RTM kínálatának alakítása Településmarketing RTM kínálatának alakítása
Gazdaságfejlesztés Kínálati mix alapja Egymásrautaltság és kölcsönös felelősség önkormányzati non-profit profitorientált szféra
Lokális gazdaságfejlesztés Kívánalmai: szerves kapcsolódás különböző fejlesztési elképzelésekhez összhang a, gazdaságpolitikai és szabályozórendszer elemeivel koordinált eszközök alkalmazása összhang a vállalkozói prioritásokkal
Helyi gazdaságpolitika általános térség- és településfejlesztési törekvésekre, életszínvonal növekedésre, piaci vállalkozási kudarcok csökkentésére, induló vállalkozások támogatására irányuló tevékenység
Régió fejlődési feltételei Humántőke: megfelelő minőségű, megfelelően motivált munkaerő-kínálat Innovációreleváns szolgáltatások képzés, tanácsadás Információs piacok gyors elérésének lehetősége Ezekre épülő innovatív vállalkozások
Siker kulcsa Innovációorientált gazdaságfejlesztési politika hatásai: növekedési hatás foglalkoztatási hatás exportképesség növelése középpontjában: a kis- és középvállalkozások
Siker kulcsa (2.) Kezdetben klasszikus tőkeösztönző eszközök szubvenciók kamatkedvezmények adócsökkentés Későbbiek során: nem anyagi beruházás tanácsadás technológiatranszfer
Siker kulcsa (3.) Súlypontok innovációs tanácsadás állami kutatási eszközökhöz hozzájutás megteremtése régión belüli kooperáció támogatása szelektív üzemtelepítési politika támogatása kockázati tőke támogatása innovatív képzési politika külkapcsolatok ápolása, fejlesztése
Gazdaságfejlesztés intézményei Regionális, városi fejlesztési tanács Vállalkozásfejlesztési ügynökség Fejlesztési társaság Gazdaságfejlesztési tevékenységre létrehozott szervezet Inkubátorház Kockázati tőketársaság Vámszabadterület Ipari parkok Innovációs technológiai központok Vállalkozási övezetek
A partnerség A jó partnerség jellemzői: tiszteleten alapuló bizalom közös cél összefogás érdekérvényesítés alkalmazkodási képesség
A partnerség komplexitás (problémakezelés, szakismeret, ötletek) értékteremtés (gazdasági fejlődés, életszínvonal emelkedés) egyenrangú viszony (presztízsfölényt nem kihasználva) színtér: gyors és pontos információszerzésre lehetőség: új feladatok, megrendelések, források megszerzésére
A partnerség (3.) innovációk, ötletek, új szemléletmód forrása visszajelzés (kritika, megerősítés) növekedés motorja eszköz (egyéni és társadalmi jólét megvalósulásához)
A partnerség értelmezése (4.) Mi a partnerséget összetartó erő? FORRÁSOK MEGSZERZÉSE HELYI FEJLESZTÉSEK IRÁNTI ELKÖTELEZETTSÉG „ÍR CSODA”