  Új tud. eredmények gyakorisága, hozzáférhetősége  Technol. transzfer seb., elterjedése, koncentrációja  Állami ill. EU támogatások, pályázatok elérhetősége

Bizonytalanság – milyen irányban fejlődik a technológia? A bizonytalanság fokozódása rugalmas szervezeti formákat decentralizált döntéseket igényel Technika komplexitása magas tőkeigényes technológia, gyors műszaki fejlődés alacsony vezetői megítélés előtérbe kerül kevésbé automatizált vezetési rendszerek informatika házi segítő szolgálat

8. Természeti környezet · Környezet állapota, földrajzi/ökológiai adottság · Szennyezettség foka · Energiagazdálkodás · Szennyezőanyag, ill. hulladék kezelése

Néhány környezeti szegmens kölcsönhatása Társadalmi, gazdasági, tudományos-technológiai: Utóbbi fejlődése hat a társ.+gazd. kapcs. formákra Műszaki fejlődés piaci keresletet gerjeszt

VÁLLALAT KÖZVETLEN KÖRNYEZETE (Porter-féle 5 versenyerő) Piacon lévő versenytársak (pl.: termékdifferenciáció) Új belépők fenyegetése (pl.: tapasztalati görbe) Szállítók tárgyalási pozíciója (pl.: kínált termékeik specifikáltsága) Vevők tárgyalási pozíciója (pl.: helyettesítő termékek száma, minősége) Helyettesítő termékek fenyegetése (pl.: vevő „hűsége”)

Új elemek: Integrált üzleti folyamatok Vevői igények újszerű kielégítése Globalizáció (globális-lokális paradoxon) Innováció Szellemi erőforrás (fölény; gondolkodás)

Szervezetek jellemzése 1.Eredet, múlt 2.Méret 3.Profil 4.Technológia 5.Telepítési helyzet

1. Eredet, múlt 1.1. Szervezet létrejöttekor fennálló körülmények 1.2. Személyhez, közösséghez való kötöttség 1.3. Szervezet kora, eddigi eredményei 1.4. Történelmi jelentőségű változások (Pl.: privatizáció, jogi körülmények)

2. Méret 2. Méret 2.1 Nagyság mérése létszám, eszközök értéke, havi, éves forgalom 2.2. Eltérő munkaigényességű tev.-ket végző szervezetek esetén a létszám nem a valós képet mutathatja. (pl.: bank – cipőfelsőrész készítő üzem) 2.3. Méret és specializáció 2.4. Méret és szervezeti struktúra 2.5. Szabályok, standardizált eljárásokra leginkább csak egy bizonyos méret felett van szükség

3. Tevékenységi kör – Profil 3.1. Termelés vs. szolgáltatás 3.2. Nemzetgazdasági ágazat 3.3. Kiterjedtség (diverzifikáltság, portfólió) 3.4. Vertikális integráltság, elhelyezkedés 3.5. Összetettség, bonyolultság 3.6. Változás sebessége, dinamizmusa

Tevékenységi kör : szolgáltatás 1. A fogyasztó „része” a terméknek 2. Nem tárolható, „romlandó” 3. Szimultán termelés és fogyasztás 4. Nem kézzel fogható, eredménye gyakran csak egy érzés. 5. Teljesítmény nehezen mérhető, értékelhető

4. Technológia (alaptevékenység) 4.1. Technikai eszközök, létesítmények 4.2. Alkalmazott módszer, tudás 4.3. Automatizáltság foka 4.4. Tevékenységek folyamatossága 4.5. Tömegszerűség 4.6. Ellenőrzés gyakorisága 4.7. Innovativitás, változás gyakorisága

Technológia (információ) 1. A vállalat egészét meghatározó computerizáltság. 2. Adatgyűjtés, tárolás, feldolgozás, kommunikáció eszközeinek halmaza 3. Integrált termelésirányító rendszerek 4. Információ kevésbé szétszórt, könnyebben centralizálható 5. Bizonyos pozíciók, személyzet egy része helyettesíthető

Technológia (Woodward tanulmány) Joan Woodward ( ): A vállalat szervezeti felépítésének fő jellemzőit főleg az alkalmazott technológia befolyásolja. Egyedi, ill. kis tételbeni termelés (kliens igényei szerinti testreszabás, rendelésre gyártás, nagy felszerelés gyártása) Termelés nagy tételben, tömegtermelés (futószalag, kevés egyedi igény) Folyamatos termelés (egymástól nem vagy nem jól elkülöníthető egységekben történik a termék előállítása - vegyi üzemek, folyadékok, gázok stb.)

Menedzsment szintek száma: Termelési típus Szintek száma Átlag Kis tétel Nagy tétel vagy több 4 Folyamat vagy több 6 Alárendelt beosztottak száma a végrehajtó szinten: Termelési típus beosztottak száma Átlag Kis tétel Nagy tétel Folyamat 10 alatt Legsikeresebb cégek az átlag körüli értékekkel rendelkeztek

Technológia és szervezet Rutinszerű termelés: 1. Minimális döntések és rendelkezés a gyártásban dolgozók és közvetlen felügyelőik szintjén, de erős középvezetőség. 2. A folyamatok koordinációját a gondos tervezéssel oldják meg. Az egyes csoportok kevésbé működnek együtt. 3. Bürokratikus struktúra gyakori

Technológia és szervezet (folyt.) Egyedi igények szerinti termelés 1. A termelést végzők és felügyelőik fontos döntéseket hoznak, nagyobb mozgásterük van. 2. A koordinációhoz elengedhetetlen a folyamatos visszajelzés, a szintek közötti kommunikáció. 3. Organikusabb, flexibilisebb szervezetek.

5. Telepítési helyzet 5.1. Telephelyek száma 5.2. Telephelyek földrajzi elhelyezkedése, távolsága 5.3. Nemzeti és régióbeli különbségek 5.4. Város és vidék különbségei 5.5. Infrastrukturális ellátottság