SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
a terület meghatározása
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
Szervezetfejlesztési Program
A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Vízbázisvédelem fázisai
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Előzmények - Világ szerte évek óta rendeznek tésztahídépítő versenyeket, amelyek nagy hagyománnyal bírnak. - Magyarországon a 90-es évek elején rendeztek.
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
METRÓ LEHORGONYZÓ CSAVAROK TÖRÉSI OKAINAK VIZSGÁLATA
V. A készletezés logisztikája
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Fenntartás, karbantartás
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
Jármű meghibásodások elemzése
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szívós – rideg viselkedés Törésmechanika
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
HIDRODINAMIKAI MŰVELETEK
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Egészségügyi finanszírozás
Teszt minta kérdések. Az alábbiak közül melyik korlátozza az optikai alapú Ethernet sebességét? Adótechnológia Az optikai szál abszolút fényvivő kapacitása.
Szerszámanyagok A szerszámanyagokkal szemben támasztott követelmények
Péczely Csaba A.A. Stádium Kft.
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Felszín alatti vizek minősítése
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Levegőtisztaság védelme
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A technológia megbízhatósága a gépesítés, automatizálás valódi célja In memoriam Dr. Brenner András.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Ohm-törvény Az Ohm-törvény egy fizikai törvényszerűség, amely egy elektromos vezetékszakaszon átfolyó áram erőssége és a rajta eső feszültség összefüggését.
A derivált alkalmazása
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Minőségköltségek.
Munka, energia teljesítmény.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
Szitálás. A művelet jellege: mechanikai művelet A művelet célja: * frakcionálás (művelet eredményének ellenőrzése, a művelet szabályozása) * szemcseméret.
Szajol-Püspökladány vasútépítés Szajol–Kisújszállás vonalszakasz pályaépítési munkái Kisújszállás–Püspökladány vonalszakasz pályaépítési.
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM BSC KÉPZÉS    MÉRNÖKI MÓDSZEREK III. 6. téma SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A vasúti vágány állapotának változása A vasúti pálya romlása szigorú fizikai törvényszerűségek szerint játszódik le és visszafordíthatatlan folyamat. A romlás sebessége a karbantartási munkák révén befolyásolható, csökkenthető, mintegy „kézben tartható”, de még a legfegyelmezettebb karbantartási tevékenységgel is csak lassítható, meg nem szüntethető. A vasúti pálya romlási folyamata két korszakra osztható. Az első az ún. geometriai korszak, amelyben a vágány geometriai eltérései fokozódnak, majd a mérethatárok túllépésével a geometriai hibák kialakulnak és növekednek. A második ún. anyagi korszakban pedig a szerkezeti elemek fáradását, a törések bekövetkezését és számuk fokozatos növekedését lehet tapasztalni. Az elméletileg végső állapotában a vasúti pálya már nem képes a forgalmat biztonságosan lebonyolítani és kisiklások következnek be. Mivel a vasúti pálya minőségét a méret és minőségi eltérések, illetve hibák nagyságával jellemezhetjük, ezért a belőlük képzett pályaminősítő szám értéke minél nagyobb, az annál rosszabb állapotú pályát jelent. A legtöbb esetben a két korszak éles vonallal nem választható el egymástól, s gyakran a bizonyító jelenségek is rejtve maradnak.

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Az állapot romlása és a következmények alakulása az elviselt forgalmi terhelés függvényében Állapotromlás (R) Siklások Törések Fáradások Fekvésgeo-metriai hibák, kopások Gyártási és építési mérettűrések Elviselt forgalmi terhelés (T)

𝑹= 𝑹 𝒐 ∗ 𝒆 𝒂∗𝑻 𝑹 𝒐 1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Az állapotromlás törvénye Állapotromlás (R) Siklások 𝑹= 𝑹 𝒐 ∗ 𝒆 𝒂∗𝑻 Törések Fáradások Fekvésgeo-metriai hibák, kopások 𝑹 𝒐 Gyártási és építési mérettűrések Elviselt forgalmi terhelés (T)

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A vasúti pálya állapotváltozásának és értékelésének sémája Állapotromlás Abszolút határérték Biztonsági határérték Gazdaságossági határérték Optimum Építési határérték Elviselt forgalmi terhelés

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE - a gyalogbejárási adatgyűjtés és - az UH vizsgálatok eredményei segítségével végezhető el. A gyalogbejárási adatgyűjtés eszköze: PSION WOREKABOUT Szerkezeti minősítés: - az egyes szerkezeti elemek (sín, alj, kapcsolószer, ágyazat) állapotát jellemző szerkezeti mérőszámok, - mérőszámokból képzett szerkezeti minősítőszám (MAD) Minősítési hossz: 100  500 m A mérőszámok gyakorlatilag az adott szerkezeti elem elhasználódottsági fokát, tartalékának kimerülését fejezik ki %-os formában.

