A játéktevékenység kezdeti fejlődése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MOZGÁSKOORDINÁCIÓ ZAVARAI
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Napocska Napköziotthon
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Perceptuális és kognitív fejlődés
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Rokszin Mónika Pszichológus
Társas viszonyok.
Játék és tanulás.
Szabályjátékok.
A gondozás,nevelés egysége
A játék A játékosság.
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Szimbolikus,Szerepes Játékok
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
A kulturális intelligencia
Asszimiláció akkomodáció
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyermek játéka. A játék szerepe a személyiség korai fejlődésében
Korai hidroterápia a családban
Speciális tanulási nehézségek
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
A DIFER használata.
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
1. Anya – gyermek kapcsolat
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
III. CENTRIFUGÁLIS MŰKÖDÉSEK ZAVARAI összeállította: Pék Győző.
A természetes számok szorzása
JÁTÉK.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Jó játék a mozgás !.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
A játék A játékosság.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A játéktevékenység kezdeti fejlődése A játéktevékenység kezdeti fejlődése. Az explorációs játék (gyakorló, funkciós, érzékszervi-mozgásos, kísérletező játék...)

A játék kezdete A csecsemő cselekvéseiről (gőgicsélés, fej- és kézmozgások, tárgyak érintése, csörgőrázás stb.) önmagában nem játék, csak a tényleges működés ismeretében dönthető el, hogy ismerkedés vagy játék. Az odafordulás, figyelem, a vizsgálódás még nem játék, hanem akkomodációs erőfeszítés. A játék akkor alakul ki, amikor a gyermek a jelenséget megérti és már nem ösztönzi felfedezésre; a gyermek a maga, örömére ismétli a tevékenységet. (Piaget

A gyermek első játékai: játék saját testtel, hangokkal, mozdulatokkal helyváltoztatás: mászás, gurulás, kúszás mozdulatai manipuláció tárgyakon, tárgyakkal; tárgyak széjjelszedése; "romboló játék" különféle anyagokkal (homok, víz...) Jellemző életkor: csecsemő- és kisgyermekkor (0-2 éves kor között) megjelenésének feltétele: a fogóreflex oldódás a koordinált szem és kézmozgás

A gyakorló játék mozzanatai (Millar): exploráció (= felfedezés, felderítés) tapasztalatok szerzése, a megértésre irányuló cselekvés A csecsemő fáradhatatlan kísérletező, információt szerez a körülötte lévő tárgyakról, érzékleti minőségük szerint vizsgálja azokat (megismerése eleinte „szájterű”: megtapint, szájba vesz) manipuláció (= kézzel végzett cselekvés) létrehozza a lehetséges változásokat, kísérletezik, készségek gyakorlása, a funkciók működtetése; pl. egyszerű gyakorlás: nyomogatás, csapkodás, bökdösés, simítás, gyűrés, húzás, lökés, töltés-öntés, szétszedés-összerakás... ismétlődés, variációk: az információ kódolása, játékfeladat megjelenése pl: a már begyakorolt készségét, bonyolultabb formában is kipróbálja, nehezíti (alighogy megtanult járni, egy nehéz táskát cipel, hátrafelé lépeget…)

Jellemző öröme: funkcióöröm "Az vagyok, amit működtetni tudok" az új képességek tudatosodásának öröme (a szem és kézmozgás összehangolása...) a hatékonyság: a saját tevékenység és a megjelenő változás között összefüggés felfedezése

Mit tanul a gyermek ezekben a játékokban? tanulja fókuszálni a tekintetét megtanulja elválasztani a tárgyakat saját cselekvésétől gyakorolja az ülést, mászást, kúszást, járást tanulja összehangolni a mozdulatait tapasztalatot szerez, a téri viszonyokról, térbeli elrendeződésekről (sorbarendezés) ismerkedik a tárgyak fizikai tulajdonságaival (kicsi, nagy, sima, érdes, hideg, meleg, puha, kemény, koppan, csattan, csörren, könnyű, súlyos…) felfedezi az oksági összefüggéseket (saját tevékenysége és a létrehozott változás között) növekszik önállósága kialakul önbizalma

Hogyan hat a gyermek fejlődésére a gyakorlójáték? A gyakorlójáték fejlődésével szoros összhangban bontakozik ki a gyermek érzelmi élete A gyakorlójáték hatására nagymértékben fejlődik a gyermek kézügyessége, finommotoros koordinációja Jelentős a tájékozódó vagy orientációs tevékenység fejlődésében A gyakorlójáték fontos nevelőértéke a tárgyak, eszközök tulajdonságainak megismerése A gyakorlójáték hatására a beszéd fejlődésével párhuzamosan a gyermek intellektusa is nagy változáson megy át Az önállóság fejlődését a gyakorlójáték döntő mértékben befolyásolja Megindul az akadályok leküzdése, a kitartás a tevékenység mellett, a vágyak késleltetése, ami a gyakorló játéknak az akarati tulajdonságok fejlődésére gyakorolt hatására utal

Aszerint, hogy ez a cselekvés mire irányul, beszélhetünk: Hang és beszéd gyakorlása (mondóka) Mozgást gyakorló játék (lépcső) Eszközzel való játék (eszköz rakosgatása) Anyagokkal való játék (anyagok megismerése)

A gyakorlójáték legfontosabb jellemzői: Kiemelkedő az érzékszervek működése A gyerekek a kis- és nagymozgást ismétlésekkel és szabályok felállításával gyakorolja tárgyakkal, vagy tárgy nélkül A gyermek a környezet eszközeivel, s néhány szerszámmal sokféle műveletet végez. Kitüntetett helyen áll az anyagféleségekkel végzett manipuláció Egyre több műveletben ismerhető fel a felnőttek utánzása A tárgyakon begyakorolt műveletek általánosításával megjelenik a tárgyak helyettesítése, illetve azok képzeletbeli megjelenítése

A kisgyermek fizikai fejődését segítő eszközök (Einon): tologató és húzogató játékok lábbal hajtható kismotor, kiskocsi alagutak hintaló talicska csúszda rongylabda, papírlabda A jó játék feltétele: lehetőséget ad az önálló próbálkozásra, ugyanakkor biztonságos

Az explorációs játék átalakulása Az explorációs játék előfordulása a beszéd kialakulásával csökkenő tendenciát mutat (telítődés, új funkciók belépése...), de megtalálható a nagyobb gyermekek játékában, és előfordul a felnőttek egyes tevékenységeiben is. Folytatása:  a konstrukciós játékban – produktumot hoz létre;  a szimbolikus játékban;  szocializálódik és szabályjáték lesz belőle;  a bonyolultabb és összetettebb mozgásformák részévé lesz, elvezet valós alkalmazkodáshoz.