MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 1. konferencia
Témakörök: Az oktatástechnológia tárgya, feladata és helye a pedagógiai diszciplínák között Az oktatástechnológia forrásai, történeti háttérfeladata
Oktatástechnológia fogalma A tanítási célok és a tananyagtartalom által meghatározott: - módszerek, - eszközök, - információhordozók és - teljesítménymérők tervszerű, összehangolt alkalmazásának a folyamata.
Mivel foglalkozik az oktatástechnológia? Az oktatás folyamatszervezésével és irányításával foglalkozó stratégiai tudomány T – T folyamat megtervezésével és irányításával A fejlesztés tendenciáival, pedagógiai-technikai források hátterével kiválasztott tartalomhoz és módszerekhez a megfelelő taneszközök kiválasztásával, tervezésével Számítógéppel támogatott Multimédiás prezentációk és oktatócsomagok összeállításával
A fejlesztés folyamata a gyakorlatban Igény<eszköztudás Igényfejlesztés Igény I - E Eszköz - használat igen Megfelel-e Eszköz-fejlesztés Diagnosztizálás nem
Az oktatástechnológia forrásai Pedagógiai források Technikai források a didaktikusság a vizuális információhordozók szerepe az oktatásban kommunikációs szemlélet kibernetika, mint rendszerszemlélet a programozott oktatás és a MM vetítőgépek fényképezőgép diavetítő írásvetítők oktatófilmek számítógépek
Amit mindig figyelembe kell venni a tervezésnél Mérhető célok és követelmények megfogalmazása és alkalmazása A programok szerkesztési elve - kis egységekre tagolja az anyagot - a tanulói közreműködésre épít - lépésről - lépésre történő önellenőrzés Átlátható tanulásfejlesztő mechanizmus Tárgyi feltételek
Technikai források vetítőgépek fényképezőgép Az információk vizuális diavetítő írásvetítők oktatófilmek számítógépek Az információk vizuális megjelenítésének hatása a tananyag feldolgozásában
Az oktatástechnológia tárgya Három fő terület Oktatástechnika (információrögzítő – közvetítő eszközök, információhordozók) Oktatástechnológiai tudás (oktatástechnológiai ismeretrendszer) Oktatástechnológiai tevékenység (kutatás, fejlesztés, információs tevékenység)
Oktatástechnika Tárgyköre: oktatástechnológia tárgyi eszközei információrögzítő – közvetítő eszközök (hardware) információhordozók (software)
Oktatástechnológiai tudás Olyan oktatástechnológiai ismeretrendszer, amely átfogja: a tudományos ismereteket a fejlesztők szakmai tudását a felhasználók tudását az információ tárolásával rendszerezésével beszerzésével katalogizálásával publikálással kapcsolatos ismereteket
Oktatástechnológiai tevékenység a folyamatirányítás szempontjából kutatás, fejlesztés felhasználó pedagógusok tevékenysége információs tevékenység oktatástechnológus képzés (informatikus-mérnöktanár)
A média kiválasztás A gyakorlati munka szempontjából figyelembe kell venni: milyen eszközök állnak rendelkezésre milyen hatást várhatunk alkalmazásuktól az eszközök milyen kombinációja tartható eredményesnek
A média – kiválasztás szempontjai eredményes kommunikáció emberi tényezők gyakorlati tényezők gazdaságossági tényezők
A média – kiválasztás folyamata Korlát típusú Cél, tartalom Módszerek, szervezeti formák Tanulók, tanárok Gyakorlati,- gazdaságossági korlátok Optimum – kritérium típusú