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A sín szerkezeti mérőszáma A sín állapotát, a forgalmi igénybevétel miatti elhasználódottságát hivatott kifejezni. Képzése az alábbi adatokkal történik: - a sín felületi kopása - a sín fáradása - az UH mérés által feltárt belső sínhibák - a gyalogbejáráson észlelt külső sínhibák. A sín kopását jellemző tag (%) mk = a sín tényleges kiegyenlített magassági kopása (mm), mk,eng = megengedett kiegyenlített magassági kopás (mm). A sín fáradását jellemző tag (%) TÁT = ténylegesen átgördült terhelés (millió elegytonna), FHT = fáradási határterhelés (millió elegytonna).

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Az UH sínhiba tag U = 10 x fajlagos UH hibaérték/km A külső sínhibákat jellemző tag D = 0,5 x síncsere m-ben + 1/8 x hegesztési hibák darabszáma A sín szerkezeti mérőszáma (%)

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE A keresztalj szerkezeti mérőszáma (%) a = az aljak száma 100 m hosszon (db), d = a 100 m hosszon cserélendő aljak száma (db). A kapcsolószerek szerkezeti mérőszáma (%) kcs = a 100 m hosszon cserélendő kapcsolószerek száma (db), f = az aljankénti kapcsolóelemek száma (db), a = az aljak száma 100 m-en (db).

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Az ágyazat szerkezeti mérőszáma B100 = 0,2a + 0,7b + 0,1c (%) a = a felületi szennyezettség mértéke, b = az elsárosodás mértéke, c = a gazosság mértéke. A felépítményszerkezeti minősítőszám

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Szerkezeti elemek ablak

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: sín

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Jellemzők ablak: sín

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: kitérő

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Hibák ablak: útátjáró

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Jellemzők ablak: útátjáró

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Mennyiségek a MAD szám képzéséhez Szöveg a leírásban Szerkezeti elem Hiba Hiba jellemző keresztalj szerkezeti mérőszáma   kapcsolószer szerkezeti mérőszáma ágyazat szerkezeti mérőszáma aljakra vonatkozó tömeges javítási mutató aljakra vonatkozó tömeges csere mutató kapcsolószerekre vonatkozó tömeges csere/utánhúzás mutató

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Munkáltatási igény meghatározása Mezőnév Jelentése kszelv a hiba kezdőszelvénye m-ben sinszal a hibás sínszál (B, J) hossz a cserélendő hossz m-ben nagys a hiba nagysága mm-ben csok a csere oka K = kiköszörülés, L = lapulás, V = lemezes leválás, H = hegesztés kivölgyelődés

1. A FELÉPÍTMÉNY SZERKEZETI MINŐSÍTÉSE Lokális hibák Mezőnév Jelentés szelveny az a 100 méter, ahol a hibát találták szerk a szerkezeti elem megnevezése hiba a hiba megnevezése hibajel a hiba jellemzőjének megnevezése hibaert a hiba jellemző értéke

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA A legfontosabb karbantartási munkanemek: - kopási (ív)síncsere, - UH síncsere, - aljcsere, - kapcsolószercsere, - nyomtávszabályozás, - síncsiszolás, - FKG szabályozás, - ágyazattisztítás.

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Az FKG-szabályozás szükségességének meghatározása Kiindulási alap: az FMK-004 kocsival végzett mérésekből előállított, vágányfajtánként (hn. és hevederes), valamint sebességkategóriánként különböző SAD sztandard eloszlásgörbék. Hézagnélküli vágányok SAD sztandard eloszlásgörbéi (2003)

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA A határértékek megállapítása

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Hs = Sebességi határ, még elfogadható maximális érték. Azt a max. SAD értéket jelenti, amelyet egy adott kategóriájú, adott sebességre alkalmas pálya SAD értéke nem haladhat meg anélkül, hogy soron kívüli intézkedés - pl. sebességkorlátozás - ne válna szükségessé. Hb = Rostálási határ, amikor az FKG-szabályozási munka hatékonyságának híján a rostálási munka szükségessége már felmerülhet. Hm = FKG munkáltatási határ, amely felett az FKG munka szükségességének vizsgálata már indokolt. Ht = "Rendben" határ, amely érték alatti SAD számok esetén tilos FKG munkát végezni.

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Beavatkozási határok Sebesség (km/h)   Vágány- osztály HÉZAGNÉLKÜLI VÁGÁNY HAGYOMÁNYOS VÁGÁNY Hs Hb Hm Ht 85% 68% 50% 15% 40 8 322 267 224 158 460 375 320 235 50 7 285 229 195 141 392 328 287 211 60 252 206 179 130 353 304 268 200 70 6 226 185 160 120 310 242 183 80 208 172 151 114 279 228 170 90 5 193 140 108 265 217 166 100 181 133 104 249 223 203 161 110 4 169 145 123 159 139 119 94 3 131 115 91 143 125 112 87 150 2 137 107 85 116 82 1 126 111 101 79 180 122 98 78

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA FKG szükségességének vizsgálata 1. eset

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA A változást (az állapot romlását) a Qi-1Qi egyenes hajlása jellemzi, amelynek értéke így számítható: i – (i-1) = két mérés között eltelt idő hónapokban ESETEK: Qi < Ht esetben az FKG munkáltatás szigorúan tilos. Ht  Qi < Hm esetben az FKG munkáltatás még nem ajánlott, de a romlás intenzitásának figyelembevételével megvizsgáljuk, hogy FKG munkáltatást mennyi időre előre szükséges tervezni.

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA FKG szükségességének vizsgálata 2. eset Hm  Qi < Hb esetben az FKG munkáltatás elvégzendő. Qi  Hb esetben az FKG munka minden-képpen esedékes, soron kívüli beüteme-zése indokolt.

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA FKG szükségességének vizsgálata 3. eset

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Az egyes 500 m-ekre vonatkozó FKG-munkáltatási igény

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Részletes munkáltatási program 500 méterenként

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Részletes munkáltatási program havi bontásban

2. A KARBANTARTÁSI MUNKÁK SZÜKSÉGESSÉGÉNEK MEGHATÁROZÁSA Részletes munkáltatási program naptári évre

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER WINPATER Modulok

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Az adatbázis funkciói és adattábláinak menürendszere

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Vasútvonalak adatai

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Vasútvonalak felépítményének adatai

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Kitérők és egyéb szerkezetek adatai

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Mérések és vizsgálatok adatai

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Adatok az elvégzett pályamunkákról

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Szűrő A – Szűrőfeltételeket tartalmazó mezőnevek Itt választhatók ki legördülő menük segítségével azok a mezők, amelyek alapján a kilistázott adatokat szűrni szeretnénk.

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Törzsadatok megjelenítése

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Korábbi munkáltatási adatok megjelenítése

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Geometriai mérés eredményeinek képernyője

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Idő alapú grafikus megjelenítés

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Lokális hibák grafikus megjelenítése

3. A WINPATER DÖNTÉSSEGÍTŐ RENDSZER Egyes karbantartási munkák szükségességének grafikus megjelenítése

3. AZ FKG MUNKA TERVEZÉSE AZ IRÁNYÍTÓI SZINTEN Lehetőség (pl. pénzügyi oldalról): 339,4x0,5=169,7 km

3. AZ FKG MUNKA TERVEZÉSE AZ IRÁNYÍTÓI SZINTEN vonal jele Az eloszlásgörbék ordinátái I alak-szám A vonal hossza (igény) km Szabályozandó hosszúság SAD15 SAD50 SAD85 % 1 2 3 4 5 6 7 8 9 118 143 177 65 700 12,5 100 Többlet: B 104 119 154 48 600 94,8 C 98 122 157 49 100 14,4 D 97 116 144 44 200 20,0 20 4,0 4,4 E 95 112 43 800 110,9 22,2 F 93 41 900 86,8 17,4 Összesen: 339,4 165,3